Alles waar je aandacht aan geeft groeit

AandachtDe eerste week van januari staat social media vol met mensen die hun goede voornemens delen. Persoonlijk heb ik een hekel aan goede voornemens. Veelal zijn het acties waar je eigenlijk nog niet klaar voor bent, die je nu opeens van jezelf moet gaan doen. De kans van slagen maak je daarmee meteen heel klein. Dit geldt uiteraard niet alleen voor goede voornemens, maar voor iedere actie waar een persoon of bedrijf over een drempel heen moet.

Voor veel organisaties is dit internet marketing. Ze hebben allemaal een prachtige website, waar af en toe wat nieuws op gepost wordt, maar daar houdt het mee op. Ze weten dat ze hier wel iets mee moeten, maar wie moet dat dan gaan doen, wat levert het op? Bij voorkeur maken ze er een project van met een vastgestelde begin- en einddatum en budget. Kortom, gewoon een mannetje inhuren die zijn kunstje doet en dan moet het weer goed zijn voor een periode. Kansloos en zonde van het budget.

Bewustwording – Acceptatie – Actie

Ik ervaar het iedere keer weer als een uitdaging om een manager van een organisatie in te laten zien dat Internet Marketing een continu proces is. Dat deze man of vrouw met mij aan tafel zit geeft aan dat er sprake van bewustwording is. De drempel is echter pas half genomen, want het is nog twijfelachtig of er ook daadwerkelijk acceptatie plaats zal vinden, waarna er pas tot actie over gegaan kan worden.

De manager bevindt zich in de oriëntatiefase, maar gaat bij voorkeur terug naar het veilige gevoel van er niet over na hoeven denken. Het is te complex, te veel gedoe, te ongrijpbaar.

Hoe zorg je ervoor dat de manager de drempel volledig gaat nemen? Aandacht! Dit vergt een investering van je tijd. Communiceer dit ook, zodat het duidelijk is dat het om een samenwerking zal gaan waarin beide partijen moeten investeren. Maak de manager vertrouwd met de mogelijkheden van internet marketing, de terminologie, de persoon die voor de organisatie aan de slag zal gaan. Want dit is niet in een weekje gefixed, dit gaat om een langetermijnrelatie.

AandachtAandacht – aandacht – aandacht

Hoe geef je een potentiële klant aandacht? Door hun huidige website en branche uitgebreid onder de loep te nemen. Wijs ze op de pijnpunten. Waar worden ze overschaduwd door hun concurrenten, waar kunnen ze meer mee opvallen, welke middelen kunnen ze in gaan zetten om hun online zichtbaarheid te vergroten. Laat hen zien dat je net als aan een relatie, aan internet marketing aandacht moet besteden om succesvol te worden; alles waar je aandacht aan geeft groeit.

  • Social media is alleen succesvol wanneer je het kanaal gebruikt dat matched met jouw doelgroep en je hier regelmatig nuttige content op post. Wat nuttig is leer je door actief te participeren in de kringen van je doelgroep,
  • Je netwerk inzetten om jouw verhaal te verspreiden werkt alleen wanneer je je netwerk aandacht geeft. Weet waar zij mee bezig zijn en deel ook hun verhalen. Breid je netwerk verder uit met kwaliteit contacten in plaats van kwantiteit,
  • Je website is je visitekaartje, deze moet je bijhouden, voeden met nieuwe content, … alleen door actief te beheren komt je organisatie actief over.

Voor mij persoonlijk zit hier een belangrijk punt: ik kan niet vol gaan voor een organisatie, product of dienst waar ik niet achter sta. Ik kan geen advocaat van de duivel zijn. Geen enkele internet marketing klus is onmogelijk, maar een langetermijnrelatie aangaan met een organisatie waarbij je je niet uitgedaagd voelt en waar je niet het ‘aandacht-willen-geven’ gevoel bij krijgt, is gedoemd te mislukken. Een geïnspireerde internet marketeer is een effectieve internet marketeer.

Blijkt de drempel nog te hoog te zijn voor je gesprekspartner. Geen probleem, blijf in beperkte mate aandacht geven en blijf je ding doen, de kans is groot dat ze bij je terug komen als ze wel zover zijn.

Take care!

 

0 reacties

Reageer

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *