Creatieve databasemarketing

[[image:cv_ketel.jpg::left:0]]Afgelopen week kreeg mijn vriendin post van Nuon. Nu moet u weten dat we in Rotterdam wonen en Eneco daar over het algemeen de energie levert. Ook bij ons. En we zijn tevreden over Eneco. Toch maar openen. De nieuwsgierigheid wint het.
De brief:

“Wist u dat de garantie van uw cv-ketel is verlopen? Uw cv-ketel is zes jaar oud. Dat betekent dat de garantie op uw ketel is verlopen. Een goede aanleiding om te kiezen voor een Service-abonnement”.

Wij wisten niet dat onze garantie was verlopen. Sterker nog, we wisten niet eens dat we een cv-ketel hadden. En dat kan kloppen, want die hebben we ook niet. We hebben wel stadsverwarming. Mijn vriendin wist zich nog te herinneren dat ze – inderdaad zo’n zes jaar geleden – een cv-ketel had geïnstalleerd in haar toenmalige appartement. Ruim drie jaar geleden is ze echter naar Rotterdam verhuisd. Gaat Nuon er vanuit dat cv-ketels meeverhuisd worden? Dat mag ik toch aannemen van niet.

Dit is natuurlijk een databasemarketingblunder. Goed dat Nuon haar database gebruikt voor commerciële acties. Maar in dit geval moet natuurlijk bij verhuizing de koppeling tussen persoon en cv ketel in de database verbroken worden. En de nieuwe bewoner van het pand moet deze boodschap krijgen.

Hieruit blijkt maar weer eens hoe moeilijk databasemarketing is. En ook in de werving en selectie gaat het vaak om databases. En daar kan veel uitgehaald worden. Mits de juiste koppelingen worden gemaakt en de database niet (teveel) vervuild is. Het gaat ook om de creativiteit van diegene die ‘achter’ de database zit. Hoe creatiever, hoe meer uit een database gehaald kan worden en hoe waardevoller deze is.

Wie meer uit de database wil halen zorgt dat er een creatieve en accurate databasemarketeer mee aan de slag gaat. U wilt tenlsotte niet dat medewerkers die ontslagen zijn het nieuwste vacatureaanbod toegezonden krijgen…

1 antwoord
  1. Bas Westland
    Bas Westland zegt:

    @Marco: Wij proberen heel zorgvuldige queries te maken, maar ook bij ons gaat het vaak nog mis. Mijn adagium is: kleine, heel gerichte dm’s, op item niveau nalopen en nabellen. 100% correcte databses bestaan namelijk niet, omdat ze door mensenhanden worden ingevuld.

    Beantwoorden

Reageer

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *