Mijn voorspellingen voor 2012 – Een evaluatie

Vorig jaar deed ik vlak voor de Kerst voorspellingen over wat er in 2012 zou gaan gebeuren. Hieronder in het kort het lijstje:

  1. The adaptive enterprise
  2. Het einde van de kaasschaaf methode
  3. Het haar van de challengers
  4. Bedrijven die fundamentele problemen aanpakken
  5. Kostenreductie als businessmodel
  6. Doorbraak van de social enterprise
  7. De huurlingen nemen het over
  8. Recruitment trends

Maar wat is er nou van uitgekomen?

 

Ad 1.:
Tsja, “the adaptive enterprise”. Volgens mij was mijn wens hier de vader van de gedachte. Ik zie nog steeds heel veel defensief gedrag bij (grote) organisaties. De trend die ik hier omschrijf zie ik vooral bij nieuwe organisaties, die zich vanaf de start zo inrichten dat ze snel kunnen schakelen. Mijn visie werd tijdens het congres MT12 wel onderschreven door Daan Witteveen (Global TMT M&A Leader van Deloitte). Die verklaarde het business plan dood en preekt dat het alleen om de fitheid van je bedrijf gaat in 2012.

Ad 2.:
De “kaasschaaf”-methode is helaas nog zeker niet dood. Met name grote corporates kunnen het maar niet laten fundamentele veranderingen in hun businessmodel uit te stellen. Winst door kostenreductie is nog steeds het devies in vele gevallen. Voorbeeld? KPN zie ik nog niet met een echt antwoord komen dat communicatie steeds meer via apps gaat en steeds minder met “tikken”. Dus wat doen we: prijzen omhoog en mensen eruit.

Ad 3.:
Het jaar van de challengers had ik gezegd. Kijkend naar de markt voor vacaturebanken zien we nog weinig verandering. De freemium sites lijken het zwaar te hebben, maar de pay-per-post sites ook. Het echte pay-per-applicant model blijft nog uit. In de markt voor gratis kranten is ook een sanerings- en consolidatieslag geweest. Maar een echte nieuwe krant? Nrc.next was goed op weg, maar Peter Vandermeersch draait die klok weer terug. Gelukkig zie ik nog wel prachtige start-ups als Ecofont, dat door het openlaten van gaatjes in je typeletter je 30-50% op toners kan laten besparen, ongeacht je printer. Dat wordt een hit. Niet voor niks winnaar van de Sprout Challenger 50.

Ad 4.:
Bedrijven die fundamentele problemen aanpakken, zijn er die al? Ik had het afgelopen jaar over Earlydoc (voorheen Zorgblik), maar dat moet nog echt doorbreken. Op het gebied van zorg moet er nog veel geïnnoveerd worden, maar echt “break through” thinking zie ik niet. En door het gedrag met de premie van het nieuwe kabinet, gaat dat ook niet snel gebeuren. Consistentie in financiering is vaak belangrijk om een bedrijf in die sector van de grond te krijgen. Ook in bouw en vastgoed, zie ik nog weinig zaken om iets te doen aan de leegstand van bedrijfsruimte en de stagnerende huizenmarkt. In de tussentijd is de consument massaal hotelier aan het spelen via Airbnb om zijn woonlasten te drukken.

Ad 5.:
Kostenreductie als businessmodel. Daar is het eerder genoemde Ecofont natuurlijk een mooi voorbeeld van. Maar afgezien het legertje aan telecomadviseurs, zie ik ook daar nog niet echt veel gebeuren. Wanneer gaat de verzekeringstussenpersoon nu kostenreductie voor zijn klant tot businessmodel verheffen. En wanneer de arbeidsmarktintermediair reduceren van de cost-per-hire? Ik zie enkele initiatieven, maar nog geen doorbraak.

Ad 6.:
Doorbraak van de social enterprise. We kunnen met een gerust hart stellen dat 2012 de doorbraak was van social media in ondernemingsland. Elk bedrijf heeft nu zowat een Facebook-pagina, een YouTube kanaal, een Twitter account en een LinkedIn bedrijfspagina. Toch zie ik tijdens mijn workshops nog heel weinig gedrag (!) wat duidt op de inzet van sociale media om succesvoller zaken te doen.  Ook hier loopt de consument en klant echter weer voorop. Bedrijven die naast het “potje pissen” kunnen door de verspreiding via social media heel snel het loodje leggen. Kijk naar Diginotar.

Ad 7.:
De huurlingen nemen het over. Dit heb ik het afgelopen jaar duidelijk kunnen constateren in mijn werving & selectiepraktijk. Veel schaarse professionals freelancen en willen dus niet in dienst bij mijn opdrachtgevers. Schaarse professionals die in dienst zien, willen niet wisselen in tijden van crisis, maar wachten liever af om vervolgens zelf freelancer te worden als de markt weer aantrekt. Ik ben sterk aan het nadenken over mijn propositie, want welke werkgever wil nog iemand direct vast in dienst nemen en welke kandidaat wil het nog. Een steeds kleiner stuk markt, als je het mij vraagt.

Ad 8.:
Recruitment trends. Daar had ik het vooral over bureaus die over gaan naar andere prijsmodellen. Daarvan zie ik er steeds meer ontstaan. Dus die voorspelling is wel (deels) uitgekomen. Benieuwd of dat komend jaar gaat doorzetten.

Al met al geef ik mezelf maar een magere voldoende. De markt is veel taaier dan ik voorspelde, bedrijven defensiever dan ik had verwacht. Ik denk wel dat veel van deze trends zich gaan doorzetten in de komende twee jaar, omdat het economische tij voorlopig niet gaat keren.

Wil je weten wat mijn voorspellingen voor 2013 zijn? Hou deze blog in de gaten. Ze komen er deze week nog aan!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *