Ello: een duidelijk signaal naar bestaande netwerken
Sinds de lancering van het jongste social media netwerk ‘Ello’ voeren kreten als ‘anti-Facebook’, en ‘Facebook-killer’ de boventoon in de online media. Dat het netwerk van origine niet is opgezet om specifiek Facebook een hak te zetten doet er niet toe, het heeft de hype om lid te worden van Ello flink aangezwengeld en daar heeft Ello handig gebruik van gemaakt. De hype is ontstaan doordat Facebook profielen blokkeerde van onder andere dragqueens, aangezien het gebruik van hun pseudoniem in plaats van hun eigen naam tegen de Facebook real-name policy is.
Is deze policy nieuw? Nee verre van dat. “Simon Axten, of Facebook’s public policy team, said today that the “real name culture” was an essential element of the social networking platform”, een quote uit februari 2011 (bron: The Register, UK). Eind 2012 speelt dit onderwerp weer even op doordat in Duitsland een rechtszaak tegen Facebook wordt aangespannen omdat de ‘real-name policy’ in strijd zou zijn met de Duitse en Europese wetgeving. Facebook wint.
Ello voorziet in een behoefte
Na de lancering, slechts enkele maanden terug, kon je middels een uitnodiging lid worden van Ello, tegenwoordig bestaat er zelfs een wachtlijst. Dat gegeven, samen met het feit dat het netwerk qua look-and-feel anders is als andere social media netwerken, maken het extra interessant om lid te worden. Dat het netwerk nog lang niet af is en zó clean is dat je het saai zou kunnen vinden, doet daar niets aan af. Jouw gegevens worden beschermd en dat is wat we blijkbaar tegenwoordig willen. Dat alle posts in eerste instantie open waren voor iedereen, ongeacht of je lid was van Ello, werd daarbij voor lief genomen. Data wordt niet gepersonaliseerd opgeslagen, niet verkocht aan derden en kunnen dus niet gebruikt wordt door adverteerders.
Blijkbaar is er behoefte aan een nieuwe netwerk, willen we totaal iets anders als wat we al hebben en willen we vooral geen advertenties; kortom, we willen Ello. Toch wordt in ieder artikel over Ello een vergelijk gemaakt met de reeds bestaande platformen. Met name features die we missen van andere social media netwerken en uiteraard wordt er gespeculeerd hoe Ello hier toch geld mee gaat verdienen. Want voor niets gaat de zon op. Ello speelt hierbij wederom in op een behoefte die mensen voelen; behoud van controle. Je kan in de toekomst zelf bepalen welke features je aanschaft en zo kan je Ello customizen naar jouw wensen.
Ello lijkt dus in origine goed doordacht te zijn door de eigenaren; artiesten en designers in plaats van ICT’ers. Daardoor zit het qua layout en het inspelen op de behoeften die bij mensen leven, goed in elkaar. Echter het netwerk zelf is buggy en kan de grote toeloop van leden en het gebruik niet aan.
Geschikt is als marketing middel?
Als Internet Marketeer heb ik uiteraard gekeken of het netwerk interessant is als marketing middel. Het gaat hierbij om organische resultaten omdat Ello gebouwd is op het feit dat het geen advertenties bevat.
- Mogelijkheden
Google Search indexeert Ello posts, dus het is raadzaam om bekende optimalisatie technieken toe te passen op je teksten. In tegenstelling tot andere social media netwerken kun je tekst formatteren en zo je keywords extra op laten vallen. Het is mogelijk hyperlink anchors links te maken (echter binnenkort nofollow) en je kan je profiel voorzien van een banner. - Nadelen
Hoe wel Ello pretendeert open en eerlijk te zijn, worden cijfers over het totaal aantal Ello gebruikers niet vrijgegeven, de target-groep is ondoorzichtig, fictieve namen zijn toegestaan en er is geen controle op wat er gepost wordt. Dit maakt dat het netwerk ook een donkere kant op kan gaan waar je niet bij wil horen.
Ello zet zich openlijk af tegen bestaande netwerken met hun advertentiebeleid en het ‘mis’bruik van persoonlijke data, Ello belooft veel maar moet de belofte nog zien waar te maken, de marketing mogelijkheden zijn gering, het netwerk is nog niet af en er zijn teveel onduidelijkheden. Dit zorgt ervoor dat ik terughoudend ben wat betreft het gebruiken van dit netwerk voor marketingdoeleinden.
Duidelijk signaal naar bestaande netwerken
Zal Ello wel of niet blijven bestaan, kan het blijven vasthouden aan haar idealen, zal het andere social media netwerken van hun plek zal stoten? Dit is eigenlijk niet interessant. Het is een duidelijk signaal naar de bestaande netwerken dat ze niet op hun lauweren kunnen rusten. Mensen staan open voor een nieuw netwerk en hun privacy-angst kan eenvoudig gevoed worden, ook al beseffen ze blijkbaar niet dat ze zelf degene zijn die persoonlijke informatie de wereld in helpen.
Trackbacks & Pingbacks
[…] https://pc-en-internet.infonu.nl/diversen/141920-ello-het-nieuwe-sociale-netwerk.html https://emploit.nl/ello-een-duidelijk-signaal-naar-bestaande-netwerken […]
[…] {8} Van den Berg, K. (2014). Emploit. Geraadpleegd op 14 maart 2015. Van de website: https://emploit.nl/ello-een-duidelijk-signaal-naar-bestaande-netwerken […]
[…] de lancering van ‘Ello’- een advertentievrij social netwerk – ontstond er een online buzz dat dit netwerk binnen […]
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!