Mijn dag bij emerce eRecruitment 2014

Een goed begin is het halve werk, dus als ik dan een e-ticket moet printen voor hét event over online innovaties voor professionals in recruitment en HR, krab ik mezelf even achter de oren. Maar goed, de verwachtingen zijn hooggespannen dus ik laat de printer ouderwets ratelen. Zonder enige vertraging door openbaar vervoer arriveer ik ruim op tijd en met goede zin in Amsterdam voor het vakevent Emerce eRecruitment 2014.

De kick-off is energiek
Er wordt energiek afgetrapt, zoals we van Bas Westland gewend zijn, maar vandaag lijkt het of zijn knalrode gympen nog eens versterkend werken. Startend met een stoelendans; bijna iedereen komt om te netwerken maar zit naast iemand die hij/zij al kent. En om in de kleurensfeer te blijven: iedereen heeft bij binnenkomst gekleurde stickers gekregen waarmee je je badge kon opvrolijken. Omdat ik mezelf niet kan schalen in de groep van recruiters of corporate recruiters, pronkte de blauwe sticker op mijn badge, die van de groep ’Leveranciers van kralen en dergelijke’.

Zonnebrillen en capuchons
mystery guest
Spannende muziek wordt ingezet. Niet een, maar drie mystery guests betreden de zaal, met zonnebril en capuchon op het hoofd. De grote onthulling. Het zijn Simon, Frank en Rick. Zonnebrillen maken plaats voor de oogopslag van stuk voor stuk zeer gewilde ICT-specialisten. Dat blijkt wel uit het feit dat zij dag en nacht worden benaderd door intermediairs. Via onder andere LinkedIn, Facebook, op het werk en ja, zelfs via het bestuur van hun sportvereniging. Dat er nog veel slagen gemaakt kunnen worden in de wijze waarop die benadering plaats vindt, wordt pijnlijk duidelijk door screenshots van o.a. Inmails en de ervaringen die Simon, Frank en Rick vanaf het podium delen. Conclusie: wees concreet en persoonlijk bij het benaderen van kandidaten.

Het moment van Bas
z glenEn dan is het tijd voor de Lionel Messi van candidate sourcing, aldus Bas Westland. Dankzij de vasthoudendheid van de door afwezigheid schitterende Marc Drees betreedt Glen Cathey het podium. Bas ontpopt zich tot z’n allergrootste fan en vraagt zijn hero Glen ‘en plein public’ een handtekening te zetten op zijn laptop. Terwijl Glen Cathey de punt van de benzinestift op Bas z’n laptop plaatst, ontdoet Bas zich voor de honderden toeschouwers van zijn fleurige bloemenoverhemd. Geen striptease maar de onthulling van zijn T-shirt als een eerbetoon is aan de uit Amerika overgekomen ‘king of sourcing’.

All the way from Florida
Terwijl Bas de handtekening op zijn laptop bewondert, is het podium nu voor Glen. Drie kwartier lang is de uitverkochte grote zaal muisstil. Niet voor niets; op gepassioneerde wijze vertelt de Boolean Black Belt over zijn loopbaan. Een indrukwekkende loopbaan die startte toen Google nog niet bestond. That’s scary, om Glen te citeren. En ik ben het wel een beetje met hem eens. Andere citaten die mij zijn bijgebleven uit Glen’s geweldige presentatie zijn:

‘You will never over-fish LinkedIn.’
‘LinkedIn is like a beach: it’s easy to find sand but very hard to find that one grain of sand you really need.’
‘Your candidate warehouse is your database.’
‘Never trust the search engine, people do the work.’
‘LinkedIn becomes a ful-blown CRM solution.’
‘Play around with Facebook and use natural language. ‘
‘Flip to the end.’ (LinkedIn search results)

Done is better dan perfect
Booking.comHet woord is aan Danielle van Alewijn, Manager Recruitment & Employer branding bij Booking.com. Ruim 200.000 sollicitaties op jaar basis waarvan 98 % wordt afgewezen. Maar dat hoge percentage moet vooral wel blijven boeken bij Booking.com. Reden te over dus om een excellente candidate experience te realiseren. Volgens het hug & roll concept, zoals via een fragment van de tv-serie Friends wordt uitgelegd. Ik verneem nog iets over een ‘red carpet’. Dan haak ik af, qua inhoud is het wellicht interessant, qua presentatie mis ik de passie en enthousiasme die ik zo graag zie en voel bij sprekers.

Ordina en LinkedIn
De succesfactoren van Talent Pipelining staan op de agenda tijdens de sessie van Jerrold Pelupessy enGert-Jan van Meer. Een praktijkcase van Ordina is het uitgangspunt. Eerlijk is eerlijk, ik verkoos netwerken in de zon op het terras voor Pakhuis De Zwijger boven deze sessie. Tijdens de aansluitende lunch hoorde ik wat kritische noten over de basis van de case. In m’n Twitter timeline was het opvallend stil, als het gaat om deze Ordina-sessie.

Van koelpakhuis naar creatieve hotspot
Lunchtijd… je zou denken dat terwijl iedereen geniet van de overheerlijke broodjes er een stilte zou vallen, maar niets is minder waar. De lunchpauze zorgt voor én lekker eten én een rumoerige ‘buzz’, dat samen zorgt voor een goede sfeer. Die sfeer is trouwens de hele dag aanwezig in Pakhuis De Zwijger, met z’n bijzondere uitzicht: de constructie van de verkeersbrug die dwars door het gebouw het achterliggende Java-eiland met de stad verbindt. En als bonus op de goede catering van het pakhuis was ook daar nog de Monsterboard-koffiestand. Jammer dat ik geen cappuccino-drinker ben, nu kon ik me alleen vergapen aan de cappuccino’s van anderen, inclusief het hartje in de melk.

The voice-of-eRecruitment
emerce erecruitment Britt van CapelleveenMarloes DelgijerOlfertjan Niemeijeren Randy Patist  (van rechts naar links op foto) bestijgen het podium voor een panelsessie die het best kan worden omschreven als een live-aflevering van The Voice. De bekwame recruiters mogen onvoorbereid een vraag stellen aan vier voor hen onbekende kandidaten. Spreekt het antwoord je aan, dan draai je om. Kandidaten met lef; Manon, Niels, Milou en Wendy kunnen via de webcambeelden wel bewonderd worden door het publiek in de uitverkochte zaal. En ja, ook door Britt, die vanuit haar ooghoeken net een blik op het scherm van de laptop naast haar kan werpen… Stoelen draaien voor Manon, Milou en Wendy. Die bij de nabespreking, samen met de niet gekozen Niels de zaal betreden. Respect. Verrassing, de kandidaten zijn Wajongers. En op zoek naar een intermediair / werkgever die denkt in termen als jobcarving en een kans om mee te draaien en waarde toe te voegen. Mooie sessie met een verrassende twist die de mogelijkheden van én voor Wajongers echt op de kaart zet bij de honderden aanwezigen. Met als bonus de aanbieding van Bas Westland: wie bij de UWV-stand ter plaatse een afspraak inplant (en nakomt) wordt door Bas getrakteerd op een persoonlijk LinkedIn-consult.

Slimme sourcing nerds
Willem Wijnans selfieDe grote zaal verruil ik voor de sessie van Backbase in de Studio: authenticiteit ten top! Eveliese Luiting trapt af, in haar LinkedIn-profiel staat HR & Recruitment Manager, zelf noemt ze zich een recruitment addict. Haar quote is ‘we do more with less’, en dat met de hele wereld als Backbase’s wervingsgebied. Maar ook is bijgebleven dat ze collega Wouter Koeleman’s kapsel omschrijft als dat kapsel uit de film’ There’s Something About Mary’. Wouter noemt zichzelf liever een recruitment guru en neemt het publiek mee in LinkedIn sourcing zonder een recruitment seat.

Collega Willem Wijnans heeft het niet zo op LinkedIn maar heeft wel een Brabants accent. Ondanks dat accent weet Willem goed verstaanbaar en helder zijn sourcingstechnieken op niche sites als StackOverflow over te brengen. Maar niet voordat hij een ‘selfie’ maakt van zichzelf en de goed gevulde zaal waarvoor hij zijn kunsten vertoont. De sessie wordt afgesloten met de mededeling dat Willem vrijgezel is én dat Backbase op zoek is naar een Senior Recruiter. Na deze gave sessie kan het niet anders dat menig aanwezig recruiter getriggerd is om te werken bij deze inspirerende organisatie.

Battlende sourcing nerds
Ik blijf stokstijf zitten op de zeer oncomfortabele stoel in de Studio voor de aansluitende hack battle. Nationale en internationale sourcing nerds gaan de uitdaging aan om voor het VUmc een Senior postdoc / assistant professor (tenure track) in zebrafish cell biology te sourcen. Mooi om te zien hoe deze bevlogen, hackende mannen snel over de brug komen (geassisteerd door het publiek) met een potentiele kandidaat en diens contactgegevens, voor de VUmc vacature met onuitspreekbare functietitel. Mission accomplished.

This is the end of a wonderfull day eRecruitment
erecrEmerce eRecruitment 2014 wordt afgesloten door Han Mesters, wiens LinkedIn-profiel zegt dat hij dé Sector Banker Zakelijke Dienstverlening bij Abn Amro is. Afgaande op de vele enthousiaste tweets is het echter (ook) een begenadigd spreker die onder andere het volgende zegt:

‘Passie en zingeving worden de nieuwe matchingscriteria voor recruitment’
‘Recruiters moeten hun focus meer naar buiten verleggen, empatische waarden worden cruciaal’
 ‘Sourcers zijn emotionele nerds’
‘Van ‘vaste kern met flexibele schil’ naar ‘flexibele kern met vaste schil?’

Mooie trendrede waarmee Han Mesters de zeer geslaagde dag met een vleug humor, facts & figures en sterke visie samenvat. Een compliment voor de organisatie van Emerce eRecruitment! Tot volgend jaar.

Dit gastblog is geschreven door Nicol Tadema, tekstschrijver / eigenaar van tekstbureau Voor Tekst en Voor Vacaturetekst.

0 reacties

Reageer

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *