Branche ervaring noodzaak in IT?

Dit is iets wat me al tijden  knaagt, hoe belangrijk is branche ervaring in ons ooh zo mooie vakgebied. Ik ben benieuwd naar jullie mening

Voordat ik de vraag verder uitwijdt laat ik definiëren wat ik vindt dat IT inhoudt. Volgens mij is IT niets meer of minder dan een hulpmiddel om een bedrijf efficiënter te laten werken of het bedrijf een strategisch voordeel geeft. En ik ben niet de eerste die denkt IT doesn’t matter. 

Nou zal ik niet ontkennen dat het helpt om al bekend te zijn met businessprocessen en cultuur. Maar als je dat niet in een paar uur kunt vertellen aan een IT professional heb je dan niet een ander probleem? Het aannemen of inhuren van IT personeel uit andere branches zou juist innovatie kunnen bevorderen.

Samengevat is mijn stelling: Een goede IT’er is branche onafhankelijk! Hoe denk jij erover?

8 antwoorden
  1. Dennis
    Dennis zegt:

    @Johan,
    Kun je een specifiek voorbeeld geven want ik zie het nog niet. Ik denk dat een goede functioneel ontwerper of applicatiebeheerder zich uitstekend waar kan maken in branches waar hij/zij nog nooit gewerkt heeft. Natuurlijk kost het initieel iets meer tijd om een specifiek proces of vaktaal uit te leggen maar daarna heeft hij/zij iets wat voor een ander veel moeilijker is om te leren. Een frisse onbevangen blik op het probleem.

    Zo kan ik geen enkele IT taak bedenken waarbij uitleg van werkwijze cultuur en taalbgebruik dusdanig complex of langdurig is dat branche ervaring zo belangrijk is.

    Beantwoorden
  2. Wilco
    Wilco zegt:

    @Johan
    geen ervaring hebben in de branche is wat iets anders als geen enkele benul hebben van wat ergens speelt. Er zijn meerdere manieren om ergens benul van te hebben, ervaring in de branche is wat mij betreft slechts beperkt interessant. Ervaring met het goed analyseren, modeleren en realiseren van bijvoorbeeld maatwerk software veel relevanter.

    Beantwoorden
  3. Johan van den Akker
    Johan van den Akker zegt:

    Branchekennis is soms niet nodig, bijvoorbeeld als je werkplekken ondersteunt of system administrator bent.

    Voor andere rollen, zoals functioneel ontwerper of applicatieontwikkelaar is materiekennis wel belangrijk. Je bouwt tenslotte een systeem om een bepaald proces te ondersteunen. Als je HR systemen ontwerpt, moet je wel HR processen begrijpen. Om een effectensysteem te implementeren, is het wel handig als je enig begrip hebt van wat de effectenbeurs is.

    Of voor nog een ander perspectief: Kun je een chemische fabriek ontwerpen als je geen enkel benul hebt van de chemische processen die er (letterlijk) doorheen stromen?

    Beantwoorden
  4. Wilco
    Wilco zegt:

    Gezocht timmerman met ervaring in pensioenzaken!
    Nee da’s een flauwe, maar wat mij betreft is het zeker niet noodzakelijk om ervaring te hebben in de branche van je opdrachtgever.
    Op de vraag of wij zijn gespecialiseerd in een bepaalde branche geef ik altijd aan dat we zijn gespecialiseerd in de IT-branche (of meer specifiek: in het ontwikkelingen van maatwerk software.)
    Een goede architect, analist of wat voor naam de betreffende IT-er heeft is prima instaat de vertaalslag te maken, sterker nog dat is een van leuke aspecten van zijn/haar vak.
    Onder de streep is het vakmanschap wat telt, onervaren in een bepaalde branch: dan verdiep je je daarin, wel ervaren in de branch dan ben je als je vak verstaat regelmatig bezig om je eigen aannames (of ervaring zoals je wilt) te controleren, te verwerpen of ervan te profiteren. Waarbij de leukste projecten vaak die projecten zijn waarbij je juist je aannames moet verwerpen :-).

    Beantwoorden
  5. Tom
    Tom zegt:

    Een goede ICT-er (b.v. systeemanalist) heeft de vaardigheid om zich snel te kunnen verdiepen in het op te lossen probleem. Goede interactie met de “inhoudelijk expert” is daarbij van groot belang. Branchekennis is wel een pr

    Beantwoorden
  6. Dennis
    Dennis zegt:

    @Bas, gelukkig het zou saai zijn als er alleen maar medestanders zijn. Maar om een applicatie te ontwerpen/bouwen dien je:
    – Je klant te begrijpen (uitleg klant specifieke terminologie paar uur maximaal)
    – De processen te begrijpen, een goed stel oren werkt volgens mij beter dan ervaring
    – Het vertalen van het proces naar een geautomatiseerd proces / optimaliseren vakgenerieke skills
    – Het luisteren naar de feedback van je gebruikers (Hier komen de oren weer van pas.) en het proces weer opnieuw starten..

    Ik ben er nog niet van overtuigd dat het ervaring in de branche opweegt tegen een goed stel oren en de tijd nemen om de processen samen met de klant/werkgever onder de loep te nemen. Vaak is het proces waarin aan je wordt uitgelegd waarom bepaalde zaken nu geregeld zijn een interactief gesprek waarin ook vanuit zijn kant nieuwe idee

    Beantwoorden
  7. Bas
    Bas zegt:

    @Dennis/Stephanie: Nou ik ben het daar niet zo mee eens. Als je kijkt naar ICT Infrastructuur is die vaak redelijk generiek en weinig branche- of bedrijfsspecifiek. Dus mensen die daar mee werken zijn vaak niet branche gespecialiseerd en hoeven dat ook niet te zijn. Maar om een applicatie te ontwerpen en te bouwen die een bedrijfsproces (die in een branche wel vaak vergelijkbaar zijn) optimaal ondersteunt, moet je toch wel een beetje snappen hoe die in elkaar zitten en de taal van de gebruikers een beetje spreken. Anderzijds zijn er weer andere typen applicaties (Finance, HR, e.d.) die weer wel redelijk universeel over alle branches hetzelfde zijn. Voor mensen die daaraan werken zou ik het weer belangrijk vinden dat ze kennis van en affiniteit hebben met het functionele aandachtsgebied. Kortom: de waarheid ligt genuanceerd, zoals altijd.

    Beantwoorden
  8. stephanie
    stephanie zegt:

    Helemaal mee eens Dennis. Het kan ook wel eens nieuw licht op de zaak werpen voor zowel de medewerker als de werkgever. Onbevangen een branche verkennen en doen aan kruisbestuiving kan nooit kwaad.
    Daarnaast is het zo dat in de krapte van de huidige arbeidsmarkt het erg lastig is een perfect passende kandidaat te vinden. Als recruiter adviseer ik mijn opdrachtgevers dan ook meestal direct als eerste, het vereiste om branche ervaring te hebben, te laten vervallen en puur te focussen op de IT kennis. Uiteraard is dit uit nood geboren, immers de schaap met de vijf poten is nou eenmaal niet vaak te vinden.
    Ik ben meer van mening dat je als bedrijf dit vereiste moet nuanceren. In elke branche heerst onder de bedrijven die daar deel van uitmaken(door de bank genomen) een generieke cultuur. Het is belangrijker te kijken naar

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *