recruiters kunnen niet lezen

‘IT-recruiters moeten beter lezen’

recruiters kunnen niet lezenDat schaarse IT’ers veel benaderd worden is geen nieuws. Maar wat vinden ze er eigenlijk zelf van? Monsterboard vroeg het op hun blog WerkenVandaag aan drie ervaren IT’ers. Voornaamste conclusie: recruiters moeten beter lezen.

Front End Developer Simon Klees kan er over meepraten. Hij werd tot voor kort wel drie keer per week benaderd, maar zelden voor een functie die aansloot bij de wensen en ervaringen die hij op zijn LinkedIn-profiel had staan. “In het verleden heb ik ook als Back End Developer gewerkt, waardoor er termen als ‘Enterprise Java’ en ‘JavaScript Frameworks’ in mijn profiel staan. En die werken als een rode lap op IT-recruiters, ook al zeg je erbij dat je eigenlijk niet meer in die hoek wilt werken. Ze schieten met hagel in de hoop wat te raken. Dan wordt het gewoon spam.”

‘De zachte kanten maken het harde verschil’

Ook Maarten Verhoeven, Teammanager ICT bij de Gemeente Amsterdam, hekelt slecht lezende recruiters. “Ik heb werktuigbouwkunde gestudeerd, maar werk al jaren in de ICT. Dan komen er toch recruiters langs met functies voor werktuigbouwkunde, terwijl ik die niet ambieer. Dat vind ik zo ongeïnteresseerd.” Recruiters die het voor hem goed doen, vertellen ook wat meer over het bedrijf en de cultuur. “Dat vind ik namelijk minstens zo belangrijk als de taak, functiebeschrijving en salaris. Wat mij betreft zijn het juist die zachte kanten die het harde verschil maken voor een succesvol contact.”

Junior Software Ontwikkelaar Freek Laurijssen vindt het vooral vervelend als hij door recruiters als ‘product’ wordt behandeld. “Recruiters die het persoonlijke aspect benadrukken, hebben bij mij een streepje voor.” Zo had hij wel een goede ervaring met een recruiter die echt liet merken in hem geïnteresseerd te zijn en ook naar zijn hobby’s vroeg. “Dan voel je je veel meer serieus genomen. Ook toen hij eenmaal een gesprek had geregeld, vroeg hij regelmatig hoe het ging met de voorbereiding. Gewoon zeer meelevend dus.”

Simon Klees heeft onlangs uit ergernis op zijn LinkedIn-profiel geschreven dat 95% van de recruiters niet kan lezen. Sindsdien is het aantal telefoontjes en berichten sterk afgenomen. Die tekst hebben de recruiters dan blijkbaar wél goed gelezen.

Lees hier het hele artikel van Bastiaan Vercouteren over het benaderen van IT’ers