Drie keer wisselen
[[image:wvdm-openingsscherm1_copy1.gif:Week van de Mobiliteit:left:0]]Deze week maar liefst drie artikelen in de verschillende media aangetroffen over het uitwisselen van werknemers. Het (even) in een vreemde keuken kijken en proeven is blijkbaar populair. En dat is ook wel begrijpelijk, want er zijn vele voordelen verbonden aan het uitwisselen van werknemers van verschillende organisaties.
In de Week van de Mobiliteit wisselen minstens 500 Limburgers 1 dag van baan. Aan dit initaitief doen 75 Limburgse werkgevers mee, zoals Sabic, CBS, Hogeschool Zuyd Heerlen en enkele Limburgse gemeenten.
Het doel van de Week van de Mobiliteit is om werkgevers en werknemers te laten ervaren dat mobiliteit in een bedrijf nodig is om kennis en kunde te bevorderen, vast te houden en medewerkers nog breder inzetbaar te maken. Ook worden bewustwording en begrip gestimuleerd. De deelnemende werknemers kunnen ervaren hoe hun eigen werkgever zich verhoudt tot een andere organisatie.
De Rijksoverheid en Shell maakten bekend managers uit te wisselen. Het gaat hier niet om half werk. In principe gaat het om een detachering van één tot twee jaar. Dat is dus geen proeven, dat is een hele koksopleiding volgen. Volgens het begeleidende persbericht is het doel hiervan het verbeteren van inzicht in de gescheiden werelden van overheid en bedrijfsleven”. Beiden hopen elkaar in de toekomst ook makkelijker te vinden bij het oplossen of aanpakken van allerlei vraagstukken.
Google en Procter & Gamble nemen een tussenpositie in. Zij wisselden enkele weken 12 managers uit. Managers mochten zelfs strategische sessies bijwonen. Uniek in het bedrijfsleven. Uiteraard hadden beide partijen daar belangen bij. Procter & Gamble is de grootste adverteerder ter wereld. En Google zou daar wel een graantje (of een hele pan vol) van mee willen pikken. Procter hoopt op haar beurt meer inzicht te krijgen in online conssumentengedrag. Een duidelijke win – win situatie dus.
Door de kredietcrisis en bijbehorende geluiden over ontslagen en vacaturestops neemt het belang van dergelijke initiatieven toe. De employability van deelnemende werknemers neemt toe, kennis van naburige organisaties neemt toe. Organisaties kunnen daardoor makkelijker bij elkaar aankloppen. Voor bedrijven die tijdelijk minder werk hebben kan dit een uitkomst zijn, evenals voor bedrijven die nog wel een gevulde orderportefeuille hebben en bijvoorbeeld kampen met onvervulde vacatures. Op deze manier hoeven geen ontslagen te vallen en wordt voorkomen dat als het weer beter gaat de wervingskraan weer vol opengedraaid moet worden.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!