De klant is koning, leve de republiek!

“Wat maken jullie me nu! Jullie hebben een contract voor de inzet van één van jullie medewerkers binnen ons bedrijf niet verlengd? Ik weet dat jullie je aan de officiële opzegtermijn hebben gehouden, maar dat kan je toch niet maken! Op deze manier komt de voortgang van ons project ernstig in gevaar!”
Tot zover deze korte samenvatting van een “gesprek” dat ik onlangs voerde met een opdrachtgever. Mijn reactie: “We kunnen dat wèl maken, maar ik begrijp dat u er niet blij mee bent?”
“Nee dit is een ramp, deze medewerker is onmisbaar en ik hoor nu pas dat hij vanaf volgende maand niet meer bij ons is….”

Of het de verwijtende toon is van deze opdrachtgever of ervaringen uit het verleden: ik besluit er even voor te gaan zitten om een open en eerlijk antwoord te geven:

Beste ….,
we spreken hier in de eerste plaatst over een medewerker die toe is aan een nieuwe opdracht bij een nieuwe opdrachtgever, die we graag die kans geven. Natuurlijk erg vervelend als dat in dit geval voor u wat slechter uitkomt, maar laten we de voorgeschiedenis even op een rijtje zetten:
· Zowel u als wij kunnen contractueel elke maand opzeggen. Wij willen best een commitment voor langere termijn geven, maar dat moet dan wel wederzijds zijn.
· In het verleden heeft u bij verschillende van mijn collega’s regelmatig het contract in de laatst mogelijke week opgezegd.
· In dit specifieke geval is de afgelopen periode al meerdere malen informeel en formeel aangegeven dat er i.v.m. de outsourcing van werkzaamheden binnenkort geen plek meer voor onze medewerker binnen uw organisatie is.
· Daarnaast hebben we ruim twee maanden geleden al mondeling aangeven dat we de inzet van onze medewerker binnen uw organisatie zouden beëindigen en was de schriftelijke mededeling waar u over spreekt slechts een formaliteit.

Na bovenstaande ongetwijfeld iets te heftige opsomming van onze kant van het verhaal kwam de vraag: “ligt het soms aan zijn uurtarief? Als dat het probleem is, zijn we best bereid meer voor hem te betalen hoor….”

Pfffff

Hieruit volgt mijn persoonlijke top drie van geleerde lessen:
· Als je gunstiger uurtarieven wilt, moet je blijkbaar eerst opzeggen… maar pas op: er is een kans dat je pas feedback krijgt als je al lang een andere opdracht voor je medewerker hebt gevonden.
· Iemand partner noemen betekent niets als je je niet zelf ook als partner gedraagt.
· Bloggen lucht op ;-)

2 antwoorden
  1. Wilco
    Wilco zegt:

    Tuurlijk :-).
    Wel een goed punt trouwens, klanten laten wennen aan de nieuwe situatie ;-), wij zien inderdaad regelmatig dat klanten nog in de veronderstelling zijn dat 1 advertensie op een jobboard voldoende is ;-)

    Beantwoorden
  2. Bas Westland
    Bas Westland zegt:

    @Wilco: Heel herkenbaar. Ik denk wel dat we het aan ons zelf te danken hebben. Als je je als een leverancier opstelt in de zware tijden, worden klanten niet zomaar ineens partners in de goede tijden. Geef hem even de kans om te wennen ;-)

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *