#123MobileDay – De namiddag, oef…

Ik was er al bang voor, namiddagsprekers zonder een introductie over hun verhaal. Jorrit Blok van Otys deed een product plug voor zijn mobiele applicatie en wist terloops zijn vrouwelijke collega die de Prezi bediende te beledigen. Need I say more. Daarna kwam Kor de Boer van SalesProfs, die ook de knuppel in het hoenderhok gooide door alle HR Managers als vrouwen te bestempelen die op woensdagmiddag niet bereikbaar zijn en alle verkopers als gadgetgekke mannen te betitelen. Hij had ons wakker. En dan nu Brechtje de Leij van Sanoma. Ze doet daar iets mobiels. Gaat ze de middag redden?

Volgens haar wás 2012 het jaar van de mobiel. Voor het eerst was 2/3 van de traffic op NU.nl mobiel! Overigens is het verkeer nog niet mobile only. Veel van de mobiele gebruikers gaan ook nog naar de PC en de tablet. Sanoma heeft een all screen strategie: is er een scherm? Dan willen zij er aanwezig zijn, het liefst als eerste en het liefst groot.

In de ochtend zien ze een smartphone piek (iPhone), Androiders slapen klaarblijkelijk uit. Gedurende de dag wordt de site groot rond de lunch en ’s avonds de tablet. Kijk, daar kun je wat mee. De diversiteit is echter veel groter dan alleen de smartphone, pc en tablet. Het gedrag op die apparaten is héél anders. Mobiel verkeer is meer geïnteresseerd in gossip, Androiders zijn dol op tech nieuws, Blackberry mensen Pingen de hele dag. De iPad is een avond apparaat en ook heel veel beeld gericht: video, foto’s etc.

De strategie van Sanoma is de merkbeleving device-onafhankelijk in te zetten, maar wel gebruik te maken van de genoemde gebruiksverschillen. De smartphone ervaring willen ze persoonlijker maken, omdat dat een heel persoonlijk platform is.

Tips van Brechtje:

  • Maak gebruik van dingen die mensen al gebruiken (denk aan iCloud) en stem daar je productstrategie op af i.p.v. de dingen zelf allemaal uit te vinden
  • Hergebruik je content en presenteer op het ander moment met een andere gebruikservaring (De Dag van NU)
  • Stel de gebruiker en de content centraal en stem daar je platformstrategie op af.

Gevraagd naar de toepassingen voor Recruitment, komt ze vooral met het advies te adverteren (surprise), maar dan wel heel getarget, rekening houdend met locatie, device. Ook sponsored content blokjes, die doorlinken naar je product/diensten werken goed. Mobiele conversie is nog steeds erg goed. Interessant feit: 80% van de apps worden na drie maanden al verwijderd, maar ze worden wel intensiever gebruikt.

Heeft ze toch nog een beetje de middag gered.

Maar, oh help, Gordon gaat nu presenteren om de last minute afzegging van Chris Hoyt van PepsiCo op te vangen.

0 reacties

Reageer

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *