Mijn Digitaal-Werven 2014 – Employer Branding & Arbeidsmarktcommunicatie

Digitaal-Werven 2014 - Rhinofly aan het woord...

De keuze voor deze tweede clinic valt op die van Ronald van Schaik en Bas Gezelle van het grensverleggende Rhinofly. Mijn verwachtingen zijn hoog.

Het Sonar model , de rol die we in de arbeidsmarkt vervullen, big data,  golfbewegingen en dat we in de arbeidsmarkt een heel belangrijk en waardevol goed hebben te verhandelen; het passeert allemaal de revue in de interessante maar wel enigszins statisch van start gaande presentatie van Rhinolfy. Maar dan: laten we het vertalen naar mens en merk, want daar gaat het om. En dat gezegd hebben treden de drie R’s in werking: Roepen, Raken en Regelen. Als je een connectie wilt leggen tussen mensen en werk is dat wat je moet doen. Niet meer en niet minder. In de retail is dit proces al geheel geïntegreerd, in de recruitment nog onvoldoende.

Digiaal-Werven 2014 - Case Univeristeit GroningenCase University of Groningen
Interactie arrives: University of Groningen heeft een case ingestuurd om de doelgroep van vrouwelijke wetenschappers te bereiken. Strikte criteria maken het moelijker, grappige ervaring is dat vaak iemand makkelijker uit Amerika richting Groningen komt dan bijvoorbeeld uit Utrecht. Ronald treft doel als hij zijn vermoeden deelt dat status en hiërarchie voor deze doelgroep waarschijnlijk een grote rol speelt. Vrijheid om je eigen onderzoek te ontwikkelen wordt als dé internationale USP uit het programma gefilterd. Dit ontbreekt nog op de huidige communicatie die voor dit bijzondere traject, voor deze bijzondere doelgroep. ‘Ergens moet er een insight geclaimd worden die connectie legt, die je ook voelt’, concludeert Ronald opnieuw weer helder.

cccccCases Calco
Calco biedt masterclasses aan voor pas hoogopgeleide afgestudeerden. Na heeeel heeeel heeeel lang de site van Calco te bestuderen komt Ronald achter de USP: er is een gillende vraag naar IT’ers en er is een groep van hoogopgeleiden die een studie hebben gekozen waar nu moeilijk een baan in is te vinden. Maar hoe maak je IT interessant voor jonge mensen die bij IT denken al snel denken in stigma’s als: in de IT alleen maar codes tikken in een achtergelegen donker hok. In plaats van: IT is een fantastische wereld met een vorm van baangarantie. Vooral als het gaat om de eerste twee R’s: Roepen en Raken zijn hier de punten waar enorm veel gewonnen kan worden door Calco.

Even interessant is de gecombineerde vervolgcase van ROC Nijmegen en Rijnstate Arnhem. Toch, om de case inhoudelijk beter te kunnen volgen sluit ik dit liveblog voor nu even af. In elk geval is het, zelfs nu we nog maar halverwege zijn, weer een interessante clinic door Rhinofly bij Digitaal Werven 2014. Waar in de vorige clinic mijn vooroordelen van tafel zijn geveegd, is hier zeker voldaan aan mijn hoge verwachtingen.