Automatisch posten kan pijnlijk zijn
“Yes! Het is maandag, tijd om een knalstart te maken deze week, of toch niet?”. Een inspirerende tekst bij een social media bericht van de Internet Marketing Universiteit. Alleen op een dag waar een enorme explosie voor gewonden en chaos heeft gezorgd elders in het land, is deze tekst ongepast en pijnlijk.
De inhoud van het bericht kan dan nog zo goed zijn, mensen die eerst het nieuws van de explosie hebben gelezen of gehoord, want het is uiteraard groot nieuws op de radio, zullen dit als ongepast ervaren, wat de post direct waardeloos maakt.
Heeft de internet marketeer zitten slapen?
Het kan uiteraard zijn dat de internet marketeer die dit gepost heeft het desbetreffende nieuws nog niet gehoord had en daardoor de onfortuinlijke ‘knalstart’ gebruikte, het is echter aannemelijker dat het hier om een automatisch gepost bericht gaat.
Als internet marketeer worstel ik hier ook mee. Het blijft een dilemma ‘wel of niet automatisch social media berichten posten’. Het automatisch posten van berichten, bijvoorbeeld via Hootsuite, heeft vele voordelen:
- het zorgt voor een duidelijke structuur in je social media berichten
- het vergt minder tijd omdat je op een vast moment bedenkt wat je wil posten
- je kan je berichten gerichter optimaliseren voor zoekmachines omdat je heel duidelijk voor ogen hebt wie je wil bereiken via welk kanaal
- het zorgt ervoor dat je niet op enkele dagen al je kruid verschiet
- een oplossing biedt vaak meer mogelijkheden dan alleen berichten posten (analyse)
- je kan ook op tijden posten wanneer je zelf niet aan het werk bent
Maar er zijn ook nadelen aan verbonden:
- je wordt er minder creatief van
- je anticipeert niet op het nu
- je kan alsnog het overzicht verliezen omdat je minder bewust berichten plaatst
- het kan gebeuren dat je een ongepaste tekst plaatst
- wil je gebruik maken van alle mogelijkheden dan is de gratis versie, indien deze al beschikbaar is van de door jouw gekozen oplossing, veelal niet afdoende
Wat is wijsheid?
Dat moet ieder voor zichzelf bepalen uiteraard. Wanneer ik op vakantie ga dan maak ik graag gebruik van een oplossing, want niets is zo funest voor het behoud van je volgers of het verkrijgen van nieuwe volgers, als discontinuïteit in je berichtgeving. In een groter bedrijf is het echter goed mogelijk dat het stokje voor die periode wordt overgedragen. Daar komt bij dat ik graag een persoonlijke touch mee geef aan een bericht en bij voorkeur anticipeer op iets wat ik gelezen of gehoord heb.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar handmatig posten, maar wanneer je een groot bedrijf hebt is dit bijna onmogelijk. Wanneer je geen oplossing gebruikt, valt het ook niet mee om inzicht te krijgen wanneer het posten van een bericht het meest effectief is voor jouw bedrijf. Heb je een bedrijf met internationale klanten, dan is de kans aanwezig dat wanneer wij slapen, zij juist op staan en jouw berichten als eerste zouden moeten zien.
Er is dus geen goed of fout in deze keuze, zolang je je er maar bewust blijft van wat je post. Pakt de tekst van een bericht verkeerd uit, wijzig deze dan zodra je dit constateert. Op die manier gaat het bericht niet verloren, maar stoot je toch zo min mogelijk mensen voor het hoofd. Verwijderen is ook een optie, maar houd in gedachten dat dit niet hoeft te betekenen dat het volledig van het internet af is.
‘Ouders van Nu biedt haar oprechte excuses aan voor het posten van een bericht precies om 20:00 tijdens dodenherdenking’. De oorzaak was automatisch posten. De negatieve reacties waren groot, mensen raken hier geirriteerd van. Blijf dus alert wanneer je gebruik maakt van een tool om te posten.