#123 Mobile – De stand van Mobile Recruitment in Nederland (Geertjan Waasdorp)

#123mobileGeert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) komt met de schokkende conclusie dat ze maar 7 bedrijven konden vinden, die mee wilden werken aan hun onderzoek naar Mobiel Recruitment in NL. 65% weet bezoekers aantallen op hun site, 35% niet. Van de 65% weet 55% hoeveel traffic er mobiel is, 48% niet. 33% weet wat de mobiele bezoekers doen. Daarnaast 120 mensen ondervraagd. Nog meer?

Het bezoek vanaf mobiel is sinds 2011 grof genomen elk jaar verdubbeld. Uitrol 4G en de mobiele strategie blijkt veel invloed te hebben. Ook blijkt dat intermediairs vooroplopen in het creëren van een dergelijke strategie. 33% heeft er een, bij corporates is dat beduidend minder.

Kijken we naar de sollicitanten dan blijkt 34% mobiel te oriënteren, 40% blijkt informatie te zoeken op mobile, solliciteren doet nog maar 1%. Overigens blijkt de tablet dominant ten opzichte van de mobiel. 11,7% heeft de intentie te solliciteren, mar slechts 0,9% rond het af.

Wat te doen om mobiel recruitment te laten werken volgens Geertjan?
Pas je site aan met:
– Icons gebruiken
– Filmpjes, plaatjes gebruiken
– Integratie met social en mail
– Inloggen met social

Verkeer tussen 12 uur ’s nachts en 8 uur in de ochtend is voor recruitment niet interessant. Het klassieke (desktop) moment is tussen 8 en 17 uur. Na die tijd is het nieuwe recruitment moment via de tablet. Daar moeten we gebruik van gaan maken.

Hij komt met leuke connecties voor dat nieuwe moment door de doelgroep van technici/monteurs in de context van Voetbal International te benaderen en de ASML-ers in de context van Discovery Channel.

Wat zijn de intenties voor 2014 bij de ondervraagde organisaties ten aanzien van mobiel (in volgorde):

  • mobiel solliciteren mogelijk maken
  • responsive site
  • mobiele vindbaarheid met Google
  • en nog meer maar toen was de slide weg..

Gevraagd naar wat stellingen blijkt de meest opmerkelijke dat 58% denkt dat binnen twee jaar meer mensen mobiel solliciteren dan via de desktop.

Leuke cijfers, maar veel resultaten gaan over intenties en niet over daadwerkelijk gedrag. En mensen doen nou eenmaal andere dingen dan ze zeggen dat ze doen.