Internetmarketing en werving & selectie

Veel werving en selectiebureaus drijven nog steeds op hun Netwerk. (Old Boys of niet)
Wij hebben gemerkt dat dit in onze business onvoldoende werkt. Daarom heeft ICT Career vanaf begin 2004 geïnvesteerd in Internetmarketing. Het doel is om zowel met meer kandidaten als ook meer opdrachtgevers in contact te komen. Het doel is eenvoudig omschreven, de middelen om dat te bereiken zijn heel divers en complex.

Om met meer kandidaten in contact te komen begaan ook wij de bekende en platgetreden paden. Vanzelfsprekend maken ook wij gebruik van “de Monsterboards”van deze wereld. En ook wij zetten soms de kracht van Ad-Words in. Maar wij hebben ervaren dat het zeer belangrijk is om dingen slim en wellicht soms anders, en vaak goedkoper, te doen. Wij proberen met name via onze website met voor ons strategische woorden bovenaan in Google te komen. Doordat wij daar nu ruim 2 jaar intensief mee bezig zijn hebben wij er veel ervaring mee opgedaan. Wij kunnen met een relatief klein budget, veel bereiken. Twee tot drie keer per jaar voeren wij strategische veranderingen door op onze website die ons moeten helpen onze communicatiedoelstellingen beter te realiseren. Naast dat dit soort (pull) marketing voor ons bedrijf van groot belang is, vind ik het een uitdaging en leuk om mij in dit vakgebied te verdiepen en te verbeteren. Mede daarom heb ik mij voorgenomen hier een aantal keer over te schrijven op emploIT.
Onze website www.ictcareer.com is gebouwd uit het oogpunt om gevonden te worden door potentiële opdrachtgevers en kandidaten. De website is dit niet slechts en alleen bebouwd als communicatief uithangbord van de activiteiten van ons bedrijf.
De opdrachtgevers trekken wij naar de website door bv. woorden als werving & selectie ICT strategisch te verwerken in de website. Dit betekent dat wij deze woorden verwerken in de tekst, in verschillende onderdelen van de website en in bv verschillende URL’s. De structuur (architectuur) van de website is ook uit dit oogpunt gebouwd. Het resultaat is direct meetbaar door het aantal aanvragen van nieuwe bedrijven die telefonisch of via de website binnen komen. Middels het kandidaten/ en vacaturegedeelte van onze site proberen wij de kandidaten naar de website te trekken. De hierdoor gegenereerde traffic is heel direct te meten. M.a.w. wij kunnen redelijk goed vaststellen wat het resultaat van de veranderingen is in relatie tot het bezoek aan onze site.
To be continued.

10 antwoorden
  1. Peter Horsten
    Peter Horsten zegt:

    Karst,

    Ik ben verrast dat je aangeeft dat het persoonlijke netwerk opdroogt. Wellicht dat dit komt omdat wij vanuit een andere rol handelen. Als onafhankelijk adviesbureau vinden wij momenteel minimaal zo’n 50% van onze nieuwe collega’s in het persoonlijke netwerk van onze adviseurs, oud-collega’s en klanten. Dit percentage is de afgelopen jaren significant gegroeid door daar actief aandacht aan te besteden.

    Daarnaast merken wij dat het voor ons erg goed werkt om vooral onze expertise uit te dragen naar de markt, een autoriteitspositie op te bouwen. Daarmee interesseren wij potenti

    Beantwoorden
  2. Bas van de Haterd
    Bas van de Haterd zegt:

    @Karst, zoals ik al zei, de toon is misschien wat scherp, te scherp. Het is een beetje mijn stijl, en het was laat op de avond (slecht excuus, maar de waarheid).

    Of ik expert ben, misschien op deelgebieden, maar ik voel mezelf ook niet super expert. In de gesprekken die ik voer blijkt echter dat veel (maar echt niet alle) recruiters toch achterlopen op mijn (in mijn ogen) beperkte kennis.

    Reacties die ik krijg vanuit recruiters op b.v. de masterclass recruitment nieuwe stijl (even reclame maken) is: niets nieuws en weet ik al. Maar ze passen en niets van toe, en ondertussen wel klagen dat ze niemand kunnen vinden.

