KPI een kunst!
KPI staat voor:
Key Performance Indicator, oftewel de waarden die je wilt weten en meten om te kijken of je goed presteert. Hoewel de meeste managers en directie na een “sessie op de hei” de juiste waarden voor het bedrijf kunnen ophoesten blijkt bij de vertaling naar KPI voor het personeel niet zo’n eenvoudige klus te zijn.
[[image:kpi.jpg::center:0]]
En terwijl het een ideale mogelijkheid is om een KPI te vertalen naar de Kunst om Personeel te Inspireren wordt het vaak een Knullige Poging wat leidt tot Irritatie.
Wat zijn de valkuilen bij het opstellen van een KPI
– Een goede KPI is S.M.A.R.T. + A Waar de extra a staat voor Ambitieus
– Een goede KPI is meetbaar
– Een goede KPI is in lijn met het bedrijf s KPI’s en bedrijfscultuur
– Pas op voor tegenstrijdige KPI’s
– Weet wat je meet
Een sprekend voorbeeld voor de laatste voorwaarde. Vlak bij mijn huis vindt je een grote betonfabriek. Men wil graag het aantal ongelukken voorkomen en daarom hebben ze ruim een jaar geleden een bord geplaatst met de langst aaneengesloten aantal dagen dat er geen ongeluk is gebeurt.
Het is pas nu gelukt om dat record te verbreken maar wat zegt zo’n record met het doel om ongelukken te voorkomen? Helemaal niets, een teller met het laagterecord van ongelukken per jaar zou veel logischer zijn. Tevens is het plaatsen van zo’n bord bij de ingang niet echt een uitnodiging om daar te gaan solliciteren. Goede KPI’s maken is een kunst die helaas maar weinigen verstaan en dat is jammer voor de werkvreugde.
Leuke aanvulling/nuanceering: Stop smart, be Fuzzy. https://www.markensteijn.com/smart.htm
Dat klopt Chris, wat ik met meetbaar in de valkuilen bedoel is dat men vaak cijfers wil hebben die welisswaar op te leveren zijn maar al gauw een dag of meer kosten om te verzamelen.
Met draagkracht neem ik aan dat het door de gehele organisatie gedragen wordt. Duidelijkheid in combinatie met een beeld hoe je persoonlijk bijdraagt aan het succes van je bedrijf is daarin absoluut noodzakelijk.
Heb je zelf wel eens een onwenselijke KPI gekregen Chris?
In S.M.A.R.T. zit toch al meetbaar?
Verder lijkt het me ook belangrijk dat er draagkracht bestaat voor de KPI’s. En dat bereik je het beste door duidelijkheid te scheppen over de inrichting van de KPI’s.