A hell of a job!?

50.000 nieuwe medewerkers aannemen in 1 dag?

Toen ik begin deze maand het artikel “McDonald’s zoekt 50.000 nieuwe medewerkers” las op Nu.nl was ik meteen getriggered: Hoe gaan ze dit doen?

McDonald’s wil 50.000 nieuwe medewerkers werven in Amerika, functies op zowel laag als hoog niveau. Met deze campagne wil McDonald’s duidelijk maken dat carriere maken bij McDonald’s zeer goed mogelijk is.

In de toekomst moet de term McJob voor carriere maken staan en niet voor:

“An unstimulating, low-paid job with few prospects, esp. one created by the expansion of the service sector.” (Bron Wikipedia)

Enkele cijfers

Wereldwijd heeft McDonald’s zo’n 1,7 miljoen medewerkers. De Amerikaanse campagne betekent dus een uitbreiding van zo’n 3% van het totale aantal medewerkers. Ik vermoed dat de recruiters van McDonalds het druk gaan krijgen want om 50.000 nieuwe medewerkers te selecteren zijn er minimaal 50.000 sollicitaties nodig. Ik kan me ook zo voorstellen dat ze sommige personen een tweede keer willen zien, of een test willen afnemen of ze geschikt zijn als manager…

De ingrediënten: >50.000 personen | 1 dag

In perspectief: McDonalds heeft in Amerika ruim 12.500 vestigingen en waarschijnlijk ook de nodige kantoren. Gemiddeld genomen krijgt elke vestiging dus 4 nieuwe medewerkers.

Ik ben benieuwd of er na afloop van de campagne een tipje van de sluier wordt opgelicht hoe men deze “monstercampagne” heeft aangepakt en of het gelukt is om 50.000 mensen in 1 dag aan te nemen.

Bron afbeelding: www.mcdonalds.nl

Dit artikel is eerder verschenen in de groep Recruitment op www.ikki.nl