Desinteresse op Carrièrebeurs

[[image:carrirebeurs_copy2.jpg:Carrièrebeurs:left:0]]Volgens RecruiterOnline, dat een artikel uit het FD citeert, zijn starters op de arbeidsmarkt pessimistisch over hun baankansen. Dat blijkt op de Carrièrebeurs die 13 en 14 maart in de Amsterdamse RAI werd gehouden. Als arbeidsmarktspecialist moest ik natuurlijk ook acte de presence geven op deze beurs. En ik proefde toch (hier en daar) iets anders.

Op de Carrièrebeurs stonden 280 werkgevers. Zo’n 14.000 – met name laatstejaarsstudenten – oriënteerden zich op werkgevers en banen dezer dagen.

Op mijn eigen blog heb ik een indruk gegeven van de aanwezige werkgevers op de Carrièrebeurs. Hier beperk ik mij tot de werkzoekenden.

In gesprek met een recruiter wees deze mij op het verschil tussen mannen en vrouwen. Vrouwen zagen er, zonder uitzondering, tip top verzorgd uit. “Echt bezig met een goede indruk maken op werkgevers”, zoals de recruiter het uitdrukte. Ook een deel van de mannen zag er – vaak strak in pak – verzorgd uit. Een deel van de mannelijke aanwezigen liet zich echter van een minder goede kant zien. Sommigen zou zelfs een rol als Ork in één van de Lord of the Ring-films niet misstaan. Ok, niet iedere student heeft een Armani-pak in de kast hangen. Had ik ook niet als student. Maar enige uiterlijke verzorging, inclusief nette kleding, maakt toch ‘de man’. Personal branding begint bij het uiterlijk. Wat voor indruk wil je maken op je mogelijk toekomstige werkgever?

Dat een groot aantal studenten wel degelijk zeer serieus bezig is met de toekomst, bewees de lange rij voor de stand van de Werfplaats. Marloes Wichink Kruit bood daar een totale cv make over aan. En daar was dus veel belangstelling voor, mede waarschijnlijk door de aandacht voor het initiatief in bijvoorbeeld de Metro.

Op zo’n dag is het vooral leuk om naar de gesprekken tussen studenten onderling te luisteren. “Wat vind jij ervan?” “Is niet veel hè”. Gesprekken van deze strekking heb ik verschillende malen op de Beursvloer en in de trein gehoord. En dat verbaast me dan enorm. Er staan 280 werkgevers. Samen goed voor duizenden interessante vacatures. En ook de informatie die op de Beurs te halen was in workshops en bij werkgevers over hoe het is om te werken, wat de carrièremogelijkheden etc zijn. Priceless zou ik zeggen.

Maar het is blijkbaar stoer om tegen elkaar te zeggen dat het ‘niet veel’ is. En da’s jammer. Want als je met zo’n instelling op een dergelijke beurs rondloopt en voor elkaar niet wil onderdoen in ongeïnteresseerdheid loop je kansen mis. Mooie kansen.

Samenvattend: ja, er waren heel veel studenten serieus bezig met hun oriëntatie op de arbeidsmarkt, met hun presentatie richting werkgevers. Maar er waren ook best veel studenten die hun uiterlijk én gedrag niet hadden aangepast aan de huidige economische omstandigheden. Zij voelen de urgentie van de ruime arbeidsmarkt nog niet. De sfeer die dus door het FD wordt neergezet – starters op de arbeidsmarkt die hun verwachtingen naar beneden bijstellen – proefde ik dus slechts ten dele.

Met de zojuist door het Centraal Planbureau bevestigde voorspellingen voor economie en arbeidsmarkt (een werkloosheid van 8,75% in 2010) ben ik nu al benieuwd naar de volgende editie van de Carrièrebeurs!

3 antwoorden
  1. Wiljo
    Wiljo zegt:

    Tja, vlekken in je kleren vind ik eingelijk niet kunnen als je naar een event gaat, maar dat is persoonlijk en je weet natuurlijk niet wat er in de trein/tram/bus is voorgevallen.

    Misschien dat een groot deel van de mensen het ook van de andere kant bekijken en een kijkje op de beurs neemt om juist te zien hoe bedrijven zich presenteren naar de buitenwereld. Kunnen ze zich daarmee identificeren of niet? Het is in de meeste gevallen een eerste contact en in mijn ogen ook meteen een stuk informeler dan een gesprek op kantoor. Tuurlijk, voor bepaalde beroepen geld er een “ongeschreven” dresscode, maar als je je daarin bevindt weet je dat ook. Je moet jezelf op dergelijke events natuurlijk ook niet anders voor gaan doen als je bent. Voor mensen die dat wel doen heb ik nog de perfecte baan: acteur!

    Beantwoorden
  2. Marco Hendrikse
    Marco Hendrikse zegt:

    @Bas: daarom zeg ik ook dat niet iedereen een pak aanhoeft, maar dat toch wel even naar de uiterlijke verzorging gekeken moet worden. Nette kleding kan ook een spijkerbroek met een overhemd of iets dergelijks zijn. Er liepen echter personen rond met grote vlekken in broek en shirt. Capuchon op, etc.
    Overigens duidt het woord “sommigen” dat ik gebruik al op het feit dat ik niet iedereen over één kam scheer….

    Beantwoorden
  3. Bas van de Haterd
    Bas van de Haterd zegt:

    Marco, denk je niet dat je nu iedereen over één kam scheert? Ik bedoel, strak in het pak, belangrijk voor bijvoorbeeld accountants, sales mensen, marketeers. Maar ook voor techneuten? IT’ers? Personal branding begint inderdaad met uiterlijk, maar een IT’er in pak heeft vaak een natuurlijk wantrouwen, om nog maar van een werktuigbouwkundige in pak te zwijgen. Tenminste, bij veel techneutenclubs.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *