Je contactgegevens | tip voor je LinkedInprofiel

Tips LinkedIn Wat kun je doen met je contactgegevens?

Bas Westland laat in zijn screencast zien hoe een optimaal LinkedIn profiel maakt. Kijk in je LinkedIn profiel bovenaan het scherm en klik op ‘Bewerken’. Ga vervolgens naar ‘Contactgegevens bewerken’. Nu zie je dat je hier je e-mailadres,  telefoon-, en adresgegevens, instant messaging, Twitter en een aantal websites kunt vermelden. 

Jouw e-mailadres
Als je op reply drukt bij een in-bericht vanuit je e-mail, mail je altijd terug vanuit je primaire e-mailadres. Zorg er dan ook voor dat je – wanneer je niet ‘in’ bent voor een andere baan – hier je zakelijke adres vermeldt. Zo voorkom je dat je correspondeert met zakenrelaties vanuit je privé-e-mailaccount. Dat zou ik niet doen. Als je zeker wilt zijn dat je zakelijke e-mailadres hier is vermeld, check het dan bij je instellingen op de plek waar je je e-mailadres kunt vermelden. Daar kun je instellen of het zakelijk is, mobiel of privé. Ik stel voor dat je het zakelijk houdt, zolang je zakelijk in de markt staat.

Bij adres is het daarnaast handig om je bezoekadres van kantoor aan te geven, zodat mensen waar je zit.

IM – instant messaging
Bij je instant messaging tools kun je keuzes maken uit Skype, maar ook uit GoogleTalk en een aantal andere opties zoals Windows Live Messenger. Steeds meer mensen communiceren via dit soort tools. Zorg daarom dat je dit IM-blokje goed hebt ingericht.

Openbaar of alleen voor de eerstelijnscontacten
Boven de contactgegevens staat: ‘Zichtbaar voor uw connecties’. Dit houdt in dat deze gegevens alleen zichtbaar zijn voor je 1e lijnsconnecties op LinkedIn, dus niet voor 2e, 3e lijnsconnecties en andere mensen die je profiel bezoeken. Realiseer je dat. Als je ook openbaar goed gevonden wilt worden met je contactgegevens, zorg dan dat deze elders in je profiel in het publieke deel ook worden vermeld.

Twitter accounts
Dan is er de mogelijkheid om een aantal Twitter accounts toe te voegen. Dat zijn er bij mij meerdere. Klik op het potloodje en meld je opnieuw aan. Aansluitend kun je een aantal Twitter accounts  toevoegen.

Websites
Ik zie vaak dat mensen kiezen voor de standaardweergave van een website. Heel veel mensen kiezen uit de opties ‘Persoonlijke website’ of ‘Bedrijfswebsite’. Als je voor die opties kies, valt het eerste vakje weg, waar je zelf trefwoorden op een hyperlink kunt invullen. Als je trefwoorden achterlaat op de hyperlink van een website, wordt je profiel voor zoekmachines vele malen beter. Als je websites toevoegt aan je profiel, kies dan nooit voor de opties ‘Bedrijfswebsite’ en ‘Persoonlijke website’. Kies daarom altijd voor ‘Ander’, omdat je dan een extra blokje hebt, waar je trefwoorden in kunt vullen. In mijn geval heb ik daar ingevuld: ‘Jobs in ICT and internet’, omdat ik graag gevonden wil worden op die drie termen: Jobs, ICT, Internet.

Zoals je ziet gebruik ik alle drie websiteopties. Vaak hoor ik mensen zeggen: ik heb maar een website. Ja en? Niets houdt je tegen om daarnaast nog een deeplink op te nemen naar een plek op jouw website waar je graag naar toe wilt leiden.

Als je bijvoorbeeld een lijst hebt met actuele vacatures, maak dan een extra link met actuele vacatures. Als je een mooie propositie hebt voor je klanten, kun je invullen ‘check hier onze aanbieding’ en een link toevoegen naar die pagina op je website waar mensen direct zaken met je kunnen doen.

Deze tips over de contactgegevens wilde ik graag met je delen. Ik hoop je binnenkort weer terug te zien voor mijn volgende LinkedIn tip.