#123 Mobile – Ton Sluiter (USG) over Gus Mobile Recruitment Case
Ton Sluiter vertelt over Gus, feitelijk de eigen job board voor alle USG labels. Dat heeft ze een hoop kosten uitgespaard door minder te adverteren op job boards en als ze het doen, goedkoper in te kopen door volume. Hopelijk echte praktijkervaringen…
Tip van Ton, maak zo min mogelijk verplicht in je sollicitatiescherm want je ziet je aantal sollicitanten met bakkend dalen. Hear, hear! Daarnaast werken ze met auto complete, stem gestuurd zoeken (leuke gimmick, maar wordt weinig gebruikt), het tekenen van je zoekgebied op een kaart (nog maar door 2% gebruikt). Alles om het de kandidaat zo makkelijk mogelijk te maken. Acquisitie-tip van Ton, kijk op de site van Randstad naar de vacatures, want daar is de locatie zo nauwkeurig dat je de opdrachtgever kunt herleiden ;-) Ook werken ze met vragen om mensen te pre-selecteren en onnodige sollicitaties af te schrikken.
Cijfers. 5.200 vacatures online, 17.500 sollicitaties per maand. 7.000 nieuwe vacatures per maand. 250.000 bezoekers per maand, waarvan 52% nieuw. Met de site hebben ze 18 miljoen Euro verdiend het afgelopen jaar. Ze staan inmiddels in de top 10 van vacature sites. Grap van Ton: de nummers 1 tot en met 4 hebben ook hun vacatures en zijn daarom zo groot ;-)
En nu mobiel! Wat Ton opvalt is dat het bij heel veel werkgevers nog totaal onmogelijk is. Ook nu weer bezoekcijfers over Gus per device. Mobiel piekt tussen 5 en 6 in de ochtend en rond 10 uur in de avond. Voor tablet dezelfde piekmomenten, maar minder volume. Ze hebben een stijging van 19 naar 30% gezien in mobiel traffic en dat vooral techies het leuk vinden.
Ze bieden 5 mogelijkheden om te solliciteren, waaronder Dropbox, LinkedIn en mailen aan jezelf, naast je Gus profiel en een formulier.
Resultaten in conversie: 37% bij solliciteren via een desktop op de site, mobiele conversie is 39% via Apply with LinkedIn, 13% met Gus profiel, 51% via mail aan jezelf, 5% via formulier en 13% via Dropbox. Mobiele conversie is 18% conversie overall vs. 37% via de site. Mooie stats Ton, fijn dat je dit deelt!