Facebook op de schop vanwege teveel advertenties?

Facebook mobiel

Met de lancering van ‘Ello’- een advertentievrij social netwerk – ontstond er een online buzz dat dit netwerk binnen een beperkte termijn veel aanhangers opleverde. De oorzaak van het succes van Ello werd gezocht bij het feit dat Facebook te ver zou zijn doorgeslagen in de privacyschending van gebruikers en de vele advertenties die getoond worden. Volgens de buzz verlieten mensen massaal Facebook en sloten zij zich aan bij Ello. Ligt Mark Zuckerberg hier wakker van? Ongetwijfeld niet; Facebook heeft dagelijks 864 miljoen gebruikers (bron: Facebook).

Mobiele gebruikers

Facebook blijft focussen op advertenties, met name gericht op mobiele gebruikers. Facebook heeft dagelijks 703 miljoen mobiele gebruikers. Om deze beter targetbaar te maken voor adverteerders is het Mobile Ad platform, genaamd “Audience Network”, (gelanceerd in April), nu ook beschikbaar voor marketeers en mobile developers. Facebook advertenties zijn daarmee ook zichtbaar buiten Facebook, zoals in apps.

Vorige maand heeft Facebook ‘Local awareness ads’ gelanceerd. Deze functionaliteit kennen we reeds van Google Adwords. Adverteerders zijn hiermee in staat om mensen die zich in een bepaalde straal van de winkel/het bedrijf bevinden, hun advertenties te tonen.

Facebook probeert ook meer mobiele gebruikers  aan zich te binden. Onder andere door de overname van WhatsApp eerder dit jaar en door het in de toekomst mogelijk te maken om via Facebook Messenger betalingen te verrichten, met onderlinge chatgebruikers en met bedrijven.

Facebook RoomsFacebook toch anoniem bruikbaar

Trekt Facebook zich dan helemaal niets aan van het commentaar op de real-name policy? Jawel, Facebook heeft een eigen .onion-webadres gelanceerd, waarmee het sociale netwerk ook via het anonieme Tor-netwerk te bereiken is (Bron: nu.nl) en Facebook heeft Facebook Rooms gelanceerd (nog niet beschikbaar in Nederland). In een room kun je zelf bepalen wie je bent en het is niet nodig dat je beschikt over een Facebookaccount. Hierdoor wordt de doelgroep van Facebook wederom verder uitgebreid.

Uitbreiden en evolueren

Het is duidelijk, Facebook laat zich niet van het advertentie pad afleiden; adverteerders krijgen nieuwe mogelijkheden, met name gericht op mobiele gebruikers, en met gebruikers wordt rekening gehouden door hen advertenties te tonen die beter passen bij hun interesses en locatie. Facebook blijft uitbreiden en evolueren en garandeert daarmee een bestaan in de toekomst.