#123Mobile – De Mobiele Recruitment Award
De jury bestond uit Jacco Valkenburg, Richard Otto, Remko Wijnbergen (winnaar 2012, ASR/Infocaster), Jerry Rietveld en Gordon Lokenberg. Jacco vertelt hoe ze hebben beoordeeld. Ze hebben gekeken naar de processtappen die een sollicitant moet doorlopen, op de gebruiksvriendelijkheid en wat andere punten als de tablet-ervaring, het (slim) gebruik van apps, social media, video en smart phone functionaliteit. Last but not least, is het een aanhangwagen of maakt het echt onderdeel uit van een integrale recruitmentstrategie.
Hij schetst de ontwikkeling van de sites van 2011 tot nu. Vooral een toenemende contact en transactiemogelijkheid valt dan op als trend.
En dan nu de winnaars.
Maar eerst het opmerkelijke feit dat er geen winnaar is in de categorie “innovatie/campagne”.
Enexis is winnaar van de Mobile Recruitment Award 2013 in de categorie en dat met een gemiddeld cijfer van 6.8, want volgens de jury kan het nog een stuk beter dus. Tips van Jerry: meer consequent design, fijnere user experience (niet het “ik wil hier niet zijn” gevoel, wat hij een beetje had). Ook Remko geeft nog als tip, zorg voor snellere laadtijden, door niet met grote beelden te werken. Cijfers, in 2013 22% mobiel bezoek bij Enexis, in 2012 was dat nog maar 14%.
De tweede winnaar is Personato in de categorie Bureau. De jury vindt de siet lekker snel, ze hebben 11 mobiele apps (27.500 downloads), mooi visueel, heldere weergave, apply with LinkedIn en een makkelijke vacature alert. Daarnaast is de sollicitatieknop altijd zichtbaar. Aantal bezoekers vanaf mobiel 20%. Volgens Personato stijgt het aantal sollicitaties via mobiel met de week. Punt van aandacht is nog de design consistentie tussen mobiele site en de apps. 5% conversie naar sollicitaties van de reguliere site, 1% vanaf mobiel.
Nog wat algemene tips overall van de jury:
- Maak gebruik van grotere lettertypes
- Als je buttons, maak ze groot en aanraakbaar door grote vingers
- Ga niet spelen met navigatie, maar met je content