ICT dienstverleners winnen marktaandeel; nog meer mensen in de file!
In de post van Paul Buying beschrijft hij zeer overzichtelijk dat naar verwachting van de analist Diane Morello van Gartner dat bedrijven hun ICT activiteiten in de toekomst nog meer zullen uitbesteden. Deze trend wordt o.a. bevestigd door marktonderzoek van Ernst & Young, www.trends-in-ict.nl.
De economische redenen achter deze trend zijn wat ons betreft volledig helder en logisch. Als ICT Career zijn wij hier niet blij mee. De eerste reden hiervoor is dat wij vaststellen dat er onder ICT professionals naar onze mening de trend zichtbaar is dat ze om meerdere redenen niet voor een dienstverlener willen werken. Twee belangrijke beweegredenen hiervoor zijn de nog steeds groeiende files en de druk welke dit legt op het privéleven. Daarnaast ervaren veel professionals het ontbreken van een hechte band met de organisatie en de mensen als een gemis. De andere reden dat wij niet gelukkig zijn met de trend om in toenemende mate ICT activiteiten uit te besteden is dat wij als werving & selectie buro ICT dienstverleners ervaren als C bedrijven. Wij geven hen de status C omdat naar onze mening over het algemeen het w&s proces binnen ICT dienstverleners, en dan met name grote dienstverleners, niet efficiënt is ingericht. Het slagingspercentage bij ICT dienstverleners ligt in onze ervaring vele malen lager dan bij niet-dienstverleners.
Hoe gaan wij als bedrijf deze trend het hoofd bieden? Naar onze mening blijft de markt voldoende groot om ons met name te blijven focussen op softwareontwikkel huizen en op midden en groot MKB. Als je je werk goed doet met oprechte aandacht en interesse voor de opdrachtgever en de kandidaat , zal er naar onze mening een goede boterham te verdienen blijven.
@Karst: Ik kan een heel eind met je meekomen, alhoewel ik het onderscheid niet zozeer zie in de omvang, maar eerder in het gedrag en de aard van de IT-dienstverlener. Platte detacheerders willen doorgaans het risico van plaatsing op de medewerker en de leverancier (wij) afwentelen. Grote dienstverleners die snel willen schakelen zijn er ook. Onze gezamenlijke bekende, die tot gisteren in de markt was heeft in zeer korte termijn twee trajecten bij twee van hen doorlopen met een concreet aanbod aan het eind, dat ook nog onderhandelbaar bleek. Grappig is wel dat hij inmiddels bij een veel kleinere partij heeft getekend, die echt de tijd voor hem heeft genomen. Daar voelde hij zich uiteindelijk het meest welkom.