Actie = reactie, ook op social media

emploit actie reactie social mediaIedere post die je online zet, ongeacht het gebruikte social media kanaal, is een actie en kan een reactie tot gevolg hebben. Ben jij je hiervan bewust? Veel mensen niet. 99% van de posts op social media heeft nauwelijks interactie… (bron: coopr).

Mensen delen informatie die ze zelf interessant vinden, willen hun mening laten horen, willen laten zien hoe goed het met ze gaat, klagen over onrecht, … ze willen ergens ‘bij horen’, zonder rekening te houden met de valkuilen van social media of met de kracht van dit medium.

‘Ga je LinkedIn-status maar updaten naar ‘werkzoekende’’

Prive posts op social media zijn meestal redelijk onschuldig (we hebben geleerd van het Facebookfeest Project X Haren), maar werkgerelateerd kan dit verregaande gevolgen hebben. Bij een op de tien ontslagzaken worden door werkgevers uitlatingen op social media aangevoerd voor reden tot ontslag (bron: nu.nl). “Ambtenaar definitief functie kwijt na IS-tweet”.

Dat een rechtzaak een gevolg kan zijn van social media gebruik toont zowel de valkuil als de kracht van social media aan. Een post kan je maken, maar ook breken. Ben je bewust van ‘Actie = Reactie’ en zet je dit positief in, dan is social media een winstgevend middel om in te zetten in je marketing campagne.

Toegevoegde waarde
Zoals een webpagina een doel hoort te hebben met een bijbehorende call-to-action, zo hoort een post op social media lezers ook aan te zetten tot een (re)actie; klik op een link, delen van de post met hun netwerk, like/favorite doen, reply, jou gaan volgen, …

Een post levert alleen een reactie op wanneer de post toegevoegde waarde heeft voor de lezer. Kort gezegd; toegevoegde waarde voor de lezer = toegevoegde waarde voor jezelf. Dat red je zeer zeker niet door alleen commercieel te denken, op verkoop gericht te zijn, maar juist door te denken aan je volgers.

Bedenk wat jij te bieden hebt aan je volgers en aan potentiele nieuwe volgers;

  • Deel jouw kennis; geef een stukje van je kennis door waar je volgers wat aan hebben
  • Deel jouw interesse; attendeer je volgers op iets interessants
  • Deel jouw inzichten; zet je volgers aan tot nadenken
  • Deel jouw mening; verlaag zo de drempel voor anderen om hun mening te delen

Deel, deel, deel
share-button - Delen op Sociale media… maar alleen wanneer het toegevoegde waarde heeft. Deel je posts die niet interessant zijn voor je volgers, dan zal hun interesse binnen no time wegebben en worden interessante posts ook niet meer gelezen.

Dit klinkt wellicht allemaal logisch maar wanneer je in de praktijk hiermee aan de slag gaat zal je merken dat het niet altijd meevalt. Deze tips gaan je hierbij helpen;

  • Bedenk voor iedere post wat de reactie is die je van je volgers verlangt
  • Per platform moet je in de gaten houden wie je doelgroep is, pas het taalgebruik in je posts hierop aan
  • Volg posts van belangrijke mensen in jouw branche nauwgezet. Kijk welke posts interessant zijn om te delen, te liken/favorite te maken, om een reactie op te geven of om her te gebruiken voor een eigen post. Je toont hiermee waardering voor de desbetreffende persoon en wanneer je dit goed doet zal dit beloont worden
  • Kom altijd professioneel over; geen schrijffouten, werkende links, complete tekst, opbouwende kritiek, …
  • Zorg dat je bekend bent met de mogelijkheden van ieder platform. Zo is bijvoorbeeld het gebruik van #hashtags in Twitter echt aan te raden. Hierdoor zorg je ervoor dat je posts niet alleen bij je eigen volgers terecht komen maar ook bij mensen die op # zoeken. Doe je dit goed dan levert dit je ongetwijfeld meer volgers op.
  • Houd rekening met het eventuele social media beleid van het bedrijf waar je voor werkt.
  • Bedank volgers voor een (re)actie. Ook dit klinkt logisch, maar het gebeurt maar zelden dat iemand een bedankje stuurt voor het delen van een post, een like, een favorite of gewoon voor het gaan volgen. Doe dit juist wel. Het kweekt loyaliteit (mensen op social media willen nu eenmaal aandacht) en je vergroot hiermee je eigen online zichtbaarheid op een positieve manier.
  • Reageert iemand negatief op een post, zorg er altijd voor dat je reageert met een positieve insteek. Mensen triggeren mag, maar ‘negatieve aandacht is ook aandacht’ gaat niet op voor social media.

Gun-factor
De Gunfactor op Social media is grootDoor deze manier van posten ben je niet direct er op uit om iets te verkopen. Toch leveren niet commerciele post wel degelijk persoonlijke resultaten op. Het vergroot je online zichtbaarheid, je naamsbekendheid, je professionaliteit en je kweekt loyaliteit. Je krijgt er meer volgers door en meer website bezoekers. Het verkopen van een product en of dienst bevat ook een stukje ‘gun-factor’. Dit kweek je mede met social media.

Laat social media voor je werken. Laat je volgers voor je werken. Leer wat wel werkt en wat niet en fine-tune je posting skills. Veel plezier met deze uitdaging!

0 reacties

Reageer

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *