Andere manier van recruiting
Met vele vacatures binnen verschillende afdelingen vroegen wij ons enkele maanden geleden af hoe we op een efficiënte manier al die vacatures konden gaan invullen. De uitkomst van die brainstorm was het organiseren van een open dag waarbij potentiële kandidaten op een informele wijze kennis kunnen maken met ons bedrijf.
In juli hebben we onze eerste open dag sollicatiedag gehouden en gezien het succes daarvan vond afgelopen zaterdag de 2e open dag plaats en wederom met succes. Een van de grote voordelen van een open dag is de laagdrempeligheid. Vaak lopen we immers tegen het feit aan dat een 1e screening uitsluitend plaatsvind op basis van het cv van een kandidaat. Komen die onvoldoende overeen met het functieprofiel dan wordt een dergelijke kandidaat niet uitgenodigd. In het geval van een open dag kun je veel meer kandidaten uitnodigen en wat blijkt, veel kandidaten zijn gewoon erg slecht in het maken van een cv een vallen daarmee door de mand. Echter, spreek je diezelfde mensen dan kom je erachter dat ze zaken ‘vergeten’ zijn die juist heel relevant zijn. Uit de 1e dag hebben we uiteindelijk 3 nieuwe collega’s weten te halen. De score van afgelopen zaterdag is nog niet bekend maar we gaan voor het dubbele!
@John, ten eerste denk ik dat er weinig nieuws gebeurd in de wereld, beter goed gejat dan slecht bedacht zeg ik altijd maar. Echter, ik kan helemaal niets nieuws vinden in je stuk: dus wat maakt jullie manier dan zo uniek? Als je stelt dat het de manier waarop is die het innovatief maakt ben ik benieuwd naar die manier waarop.
Graag wil ik even reageren op beide reacties.
1. een open dag is misschien niet nieuw Bas maar hoe wij dat doen weer wel. Als we alle innovaties gaan beoordelen op nieuwigheid dan durf ik te stellen dat er weinig nieuws meer gebeurd in de wereld. Je hebt zeker een belangrijk punt als het gaat om opvolging. Dat doen we uiteraard volgens een vaste procedure. Dit is nu de 2e keer geweest dat we een open dag hebben georganiseerd en daarmee hebben we geleerd dat het succes van recruiten uiteindelijk in de opvolging ervan zit. Eigenlijk is dit hetzelfde als verkopen
2. De doelgroep was bedrijfsbreed. van sales to technische functies en zonder leeftijdsgrens. Ik ben van mening dat een open dag voor iedereen interessant kan zijn. Met name voor mensen die in een normale procedure om wat voor reden dan ook (leeftijd, afkomst) niet makkelijk aan bod komen.
Ik ben benieuwd naar de doelgroep. Een vergelijkbaar voorstel kreeg ik ruim een jaar geleden voor senior mensen. “Laten we een open dag organiseren”. Ik voelde me tot de doelgroep horen en gaf aan dat ik niet in alle openheid naar zo’n bijeenkomst zou komen. Dan weet iedereen dat je aan het solliciteren bent.
Voor jonge professionals lijkt het me een goede aanpak. Maar voor de ervaren mensen in de markt geloof ik persoonlijk niet in dit model. Dat is ook de afspiegeling op menig arbeidsmarktbeurs en daar loop je nog iets “veiliger” rond.
Misschien (weer) een botte vraag, maar… wat is hier nieuw aan? Nieuw voor jullie bedrijf misschien, maar nieuw is het op zich niet echt. Mangrove had dit recentelijk ook gedaan, vond het ook nieuw, maar open dagen zijn zo oud als de weg naar Rome. Niet dat het niet goed is of niet kan werken, maar waar ik veel benieuwder naar ben is hoe je dit opvolgt. Ik neem aan dat het onderdeel is van een geheel, niet een one shot dat je af en toe herhaald? Hoe past dit dan in al het andere wat je doet? Hoe houd je contact? Hoe volg je het op?