Mijn voorspellingen voor 2010

Voorspellingen voor 2010Het regent inmiddels voorspellingen. Marc Drees crowdsourcet ze op RecruitmentMatters. Ook Personeelslog heeft al een duit in het zakje gedaan en introduceert de term “hosselen” voor werknemers en ZZP-ers . En ook Bas van de Haterd kon op RecTec natuurlijk niet achterblijven. Nou maar hopen dat ik er nog wat zinnigs aan kan toevoegen. Michel Rijnders van HRlog heeft het veel te druk met zijn trip naar New York om met dit soort banaliteiten bezig te zijn. Ik zal proberen nog wat originele duiten in het zakje te doen en niet te veel te lenen van de reeds geponeerde stellingen en trends. There we go!

1. De schaarse professional gaat alleen nog maar reageren op 100% gepersonaliseerde wervingsboodschappen
In het huidige tijdperk is er eigenlijk geen enkel excuus meer om niet 100% 1-op-1 te communiceren naar je doelgroep (die uit 1 persoon bestaat!). Personaliseer je als recruiter niet dan zeg je twee dingen tegen een potentiële kandidaat:
a. Ik ben te lui om je een persoonlijke boodschap te sturen
b. Ik vind je niet belangrijk genoeg om te personaliseren.

2. De primaire benadering van een kandidaat zal voortaan indirect gaan
Mensen vertrouwen steeds meer op peer reviews. Dat gaat in de recruitment markt een dominante rol innemen. Als recruiter word je per definitie gewantrouwd door sollicitanten, omdat je de reputatie hebt snel geld aan ze te willen verdienen (bureau) dan wel een marketing praatje verkoopt (corporate). Alleen door te communiceren via een trusted peer, gaat je kandidaat echt vertrouwen in je boodschap. Recruiters moeten dus gaan leren geduld te hebben in plaats van direct op hun doel af te gaan, omdat anders de conversie tot kandidaat schrikbarend laag gaat worden.

3. De ZZP-er gaat het winnen van de detacheerders en uitzenders
Hier wordt al veel over geblogd. Maar ik denk dat er een grondige herziening van het ontslagrecht aan zit te komen, waardoor de “vaste medewerker” veel minder juridische zekerheid heeft. Sowieso heeft deze medewerker de afgelopen anderhalf jaar ontdekt dat die vaste baan niet zo veel waard is. De ZZP-er kan door nieuwe dienstverleners, die hun backoffice online voor ze regelen, steeds makkelijker ook als groep zaken doen met grote corporates, waar die tot voor kort nog kozen voor de grote jongens (detahceerders). De ZZP-er heeft ook onder invloed van social media veel meer mogelijkheden zichzelf als merk neer te zetten naast de grote – maar onpersoonlijke – campagnes van grote dienstverleners. De marges voor de in ZZP-dienstverlening gespecialiseerde partijen zullen veel dunner zijn dan die van de detacheerders nu. Een groter deel van de huidige marge zal gaan naar de ZZP-er en de inkopende opdrachtgever.  Ik heb laatst een RFP van een grote financial gehad, waar een conglomeraat van aanbieders expliciet als optie in stond, om ook kleinere partijen de mogelijkheid te geven mee te doen. Diezelfde finacial deed dat drie jaar geleden nog zeker niet.

4. Sociale netwerken verworden tot job boards en moeten hun strategie aanpassen
Bij de presentatie van Linkedin in Nederland recent bleek al dat dit de grootste angst is voor de sociale netwerken. Anderzijds is recruitment een belangrijke inkomstenbron die ze niet kunnen negeren. In 2010 wordt werven via social media mainstream. Alleen als ze de gebruiker kunnen beschermen tegen spam, kunnen ze voorkomen dat alle leden zich niet massaal terugtrekken. Dat betekent dat ze bijvoorbeeld de templates moeten afschaffen, zodat standaard boodschappen niet meer kunnen. Moderators, die spammende recruiters aanspreken op hun gedrag, zullen noodzakelijk worden. Leden kunnen quota aangeven voor de hoeveelheid boodschappen. Toch denk ik dat veel meer mensen zich gaan terugtrekken binnen Groups en dat de Group owners steeeds meer hun leden gaan beschermen en daarmee afschermen. Dat maakt het onder punt 2 gestelde alleen nog belangrijker.

5. De bureaurecruiter as we know him/her gaat verdwijnen
Doordat corporate recruiters steeds slimmer worden of zelfs vooruit gaan lopen op bureau recruiters, zullen deze zich moeten gaan herbezinnen op hun rol. Fee-based recruitment, ik meldde het al eerder, is een prijsmodel wat zijn langste tijd heeft gehad. Maak je toegevoegde waarde zichtbaar en daarmee meetbaar en pas je prijspeil en dienstverlening daar op aan. Advies, autis, training, sourcing, interim recruitment moet je gaan beiden afhankelijk van de behoefte van je opdrachtgever.

6. Real time location independent availibility vacature informatie
Wat een hoop buzz words. Ook op RM wordt al gesteld dat mobiel belangrijk wordt. In de meeste ontwikkelingslanden slaat de ontwikkeling de PC al over en gaan consumenten direct over op mobiel. Als werkgever kun je dus niet meer afwezig zijn op het mobiele platform met je vacature-informatie. Initiatieven als LokLoq van Gordon Lokenberg zullen navolging krijgen, maar alleen succesvol zijn als ze direct integreren met de ATS van de werkgever en de Social Networks , waar mensen steeds meer naar doorverwijzen als ze gevraagd worden om hun CV.

7. Social media aggregator
Dit is een voorspelling en een hoop tegelijkertijd. Het is onmogelijk om alles bij te houden op Twitter, Linkedin, Xing, Ecademy, Facebook, Hyves etc. In 2010 zal er een partij opstaan, die dit alles koppelt. Degene die dit als eerste echt goed doet (gebruik makend van de open social standaarden), zal erg succesvol zijn. Kijk maar eens naar Gist.

8. De illusieloze werknemer/professional/ ZZP-er
Als gevolg van de crisis heeft de professional geleerd dat baanzekerheid niet bestaat. Veranderende ontslagwetgeving (na volgende verkiezingen, let maar op)  zal dat alleen nog maar meer versterken. In 2010 zal de professional er dan ook voor gaan kiezen om zijn eigen employability ter hand te gaan nemen. Kom dus als werkgever niet meer aan met een interne opleiding. Mensen willen algemeen erkende cerificeringen, die ook buiten het bedrijf waarde hebben. Hij/ zij zal zich ook schaamteloos gaan promoten op sociale netwerken, zodat ie top of mind is, when the shit hits the fan (blijft een mooi gezegde). Doe dus geen pogingen het gebruik van social media te beperken. Het zal u niet in dank worden afgenomen en in de avonduren kunnen ze dat natuurlijk ook prima vanuit huis.

Zo, 8 voorpsellingen vond ik wel genoeg. Ben benieuwd naar jullie reacties. Ik wens iedereen in ieder geval een fijne Kerst en een gezond, gelukkig en succesvol 2010. Zoek jezelf broeder/zuster, wees jezelf!

7 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] en recruitment beginnen al een traditie te worden. Als oudere man hecht ik daar nu eenmaal aan. Dit is wat ik vorig jaar voorspelde. Aan jullie om mij te fileren daar waar ik volledig naast de pot gepist, dan wel te vroeg gepiekt […]

  2. […] benaderen via hun kennissen Bas Westland (emploIT) verwacht dat recruiters steeds minder succes zullen hebben met het rechtstreeks benaderen […]

  3. […] benaderen via hun kennissen Bas Westland (emploIT) verwacht dat recruiters steeds minder succes zullen hebben met het rechtstreeks benaderen […]

  4. […] benaderen via hun kennissen Bas Westland (emploIT) verwacht dat recruiters steeds minder succes zullen hebben met het rechtstreeks benaderen […]

  5. […] benaderen via hun kennissen Bas Westland (emploIT) verwacht dat recruiters steeds minder succes zullen hebben met het rechtstreeks benaderen […]

Reacties zijn gesloten.