Linkedin Tips (6): Een half uurtje aandacht per dag

Linkedin logoEen van mijn belangrijkste Linkedin tips heeft eigenlijk helemaal niets met Linkedin te maken. De tip gaat namelijk over aandacht geven, aandacht geven aan je netwerk. Aandacht is in deze snelle tijd met gefragmenteerde tijdsbesteding bijna het meest kostbare wat je een ander kunt geven, mits het natuurlijk oprecht en authentiek is. Hoe kan Linkedin je daar bij helpen?

Eigenlijk is dat heel eenvoudig. Ga elke ochtend naar Linkedin en kijk naar de updates in je netwerk.

Heeft iemand een status update geschreven met een verzoek? Geef advies of bied hulp aan of een introductie naar een ander die dat wel kan als je zelf geen deskundigheid op het gevraagd vlak.

Iemand een nieuwe foto toegevoegd. Geef een compliment of een tip als de foto misschien wat minder goed overkomt. Dat eerste doe je natuurlijk met een public comment, het tweede met een private reply.

Heeft iemand een promotie gemaakt of een nieuwe baan gevonden? Feliciteer hem of haar (en werk meteen je CRM systeem bij).

Ook verjaardagen, als iemand hem heeft ingevoerd, worden gemeld. Kleine moeite om even te feliciteren. Alhoewel dat met Plaxo doorgaans beter gaat.

Als iemand een event heeft bezocht, vraag hoe het was. Als iemand een reis heeft gemaakt (via TripIT kenbaar gemaakt), idem.

Kijk ook even naar de updates van je Groups. Is er een interessante discussie, kijk of je kunt participeren of waarde kunt toevoegen.

Je zult merken als je dit consistent doet, mensen ook jou gaan helpen met de zaken waarbij jij hulp zoekt. Maar je moet wel eerst geven voordat je kunt nemen. Maar dat is al een heel oude netwerkwet, die al gold ver voor het bestaan van Linkedin of internet.

3 reacties
  1. Bas Westland
    Bas Westland zegt:

    @Peer: Goed punt, maar ik bedoel in dit artikel eerder dat het zinvol is dat jij reageert op de updates van een ander. Niet zo zeer dat je jezelf moet promoten met allerlei updates. Da’s een heel ander verhaal. Wel goed om die ook een keer te behandelen trouwens.

    Beantwoorden
  2. Peer Goudsmit
    Peer Goudsmit zegt:

    Goed advies en dus helemaal mee eens. Let wel er is een bijkomend effect; veel van mijn contacten zijn niet frequent met LinkedIn bezig, maar hebben nog wel de notificaties aan staan. Deze zetten ze niet uit, of ze weten niet hoe of zijn te lui. Het gevolg is dat als ik ze ‘live’ tegen kom, ze zeggen ‘gek’ te worden van de LinkedIn updates waar ik in voorkom. Tja, zoals JC zei, “het voordeel heb ze nadeel”.

    Beantwoorden

Reageer

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *