Advies voor HR en recruitment
[[image:advies.jpg::left:0]]Afgelopen week heb ik op mijn eigen blog het artikel “12 adviezen voor HR en recruitment in 2009” gepost. Organisaties kunnen zich juist nú op de arbeidsmarkt onderscheiden. Door met deze adviezen voor HR en recruitment aan de slag te gaan bouwen ze niet alleen waardevolle ervaring op met nieuwe media, maar krijgen ze gemotiveerdere medewerkers, een up to date HR-beleid en een voorsprong op (arbeidsmarkt-)concurrenten. En dat door iedere maand één advies op te pakken.
Om duplicate content te voorkomen geef ik hier mijn blog, met uitwerking en hyperlinks, niet integraal weer, maar beperk ik mij tot een opsomming.
De twaalf adviezen:
1) Bouw kennis op door – online en offline – te praten met en luisteren naar vakgenoten en specialisten
2) Start een blog en betrek collega’s en bezoekers actief bij dit blog
3) Start nu met het opbouwen van contacten met potentieel interessante werknemers met behulp van sociale netwerken
4) Publiceer verloopcijfers en verloopredenen en laat medewerkers daarop reageren
5) Gebruik wiki’s om nieuw beleid te ontwikkelen en om gezamenlijk aan projecten te werken
6) (Onder)houdt het contact met alumni
7) Zorg dat de recruitmentsite of het carrièregedeelte van de website state of the art is.
8) Maak werk van het bedrijfsprofiel op sociale netwerken
9) Monitor wat over het bedrijf wordt geschreven op internet, ook de beoordelingssites van werkgevers
10) Verbeter of versterk het imago van de organisatie door gebruik te maken van social media als Youtube, Slideshare en Flickr
11) Gebruik sociale netwerken voor het vervullen van vacatures. Post er vacatures of adverteer ervoor.
12) Zet een referral recruitmentprogramma
Een organisatie die serieus werk maakt van bovenstaande adviezen neemt een voorsprong op haar concurrenten. Het mooie is dat veel van deze adviezen geen (extra) budget vragen of low cost opgezet kunnen worden.
Ik heb tot nu toe met name reacties gehad van recruiters. Ze vinden het interessante adviezen, dat wel, maar begrijpen niet altijd waar het over gaat. Gelukkig heb ik dat met advies 1 geadresseerd. Bouw kennis op! Van de doelgroep. Van wervingsmiddelen en -kanalen. Van internetjargon. Van alle online hypes. Lees blogs, participeer. Praat met vakgenoten en specialisten om te weten wat er speelt. Wat de trends zijn. Wat met online werving bereikt kan worden.
Hoe dan ook, genoeg uitdagingen in 2009!
@Sita: dank voor je reactie. Goed te horen dat jullie hier zeer actief mee bezig zijn. Het zou natuurlijk helemaal goed zijn geweest – en aansluiten op mijn adviezen – als je in je reactie de organisatie (UMCG) had genoemd :-)
@ Marco. Ben blij met je overzichtje. Precies op tijd voor ons. 2008 stond in het teken van onze nieuwe koers in de arbeidsmarktcommunicatie. 2009 gaan we verder met de(ze) online strategie!