    Ik kan je enkel aanmoedigen om door te schrijven, want ik vind het zonder meer interessant er over te lezen wat men allemaal doet. Ik kan je ook enkel aanmoedigen de juiste informatie in te winnen om de volgende stap te zetten en je echt te onderscheiden.

    Beantwoorden
  3. Karst Dollekamp
    Karst Dollekamp zegt:

    @Guido,
    Dank je voor je reactie. Je inhoudelijke commentaar is helemaal juist. Zowel de javascript als ook de wijze waarop wij onze vacatures posten helpt niet om beter gevonden te worden. In Q1 van 2007 gaan wij over op een recruiters CRM systeem die het gedeelte van het posten van de vacatures aanpakt (een url per vacature). Op dat moment pakken wij ook het javascript gedeelte aan van onze website. Ik zou het leuk vinden als je over onze schouders mee blijft kijken want je commentaar wordt zeer gewaardeerd. Van Googlebot wist ik niet van het bestaan af en zal er zeker mijn voordeel mee doen. Succes met Mimir!

    Beantwoorden
  4. Guido Rusch
    Guido Rusch zegt:

    Ik vind het interessant om te lezen hoe bedrijven hun website onder de aandacht brengen door goed gebruik te maken van Google. Dat is natuurlijk erg belangrijk als er honderden sites zijn waar vacatures worden geplaatst.\n\nOm Karst van dienst te zijn bij de volgende update van de site een tip.\n\nCrawlers zoals de Googlebot van Google maken geen gebruik van Javascript code die je in een website gebruikt. Op de vacaturepagina

    Beantwoorden
  5. Karst Dollekamp
    Karst Dollekamp zegt:

    @Bas,

    Dank voor je reactie. Negatieve aandacht is tenslotte meer aandacht dan geen aandacht. Ik snap je verhandeling inhoudelijk. Je spreekt van “veel reacties” en “veel partijen”. Jij hebt daar kennelijk inzicht in, ik veel minder. Ik heb geprobeerd te schrijven over een mechanisme die wij als ICT Career omarmd hebben en die ons als bedrijf helpt onze doelstellingen te realiseren. Het is niet mijn intentie om daar arrogant of hoogdravend over te doen. Als ik mij stukje (want meer dan dat is het niet) lees, snap ik inderdaad niet goed waarom je reactie zo scherp is.
    Na het lezen van je reactie en het bekijken van je blog ben jij een expert op dit gebied. Ik wil je daarmee feliciteren. Als je mij advies wilt geven nadat je onze website hebt bestudeerd sta ik daar graag voor open en kijk er zelfs naar uit.
    Overigens, scherp je pen alvast maar want ik blijf nog even over dit onderwerp doorschrijven. Niet als expert, wel als enthousiast Recruiter.

    Beantwoorden
  6. Bas van de Haterd
    Bas van de Haterd zegt:

    Met alle respect, maar… wat is hier nieuw aan? Ik bedoel, je verplaatst eigenlijk een advertentie (van monsterboard naar adwords) en je doet dat wat elke andere organisatie 5 jaar geleden ook deed (een eigen portal), alleen nu met vacatures als uitgangspunt. En je zet zoekmachine marketing in zodat je ook bij organische search hoger komt, dat deed ik als marketeer in 2002 ook al.

    Wat mij zo opvalt in de HR is dat heel veel partijen het al erg innovatief vinden als ze het medium wijzigen, maar dat weinigen echt een stap zetten om iets nieuws te doen. Ik merk het ook bij veel van de reacties van twijfelaars / afhakers bij de masterclass (gelukkig zijn er ook genoeg die wel inzien dat ze het niet allemaal weten, de tweede masterclass loopt ook al hard vol). Dat hebben we wel onder de knie, dat weten we wel. Denk je dat we ons sociale netwerk niet inzetten? En dan vraag ik of ze een alumni netwerk hebben en is het ‘watte?’.

    Hetzelfde gevoel krijg ik hier een beetje bij dit stuk. We volgen de marketing wereld (erg goed), vier jaar na dato en dat is erg innovatief.

    Niet dat ik je geheel wil afbranden (wat ik misschien wel doe, maar ik ben nu eenmaal erg recht door zee in dit soort dingen), maar wat is er nu zo nieuw aan?

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *