#123MobileDay – Chuck Martin

Het programma van vandaag is een tikkie verdacht. Na de middagpauze en de onvermijdelijke award, zijn er 3 sprekers die worden aangekondigd zonder te vertellen waar ze het over hebben. Dat riekt naar sponsored content. Ik ga dus Jorrit Blok van Otys, Brechtje de Leij van Sanoma en Kor de Boer van SalesProfs goed in de gaten houden. Maar genoeg gemopperd, we starten met Chuck Martin van het Mobile Future Institute. Het zal wel aan mij liggen (mobile amateur) maar ik ken de man niet. Kijken of hij me kan ontroeren.

Chuck heeft de bekende US spreeksnelheid van een UZI, dus ik moet goed opletten om het bij te houden. Hij begint met bekende stats: 2 miljoen TV’s, 1 miljoen PC’s, maar 5 miljoen mobieltjes. Over drie jaar (maar dat had Tomi Ahonen me al verteld op eDay) zijn er meer mobiele abo’s dan mensen op onze planeet.

Goed, nu geschiedenisles met plaatjes van oude mobieltjes…….hij heeft wel een coole Transformers video, waar je de vormgeving van een mobiel over tijd ziet veranderen. Er zijn al 105 landen met meer mobieltjes dan mensen. In de VS heeft 32% van de mensen alleen nog maar een mobiel, geen vaste lijn meer. Nederland heeft met 58% al meer smartphones dan de US (55%). We liggen ver voor op de rest van Europa. Ites om over na te denken.

Mooie quote: een app is geen mobile strategy, het is alleen maar een app. Veel bedrijven stoppen dan.

Nu komt een opsomming van mobiele apps Bump (kaartjes wisselen), Groupme, Viber (gratis internationaal bellen), redbox (dvd huur) en directv (tv kijken waar je wilt). SMS-en is nog steeds een big deal: 7 miljard in 2011, 200.000 per seconde. Volgens Chuck wordt het nog steeds meer en moet het onderdeel zijn van je mobiele strategie.

Hij verwacht dat video ook een heel belangrijke trend wordt in mobile. Dat is het toch al? Nog meer stats die ik al eerder hoorde van Tomi Ahonen. Blackberry gebruikers blijken trouwens vooral over te stappen naar Android niet naar een iPhone. “Peer pressure” blijkt bepalend voor de aanschaf van een mobiel. Waarom zouden mensen anders een iPhone nemen terwijl veel Android toestellen objectief beter en goedkoper zijn (ja, ik heb ook een iPhone).

In de VS doen mensen al dingen op hun smartphone, die we niet verwachtten, zoals een geldlening afsluiten op hun mobiel. Dus, ondanks dat wij recruiters denken van niet, solliciteren mensen volgens hem wel mobiel. Mmm, maar geen cijfers, alleen een bewering. Heb het op het eind nog gevraagd, maar hij heeft het cijfer niet. Een man van IT Job Board beweert dat 25% mobiel solliciteert, 8% van de bezoekers solliciteert, 2% mobiel.

Nu nog even de location based trend. Ja….veel malls en vliegvelden hebben al apps beschikbaar zodra je binnenkomt. Er blijken al heel veel bedrijven te zijn, die de check-ins tracken op Foursquare en Facebook en dat weer doorverkopen aan bedrijven voor marketing doeleinden.

Nu toch weer even recruitment. Monster heeft een app met Facebook login. Ja, en daar gaat hij weer recruitment uit..naar QR codes. Wat kunnen we daar mee in recruitment? Nee, gaat ie niet vertellen, zucht.

Nu gaat Chuck los over mobiel betalen. In de US heb je Square en Payfirma. Erg populair bij taxi-chaffeurs, vanwege de lage transactiekosten. Ja, en wat betekent dat voor recruitment?

Whoop, en nu switchen we naar Carerix (een sponsor) en Maddle. Toch recruitment! Die werken samen om een mobiele oplossing te bieden voor hun klanten. Maar daar gaan we weer naar Google Wallet. Dat nu ook te gebruiken is met je credit card. Ja, en recruitment dan? Hè, hè, nu gaan we naar recruitment. Waar liggen de kansen volgens Chuck?

  • Benchmark het mobiele gebruik van kandidaten
  • Test en leer
  • Meet en analyseer
  • Gebruik locatie
  • Voeg waarde toe aan de kandidaat ervaring op mobiel
  • Denk in service en faciliteer
  • Pas op voor het achternalopen van de spiegeltjes en kraaltjes (“Bright Shiny Object Syndrome)”

Uiteindelijk gaat het volgens Chuck, en daar ik ben het met hem eens, om de toegevoegde waarde en niet om de smartphone.

 

 

2 reacties

Reageer

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *