LinkedIn Tip (14): In Godsnaam – PERSONALISEER!

Linkedin logoVanavond werd ik weer met een standaard tekst (I’d like to add you to my professional network on LinkedIn) uitgenodigd door een hele aardige dame die bij IBM werkt, maar helemaal niet ken. Stuur dan mijn aardige bericht (Dank voor je uitnodiging, maar ik connect pas na een persoonlijke ontmoeting, tot die tijd archiveer je verzoek, la-die-la) terug. Wat blijkt nou uit haar reactie?

Oh sorry, was niet zo bedoeld. Ik ben net ontslagen en op zoek naar een baan en dacht dat jij me wel kon helpen. Duh! Ongelooflijk dat mensen nog denken dat dat werkt.  Maar waarom zo? Ben dan duidelijk en zeg wat je wilt? Is toch niks mis mee. Hoe kun je nou een PERSOONLIJKE reactie verwachten als je zelf een ONPERSOONLIJKE vraag uitstuurt?

Vaak werkt het erg goed door de rollen even om te draaien. Hoe zou ik willen worden aangesproken als ik op zijn of haar plek zou zitten en….bingo! Met een persoonlijk bericht natuurlijk.

Tweede ergernis. Mensen die een betaalde personeelsadvertentie plaatsen op LinkedIn (ja, die zijn er nog, ondanks de Jobs tab in Groups) en dan de standaard tekst aan hun netwerk sturen (Can you recommend someone, ladiela). Dus jij wilt dat ik JOU help en dan stuur je mij een standaard bericht om iemand uit mijn PERSOONLIJKE netwerk te benaderen.

Mensen wake-UP! En PERSONALISEER! Personaliseer je niet dan zeg je maar twee dingen over jezelf:
1. Ik ben lui
2. Ik vind jou (de ontvanger) niet interessant genoeg
Is dat de boodschap die je wilt geven? Be my guest.

5 antwoorden
  1. Men4event
    Men4event zegt:

    helemaal mee eens, heb je een leuk persoonlijk gesprek gehad de avond er voor op een netwerkevenement. komen ze met de standaard tekst aan, dan krijgen ze van mij ook standaard geen reactie! Jij niet geinteresseerd, dan ben ik dat ook niet!

    Wat wel goed werkt is persoonlijk nederlands berichtje in linkedin vergezeld van een kort emailtje met uitnodiging of de tekst “ik denk dat het voor ons interessant is om eens verder te praten”

    Beantwoorden
  2. Marco Hendrikse
    Marco Hendrikse zegt:

    Helemaal eens Bas, personaliseer!

    De laatste twintig uitnodigingen die ik heb ontvangen waren zonder uitzondering NIET gepersonaliseerd.

    Daar zaten onbekenden tussen (inderdaad, vaak op zoek naar een baan), mensen die ik 1 keer (op een event) heb gesproken en mensen die ik via Twitter ‘ken’. Geen modus te vinden dus. Groen en rijp door elkaar.

    Ik zou bijna zeggen ‘cultuur’, een regel, een gebruik. Gewoon het standaard-bericht versturen.

    Ik roep dus bij iedere publieke gelegenheid dat men moet personaliseren en tot voor kort typte ik ook naar mensen die mij een standaard bericht stuurden en ‘belerende’ mail terug. Maar daar ben ik maar mee gestopt…ontmoedigd. Of ben ik nou lui? :-)

    Beantwoorden
  3. Peter Horsten
    Peter Horsten zegt:

    Bas, ben het voor een groot deel me je eens en ik herken de ergernis. In jouw conclusie ga je er vooral vanuit dat mensen lui zijn. Maar ik denk dat in veel gevallen mensen gewoonweg de directe en eerlijke vraag niet durven te stellen, dus schieten ze maar met hagel onder het motto: “Dan heb ik het in ieder geval geprobeerd”.

    Maar inderdaad krijg je dan aan de andere kant van de lijn wat jij hebt beschreven.

    Ik hoor ook liever gewoon direct wat mensen nu eigenlijk bedoelen/willen. Het kan maar duidelijk zijn.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *