Mijn voorspellingen voor 2009

[[image:glazen_bol_copy1.jpg:Voorspellingen 2009:left:0]] Afgelopen jaar heb ik mijn voorspellingen voor 2008 met jullie gedeeld. Klaarblijkelijk voorzag dat in een behoefte, want het artikel is maar liefst 416 keer gelezen. Ik voel me dan ook enigszins verplicht ook nu weer een blik in 2009 te werpen. En dat in een tijd dat niemand zich durft te wagen aan voorspellingen. Of dat degene die het wel moeten – CPB, Nout Wellink – elkaar steeds weer tegenspreken. Toch ga ik maar eens een poging wagen.

1. Allereerst denk ik dat we allemaal – consumenten en bedrijven – de buik vol hebben van complexe, ondoorzichtige, onnodige en veel te kostbare producten en diensten, als gevolg van wat we hebben meegemaakt rondom de woekerpolissen en de kredietcrisis. Alleen bedrijven met een heldere propositie, met duidelijke toegevoegde waarde tegen een traceerbaar faire prijs zullen succesvol zaken doen in 2009. In werving & selectie betekent dat je 100% transparant laat zien aan je klant wat de effort is die je gedaan hebt, zodat die ook kan beoordelen of je er een faire prijs voor hebt gevraagd. Naar je kandidaat kun je ook niet meer bullshitten. Heb je de opdracht nou exclusief of niet, ben je nou bij dat bedrijf geweest of niet, is de vacature nou hard of niet.

2. Bedrijven hebben inmiddels zelf ontdekt dat de arbeidsmarkt transparant is. Dat betekent dat ze meer zelf gaan doen en steeds meer adviseurs leren hoe ze dat zelf kunnen doen. Ook wij bij e-people doen meer en meer Recruitment Audits, LinkedIn en Vacature Optimalisatie trainingen. Als bureau word je dus alleen nog ingehuurd als het echt moeilijk is of er geen capaciteit is. En zo hoort het ook. Je gaat toch als bureau geen wedstrijdje CV van Monster halen doen met de recruiter van je klant. Come on, grow up!

3. 2009 wordt ook het jaar van de interne arbeidsmarkt. Zowel binnen bedrijven als binnen netwerken. Voor het Microsoft TalentLab zijn we al bezig een interne arbeidmarkt te creëren tussen Microsoft partners, waarbinnen kandidaten, freelancers en ‘bankzitters’ met elkaar gedeeld (gaan) worden. We zijn daarover ook in gesprek met een regionaal bedrijvennetwerk en met een branche-organisatie. Ook steeds meer grote corporates hebben vacaturestops, maar dat betekent nog niet dat je het als bedrijf dan red. Als de omgeving beweegt (en dat doet ie, niet zo’n klein beetje) MOET je als bedrijf meebewegen. Dat kan alleen als je je mensen intern in beweging brengt. Doe je dat niet, dan verstar je en word je geknipt en geschoren door je concurrenten. Bij e-people gaan we onze corporate klanten daarmee helpen. Vraag maar eens aan een corporate recruiter of hij/zij vrij kan shoppen in het personeelsinformatiesysteem naar interne kanddiaten voor een vacature. Of vraag eens wat zijn interne vervullingsgraad is. Grote kans dat je twee keer grote ogen krijgt.

4. Weg met de detacheerders, the freelancer is here to stay. Ook hier wreekt zich de transparantie. Er zijn steeds meer freelance netwerken en portalen, waar bedrijven eenvoudig hun zzp-ers uit kunnen zoeken, met beoordeling en al. Steeds meer servicebedrijven doen de administratieve afhandeling voor grote corporates met die zzp-ers, zodat ze niet verdrinken in de facturenstroom. Waarom zou je nog voor een detacheerder gaan werken?

5. Er gaat een versnelling plaatsvinden van traditioneel naar online. In de media zal er een versnelling plaatsvinden van print naar online uitingen. Dat heeft namelijk twee voordelen: het is goedkoper en alles is meetbaar. Die paar marketing Euro’s die er zijn, wil men besteden aan meetbare lead generation. We zien dan ook dat de web bureau’s (ik spreek vrijwel dagelijks bureau eigenaren) weinig last hebben van de recessie, laat staan als ze de bekende SEO/SEA/SEM/Analytics riedel in huis hebben, waar ze hun klanten kunnen laten zien wat het doet. Uiteraard moet het wel allemaal praten met de back-office, maar daar zal veel minder geïnvesteerd worden. Qua arbeidsmarkt betekent dat dat de web developers en vooral de SEO specialisten zich weinig zorgen hoeven maken. Wij zien er ook nog volop aanvragen voor. Traditionele IT-ers met ervaring in de back-office zullen het moeilijker krijgen.

6. Referral recruitment gaat helemaal blenden met sociale netwerken. Als recruiter – zowel aan de bureau als bedrijvenkant – moet je dus leren om informele P2P recruitment-teams te formeren en te begeleiden met specialisaties naar vakgebied of sector. Als recruiter faciliteer je dat proces straks alleen nog maar. Jouw boodschap wordt namelijk toch per definitie gewantrouwd en die van een vakgenoot niet. So you better deal with that.

7. De komende tijd zal het erg moeilijk worden voor werving & selectiebureaus om commitment van je klant te krijgen. Een retainer, yeah right, een mediapakketje, als jij betaalt, exclusiviteit?, vooruit dan: 2 hele weken. Reversed matchen: werken vanuit de kandidaat en die 3 tot 5 goede opties – maar dan echt goede – bieden, creërt – op een prettige manier – een lock-in op de kandidaat en dus een gegarandeerde plaatsing. Is minder werk, maar dan moet je wel echt goed gaan luisteren en weten waar je je kandidaat heen stuurt en dus al een goed netwerk hebben.

8. Afscheid nemen. Velen van ons zullen het het komende (voor)jaar moeten gaan doen. Vergeet daarbij nooit dat hoe je afscheid neemt van je mensen, meer over je bedrijf vertelt dan hoe je ze binnenhaalt. Het is ook veel bepalender voor je reputatie op de lange termijn. Dus als het moet. Doe het snel, duidelijk en fair. Maar aarzel ook niet om creatief te zijn. Misschien kun je je medewerker helpen om zelfstandig te worden en kun je hem/haar nog inhuren voor een project en zo de launching customer zijn. Kijk ook eens naar een part-time ontslag als overgang naar het zzp-schap. Ook bij e-people moeten we de broekriem aanhalen en ik ben tot nu toe positief verrast in welke mate mijn medewerkers hierin met me meedenken en -gaan.

Kin omhoog, borst vooruit, wees scherp en focus! Dan komt het goed in 2009, ook met jou! Fijne dagen.

5 reacties
  1. Paul Snoep
    Paul Snoep zegt:

    Zoals ik van je gewend ben Bas. Scherp en helder. Als ik dit zo lees heb je veel – zo niet alles – in de smiezen en kan het dus ook niet stuk.

    Fijne Dagen – en een mooi 2009!

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] is weer die tijd van het jaar.  Terugkijken en vooruitblikken. Eind 2008 publiceerde ik hier mijn voorspellingen voor 2009. En zoals oud-collega Albin destijds al zei, moet je ook terugblikken naar je voorspellingen van […]

Reageer

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *