LinkedIn Tip (51): Spaar voor een betaalde account

Linkedin-logoSinds de recente beursgang van LinkedIn, merk ik tijdens mijn LinkedIn workshops steeds vaker dat gratis functionaliteit van LinkedIn betaalde functionaliteit wordt. Maar ook dat de Google X-ray searches op LinkedIn (zoeken binnen LinkedIn met Google) steeds verder bemoeilijkt worden door LinkedIn. Een aantal voorbeelden en wat eraan te doen? Niet veel helaas. Of het moet het advies zijn om te gaan sparen voor een betaalde account, zodat je meer kunt doen, dan de mensen die een gratis account hebben.

Allereerst, wat voor soort betaalde accounts heb je voor de individuele gebruiker? Dat geeft – eh, gaf – LinkedIn zelf mooi weer in een overzicht wat je vindt via je settings pagina rechtsboven. Te vinden door op het drop down pijltje naast je naam te klikken. Voor mij als “Pro” gebruiker zie ik alleen nog maar deze mogelijkheden. Hé, da’s raar. Ik kan alleen maar mijn “Pro” account met een “Free” account vergelijken. Ik moet echt naar het Help Center (links onder op elke LinkedIn pagina) toe, wil ik een “volledig” overzicht krijgen. Daar zie ik dat er veel meer Business accounts (Business, Business Plus, Executive), Job Seeker accounts (Basic, … en Pro ) en Recruiter c.q. Employer accounts (Talent Basic, Talent Finder, Talent Pro en Recruiter) zijn. Vroeger kreeg ik die te zijn met prijs en features in mijn settings pagina, nu dus niet meer.

In mijn workshops blijkt ook steeds vaker dat LinkedIn verschillende features geeft aan verschillende gebruikers. Sommige mensen met hetzelfde (meestal gratis account) beschikken nog wel over bepaalde functionaliteit, andere niet. Ik heb sterk de indruk dat LinkedIn probeert oude klanten niet boos te maken door die op een later tijdstip functionaliteit te ontnemen, die nu bij nieuwe gebruikers al ontbreekt. Zo zie ik steeds vaker dat bij nieuwere accounts, maar twee van de drie gelinkte websites aan het LinkedIn profiel getoond worden in het profiel. Maar ook dat soms (de toelichting bij) de “contact settings” niet meer getoond worden in het “public profile”, ongeacht je individuele settings daarvoor.

Al met al word je er niet vrolijk van en denk ik dat we ons er op moeten instellen dat LinkedIn alles in het werk stelt om ons zo snel mogelijk allemaal aan een betaalde account te krijgen. Zo lang er geen goedkoper of gratis alternatief is, rest ons dus niets anders dan maar te sparen.  Het zou LinkedIn echter sieren een wat transparante informatievoorziening te hebben naar haar gebruikers over de account types, zowel voor wat betreft functionaliteit als prijs. En als er wat achter de decoder gaat? Kondig dat dan net zo duidelijk aan als de ’tam-tam’ rond de nieuwe functionaliteit. IJdele hoop? Time will tell.

3 antwoorden
  1. facebook
    facebook zegt:

    I_m not that much of a internet reader to be
    honest but your blogs really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your site to come back in the future. All the best

  2. Bas Westland
    Bas Westland zegt:

    @Mariska: Je kunt als Groupowner of manager sowieso een Group announcement uitsturen. Die ontvangt iedereen. Ook kun je een discussie starten en die dan “Manager’s Choice”. Dan staat ie altijd rechtsboven vermeld.

  3. Mariska
    Mariska zegt:

    Weet jij heel misschien ook of ik met een betaal account al mijn leden wel 1 groepsbericht kan versturen ipv nu ieder1 aan te moeten klikken per beperkt aantal dus een hele dag bezig te zijn met een bericht te verhuren..??
    Weken/ maanden geleden werd hier nml al over gesproken, zou zo super zijn maar wordt er eigenlijk niet veel wijzer van als ik zoek op linkedin zelf zo ben ik bij jou terecht gekomen :-)

    Harte groet, Mariska

Reacties zijn gesloten.