LinkedIn doet het….weer!

Gisteren kreeg ik wederom een erg teleurstellend mailtje van LinkedIn. Nadat LinkedIn het zoeken en filteren van de berichten in je updates met Signal in de zomervakantie al had uitgezet, stoppen ze nu ook met de alternatieve mogelijkheid om te filteren via de RSS feed van je updates. Een mooi alternatief zoals hier mooi door Vincent Smit wordt uitgelegd. Als je me niet geloofd, de link naar het Help Center met de mededeling vind je hier.

En zoals altijd wanneer ze iets moois weggooien (remember Events?) komen ze met de volgende obligate mededeling:

“At LinkedIn, we strive to provide a simple and efficient experience, so we continually evaluate how our products and features are being used. This sometimes means we remove a feature so we can focus our resources on building the best products.”

Erg teleurstellend. Wie is er in hemelsnaam in staat om alle updates op zijn homepage te lezen. Zelfs als je ze filtert (zie de instellingen) zijn het er nog veel te veel om te lezen. Conclusie: als dit gehandhaafd blijft, zullen je updates veel en veel minder gelezen worden en zullen veel mensen voor het informeren van hun netwerk gaan uitwijken naar Twitter en andere kanalen. Daar kun je nog prima filteren in je tijdlijn.

Cynici zullen zeggen dat er binnenkort wel een betaalde functionaliteit voor in de plaats zal komen. Maar ook bij Events is dat niet gebeurd. Als er geen alternatief komt, kan ik er maar één woord voor bedenken: oliedom, want het engagement op LinkedIn en daarmee de eyeballs voor hun adverteerders zal hierdoor significant gaan dalen. We gaan het zien.

LinkedIn’s PR dame heb ik inmiddels gesproken en zij onderschrijft de bovenstaande lezing. Klaarblijkelijk gebruiken we het met z’n allen te weinig en LinkedIn focust haar resources op features die “wij” wel gebruiken. Laat onverlet dat het filteren van updates (eerst via Signal, later via RSS) in mijn workshops altijd als dé eye opener wordt, ehhh werd, gekenmerkt door de aanwezigen.

Update maandag 16 december: Krijg zojuist de officiële bevestiging van LinkedIn dat de API met de updates uitje netwerk wel blijft bestaan. Wie gaat de app bouwen om te filteren? 

 

4 antwoorden
  1. Bas Westland
    Bas Westland zegt:

    @Rob, Ja leuk dat Checkin, maar dat is voor die tweeënhalve paardekop met zo’n Recruiterseat. 99% van de gebruikers heeft daar geen ene jota aan.

    @Antoine: Ik hou m’n haart vast. Mijn doelgroep (IT-ers en Internetmensjes) zijn al massaal aan het vertrekken richting GitHib, StackOverflow, etc.

    @Vincent: Ja, stom hè, kom jij ons redden met een mooie blog over de werking van die RSS-feed, knalllen ze die er ook uit. Kreeg wel op Facebook een reactie van Ruben Hoogervorst dat het nog wel via de API-kan naar een eigen app (lekker handig ;-))

  2. Rob van Elburg
    Rob van Elburg zegt:

    ..Bij Events is dat wel gebeurd. CheckIn. Te kopen in de Recruiter suite. Geniaal!

    Dus ja, ook ik verwacht een betaalde functionaliteit die het orgineel snel doet vergeten.

  3. Antoine Glerum
    Antoine Glerum zegt:

    Komt het er niet gewoon op neer dat LinkedIn vooral kijkt naar wat de grote massa doet?
    En veel minder naar de kwaliteit van de bepaalde functionaliteiten?

    Met andere woorden, er is een relatief kleine groep hardcore users. Als die als ‘early aporters’ er niet in slagen de grote massa het ook te laten gebruiken, dan is het volgens LinkedIn blijkbaar niet interessant genoeg.

    Bas merkt terecht op dat er andere belangen/effecten meegewogen zouden moeten worden. Maar ik vrees steeds meer dat LinkedIn daar geen oog voor heeft.
    Ik vrees dat we vast moeten stellen dat LinkedIn steeds minder ‘visie’ toont. Er zijn nog wel leuke ontwikkelingen, maar het is in ieder geval niet meer dat leuke, frisse en nuttige platform van een paar jaar geleden.

    Ach, wie weet wordt LinkedIn wel een mooie case van de “Wet van de remmende voorsprong”.

Reacties zijn gesloten.