LinkedIn Tip (54): Maak van LinkedIn je CRM systeem
Tsja, kennen jullie dat. Dat je van een aantal van je LinkedIn contacten niet meer weet waar en wanneer je ze hebt ontmoet. Of dat je denkt, waarom kan ik die connecties nou eens niet mooi in overzichtelijke groepjes zetten? Of, nou ben ik connected, maar dan moet ik nog ergens anders de contactgegevens opzoeken om te bellen of te mailen. Nou, eigenlijk hoeft dat dus niet meer. En kun je daarvoor dus LinkedIn gebruiken. Maar hoe?
Nou, daarvoor zijn twee plekjes van belang. Allereerst de profielpagina van je eerstelijns connecties. De mensen die je écht kent dus (toch?). Als je op die profielpagina rechts van het midden kijkt. Zie je daar de sectie “Contact information”. Direct onder iemands “Activity”. Daar vind je de kopjes “Email & phone”, “tags” en “notes”.
Onder “Email & phone” wordt doorgaans alleen het mailadres getoond, wat je connectie als “primary” heeft ingesteld. Maar als je doorklikt onderaand het “Contact information”-blok op de link “View/Edit contact info”, zie je alle gegevens die je connectie heeft achtergelaten, maar het leuke is: je kunt er zelf o.a. nummers en adressen aan toevoegen als de persoon in kwestie het is vergeten. Alleen voor jezelf.
Bij “Notes” kun je heel handig een notitie achterlaten, wederom alleen voor jezelf, hoe je iemand kent of ontmoet hebt, hoe de partner heet, de kinderen, hobbies, whatever. Superhandig.
Bij “Tags” kun je labels creëren voor de categoriën in je netwerk (het lijkt Google+ Circles wel ;-)). Alleen krijgen je connecties hier geen bericht! Standaard heeft LinkedIn daarin al de opties staan die je bij een connectieverzoek hebt (friend, classmate, colleague, etc.), maar je kunt ook zelf tags toevoegen, wat ik ruimschoots heb gedaan. Je kunt er maar liefst 200 (!) maken.
Het mooie is dat je die “tags” en die contact informatie ook terugziet in je connecties lijst. Daar kun je ze pre-selecteren aan (zolang het er minder dan 50 zijn) allemaal een bericht sturen, specifiek voor een groep connecties met een bepaald kenmerk.
Dat zijn toch dingen die verdacht veel lijken op die van een CRM-systeem. Heb je dat nog niet? Niet meer nodig om aan te schaffen dus. Al wel. Kijk maar eens wanneer je licentie afloopt ;-)