Controverse over mijn Linkedin resultaten in artikel Elsevier
[[image:elsevier.jpg:Linkedin Eslevier:left:0]] Vanochtend vroeg checkte ik mijn agenda (wel of geen pak aan vandaag) om tot de ontdekking te komen dat ik een Twitter bericht had, omdat er op Personeelslog een discussie is ontbrand tussen Bas van de Haterd en Jacco Valkenburg over mijn bijdrage aan een Elsevier artikel waarin ik een 80 tot 90% succes rate claim bij het benaderen via Linkedin. Dat vraagt om een inhoudelijke reactie.
Het was sowieso fijn dat Bas van de Haterd het al voor me opnam, ik ben zo’n oude l.. die in het weekend met zijn gezin bezig is en niet blogt. Om maar metde deur in huis te vallen: Inderdaad 80-90% van de mensen die ik benader via Linkedin, wordt kandidaat. Hoe komt dat? Allereerst omdat ik de meeste van hen, zoals Bas van de Haterd terecht zei, benader via mijn netwerk. En dat zijn mensen die ik écht ken. Die hebben dat dus graag voor mij over, mede omdat ik zeg dat ik ook altijd bereid ben wat voor ze terug te doen (en dat dan ook doe). Ik ben dus een tegenstander van het LION-principe (zoveel mogelijk contacten verzamelen). Zoals Linkedin zelf al zegt: ‘a person you know and trust’. Daarom werkt het dus ook.
Maar daarmee ben je er niet alleen!
– Selecteer zorgvuldig het contact via wie je iemand benadert. Ik doe dat doorgaans niet via een LION (de kans dat hij de persoon kent is marginaal). Ook probeer ik te vermijden om in klant-leverancier of baas-medewerker relaties terecht te komen. Lijkt logisch, maar is wel belangrijk.
– Zelfs als ik een ‘Group’ met iemand deel en ik kan hem gratis direct een bericht sturen, benader ik hem toch via een gezamenlijke kennis. Dat geduld hebben veel anderen niet.
– Zoals ik tijdens onze (Rise/e-people combi) Linkedin trainingen altijd al zeg, moet je natuurlijk ook alleen mensen benaderen die open staan voor ‘career opportunities’.
– Verder moet je goed naar het profiel kijken om te weten dat de vacature een reële optie voor iemand is (is het een echte stap of meer van hetzelfde).
– Check ook of iemand niet al net gewisseld is. De kans dat ie dan echt in de markt is, is wel heel klein (vaak vergeet men namelijk om de optie ‘career opportunities’ uit te zetten).
– Last-but-not least is personaliseren heel erg van belang. Voordat ik iemand benader ‘Google’ of ‘Wie-o-wie’ ik iemand eerst, zodat een beeld ontstaat van zijn/haar interesses en daar probeer ik dan in mijn ’top-line communicatie’, zoals ze dat zo mooi in de marketing zeggen, al rekening mee te houden.
Verder moet ik Bas van de Haterd op één punt wel teleurstellen. Ik stuur wel in-mails (direct benaderen van kandidaten). Ik doe dat overigens alleen bij mensen die geen 2e lijns contact zijn, maar derdelijns of verder. Maar ook daar neem ik bovenstaande regels in acht. Anders zou ik natuurlijk nooit een ‘five star’ in-mail feedback score hebben ;-)
Succes met de discussie verder en wellicht zie ik je binnenkort op één van mijn Linkedin trainingen. Ff reclame: binnenkort (maart) starten we ook met een training ‘Zaken doen via LinkedIn’.
@Marcel: Is helemaal niet nodig dat Word CV. Bij ons (e-people) kun je gewoon een hyperlink opgeven naar je LI-profiel. Bovendien kun je daarvan gewoon een pdf downloaden, dus tsja.
Wij geloven ook in face-to-face naast online. Ik connect alleen met mensen die ik persoonlijk heb ontmoet.
Wat me opvalt is dat veel recruiters Linkedin cv’s niet lezen en meteen om een Word documentje vragen. Die training in het gebruik van Linkedin is dus wel op zijn plaats.
Daarnaast zijn er teveel bureau’s die zich verschuilen achter de online facade. Die zouden wat meer ‘echt’ in contact moeten treden met ‘potentials’ ipv te vragen of je even het profiel willen invullen op de website.
Zakelijk gezien gebruik ik Linkedin al erg lang. Het is de perfecte manier om mensen te vinden en daarna, liefst in levende lijve, kennis mee te maken.
Ik heb een snaartje geraakt. Het gaat nog even door:
https://www.personeelslog.nl/2009/02/10/6-tips-voor-recruiters-die-linkedin-gebruiken/
De eerste offerte voor een bedrijven netwerk van 20 ondernemers is al de deur uit en de eerste cursist heeft zich al gemeld.
Bas van de Haterd gaat verder op zijn nieuwe blog: RecTec:
https://www.rectec.nl/2009/02/09/benaderen-via-linkedin/