Geitenwollensokken-types werven

[[image:geitenwollensokken.jpg:Gietenwollensokken:left:0]]In de VKBanen van 13 januari staat een artikel met de titel “Daar komen de antropologen”. Een artikel over geiten-wollen-sokken-types in het bedrijfsleven. Het gaat over antropologen die onderzoek doen naar consumentengedrag. Die proberen te voorspellen wat de behoeftes van de toekomst zijn. Nou en, zult u denken, wat moet ik daarmee? Ik zie (minstens) twee belangrijke aandachtspunten voor (ICT-)recruiters en marketeers in dit artikel.

Een tweetal HBO-instellingen biedt de studie Human Technology aan. In deze studie leren studenten techniek met maatschappelijke ontwikkelingen en menselijk gedrag te verbinden. Dus problemen of uitdagingen niet alleen vanuit de techniek benaderen, maar een bredere scope kiezen. Het gaat om het echt gebruiksvriendelijk maken van (ict-)techniek. Niet verbazingwekkend dus dat vooral ICT-bedrijven belangstelling hebben voor deze studenten. En VKBanen weet zelfs te melden dat de eerste vacature waarin een Human Technology Officer gevraagd wordt, is gesignaleerd.

Nu zijn ICT bedrijven zich er natuurlijk al jaren van bewust dat techniek alleen niet zaligmakend is. Maar dat uitte zich vooral in het aantrekken van bedrijfskundigen. Sociale wetenschappers waren nog niet echt een doelgroep voor ICT-bedrijven.

Terug naar de antropologen. Ze hebben niet een echt goed imago op de arbeidsmarkt. Veel te soft. Veel antropologen vermelden dan ook hun studie niet, houden het algemener met sociaal wetenschapper of vermelden alleen hun functie. Maar antropologen werken voor interessante bedrijven. Zo werken er antropologen bij onder andere Ikea, Philips en Microsoft.

Waarom msn-en Japanners, toch niet vies van technologie, niet? Een antropoloog bracht uitkomst. Japanners vinden het onbeleefd iemand ongevraagd te storen. De oplossing die Microsoft bedacht: een toepassing waarmee berichten gelezen kunnen wanneer je zelf wilt.

Een antropoloog kan dus een nuttige aanvulling zijn op de marketing-afdeling. Het ontwikkelen van nieuwe producten zou moeten beginnen bij een antropoloog. Een antropoloog heeft geleerd zich in mensen in te leven en kan daarmee behoeftes blootleggen. Een dienst of product moet (makkelijk) in het leven van alledag van mensen geïntegreerd kunnen worden. “De ziel raken”, zoals Stefano Marzano, hoofd van de afdeling Futures, Trends and People Research van Philips, zegt.

Antropologen en andere sociale wetenschappers kunnen dus bepalend zijn voor het succes van een onderneming. Zeker nu steeds meer technologieën beschikbaar komen voor iedereen, is het belangrijk dat ook een doorvertaling wordt gemaakt naar behoeftes.

Sociale wetenschappers zijn daarmee een nieuwe, alternatieve doelgroep om bij de werving van personeel rekening mee te houden.

2 antwoorden
  1. Ellen
    Ellen zegt:

    Wat is marktonderzoek anders dan mensen hun wereldvisie, gebruiken en behoeften in kaart brengen? Een antropoloog kan dus per definitie al markten onderzoeken, daar hoeft geen aparte richting voor te komen.. ;)

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *