8 expert-tips voor Twitter en recruitment

Experts geven twitter en recruitment tips#Vacature was in 2014 het meest gebruikte trefwoord op Twitter. Het laat zien dat het sociale medium steeds vaker gebruikt wordt om werkzoekenden en banen bij elkaar te brengen. Maar Twitter alleen gebruiken voor het ‘spammen’ van vacatures is not done, menen vier Twitter-minded recruiters van het eerste uur. Ze geven acht tips om Twitter wél goed te gebruiken voor het vinden en benaderen van kandidaten.

1 – Niet zenden maar engagen

Bas Westland: ‘Op Twitter moet je daadwerkelijk sociaal gedrag vertonen en daadwerkelijk de interactie aangaan met mensen. Je mag best wel eens een vacature tweeten, maar zorg voor een goede balans en geef ook andere relevante informatie. Sociaal gedrag is meer geven dan nemen.’

Britt van den Capelleveen: ‘Als je alleen maar vacatures plaatst, wekt dat irritatie op. Ik plaats hooguit twee vacatures per week, terwijl ik er veel meer heb. Verder praat ik over totaal andere dingen. Maar nog belangrijker: luister ook goed naar je doelgroep, zodat je weet wat bij hen leeft. Een goede recruiter moet niet zenden, maar engagen.’

Yolanda Vermeulen: ‘Ik gebruik Twitter ook om dingen te delen over mijn organisatie of om tips te geven over solliciteren. Zo probeer ik zichtbaar te zijn en mensen een gevoel te geven over mijn organisatie. Dat is waar ik in geloof. De meeste banen worden toch gevonden door netwerken en daar is Twitter een goed medium voor.’

netwerken2 – Bouw een netwerk op van de juiste personen

Floor Nobels: ‘Belangrijker dan vacatures plaatsen vind ik het volgen van de juiste mensen. Mensen die interessant zijn en die ik graag zou willen spreken. Maar niet alleen kandidaten, ook de opleidingen die ze doen, het event dat ze bijwonen. Oftewel: het hele kringetje om zo’n interessante kandidaat heen.’

Britt: ‘Ik heb de afgelopen jaren bewust mijn netwerk opgebouwd rond de mensen die voor mij van belang zijn. In mijn geval zijn dat vooral potentiële kandidaten binnen commercie en online marketing, omdat ik daar vaak vacatures voor heb. Omdat ik de juiste doelgroep om me heen heb verzameld, komen die vacatures vanzelf bij de juiste mensen terecht en worden ze ook vaker geretweet.’

Bas: ‘Als jij mensen gaat volgen en gaat reageren op hun berichten, is de kans ook groot dat ze jou terug gaan volgen. En dan kun je iemand ook een privé-bericht sturen, wat weer belangrijk is als je iemand wilt benaderen. Want dat doe je beter niet in het openbaar. Een goed volgers-netwerk is ook om die reden erg belangrijk.’

3 – Twitter ook over persoonlijke dingen

Britt: ‘Ik twitter elke dag, met het uiteindelijke doel om straks sneller te kunnen werven. Ik twitter niet alleen over zakelijke maar ook over persoonlijke onderwerpen, omdat je met zakelijke tweets minder makkelijk een band kunt opbouwen. En ik wil ook benaderbaar zijn voor mensen die geïnteresseerd zijn in het bedrijf. Dat werkt goed. Mijn DM zit altijd vol met vragen over een baan of het bedrijf.’

Floor: ‘Het mooie van Twitter is dat je recht in je doelgroep kunt zoeken. Door bijvoorbeeld te zien welke events ze bezoeken, maar ook wat ze persoonlijk interessant vinden. Bij wijze van spreken welk brood ze kopen en welke muziek ze luisteren. Dat maakt dat je makkelijker in contact kunt komen, omdat je aanknopingspunten kunt vinden. Want alleen over werk praten is saai. Die persoonlijke onderwerpen maken het ook laagdrempelig om te vragen of iemand een keer een kop koffie komt drinken.’

spannend4 – Maak het leuk en spannend

Bas: ‘Ik maak altijd een beetje een soapserie van mijn vacatures. Laatst was ik op gesprek bij Bavaria voor een intake van een vacature. Dan twitter ik alvast dat er een leuke online marketing vacature aan zit te komen bij Bavaria en dat geïnteresseerden me in de gaten moet blijven houden. Ik merk ook dat tweets met bepaalde cliffhangers vaak erg goed scoren. De kunst is om het een beetje leuk en spannend te maken zodat mensen getriggerd worden om te klikken.’

Floor: ‘Ik twitter ook altijd over het hele sollicitatieproces: dat ik binnenkort vacatures krijg, dat ik ze aan het invullen ben, dat er mensen op gesprek komen. Zo vertel ik meer dan alleen maar een simpele vacature.’

5 – Maak gebruik van slimme tools (om kandidaten te vinden en om te meten)

Britt: ‘Als ik kandidaten wil zoeken, maak ik gebruik van Followerwonk. Die tool zoekt naar trefwoorden in iemands bio. Heeft iemand daar ‘webanalist’ staan, dan kan ik die zo makkelijk vinden. Dat is zinvoller dan bij Twitter zoeken op trefwoord, want dan krijg ik alle tweets over webanalist, en dat is niet wat ik zoek.’

Bas: ‘Naast Followerwonk gebruik ik ook Hootsuite. Daarmee kan ik zien welke tweets goed scoren. Ook kan ik met Hootsuite meerdere accounts naast elkaar managen en mijn tweets inplannen. Ik heb daarnaast de metrics op mijn nieuwe website anders ingericht zodat ik ook het komend jaar beter kan zien wie er via Twitter binnenkomt en wie via andere kanalen. Ook hier geldt: meten is weten.’

twitter6 – Gebruik hashtags op een slimme manier

Yolanda: ‘Als je kandidaten wilt vinden, kun je ook goed zoeken op de hashtag #zoektwerk. Dat is een veelgebruikte hashtag van kandidaten. Als ik een vacature heb, kijk ik altijd wel even of er nog bekenden uit mijn netwerk zijn met die hashtag. Ook zoek ik wel op hashtags van een bepaalde vacaturetitel.’

Bas: ‘Ik gebruik ook wel de hashtag van een bepaald event om mensen te zoeken. Als je weet dat zo’n event interessant is voor jouw doelgroep, kun je er heel gericht  kandidaten mee vinden. En soms gebruik ik zo’n hashtag dan ook in een vacaturetweet. Ga in elk geval niet je hele vacaturetweet volstoppen met hashtags. Dat zie je nog wel eens gebeuren. Leuk voor de vindbaarheid wellicht, maar zo praat je tegen kandidaten alsof het zoekmachines zijn. Zoals eerder gezegd: maak een vacaturetweet een beetje inhoudelijk en prikkelend in plaats van een soort cryptische computercode.’

7 – Reageer snel op reacties

Yolanda: ‘Als je een vacature twittert en een reactie krijgt, moet je er wel meteen bovenop zitten. Niet eerst vijf dagen in behandeling nemen. Je kunt wel een DM sturen met de mededeling dat diegene morgen gebeld wordt, maar laat altijd snel iets van je horen. Sowieso binnen een dag, maar liever nog sneller.

twitter tijd8 – Stop er genoeg tijd in

Floor: ‘Recruiters zeggen wel eens dat Twitter veel tijd kost, maar het is gewoon netwerken. En netwerken is je vak. Je moet altijd en alleen maar bezig zijn met lijntjes leggen, voor nu en voor in de toekomst. Als ik dat offline moet doen, zou het me nog meer tijd kosten, dus ik vind het geeneens tijdrovend. Ik kan het zelfs doen als ik in de metro zit.’

Yolanda: ‘Ik zie Twitter als vast onderdeel van mijn werk. Het kost inderdaad tijd, vooral  om goed actief te zijn op Twitter. Maar ik vind e-mail veel tijdrovender.’

Britt: ‘Ik heb oprecht plezier in Twitter. Ik doe het echt voor mijn lol en dan kost het me voor mijn gevoel geen tijd. Het is gewoon netwerken, maar dan online. Offline vind ik het ook leuk om met mensen te kletsen. Ik steek er redelijk veel tijd in, gemiddeld een uur per dag, schat ik in. Maar ik zou het echt missen als ik het niet meer kon doen.’

Bas: ‘Ik merk wel dat meer mensen tegenwoordig worstelen met Twitter. Het kost toch erg veel tijd en dan willen ze wel weten wat het nut is en wat ze er voor terugkrijgen. Om Twitter zakelijk interessant te maken, moet je er wel tijd insteken. Of het wat voor jouw bedrijf oplevert, moet je vervolgens goed meten. Dat is iets waar ik me steeds meer mee bezig hou.’

Yolanda: ‘Begin niet aan Twitter als je er niet in gelooft. Ik vind wel dat je Twitter eerst goed moet ervaren, maar als je dan merkt dat het echt niks voor je is, dan moet je er bij weg blijven. Twitter is belangrijk, maar ook weer geen must.’

Met dank aan:

Dit artikel verscheen eerder op Werken Vandaag.