MIR 2020 – The Roadtrip

#MIR2020 - Wie is de Meest Invloedrijke Recruiter van 2020?

The Crew, vlnr: Ruben Stam (cameraman), Bas Westland (aanstichter) en Jaap Somsen (aubadebrenger)

Vrijdag 29 januari 2021 was het eindelijk zover. Na wekenlang in spanning te hebben gezeten en nadat in de laatste 48 uur mensen nog van positie waren gewisseld, zouden eindelijk de winnaars van de verkiezing tot Meest Invloedrijke Recruiter van 2020 bekend worden gemaakt. Maar ja, we leven in bijzondere tijden, dus een event was er niet bij. Dus wat doe je dan? Juist! Een COVID-proof roadtrip door Nederland om alle winnaars te verrassen met een bezoek.

Wat een plek om de wissellijst op te halen! #bucketlist

Nadat ik de dag tevoren al een hele dikke verlengde, zwarte Mercedes Vito had geregeld bij Diks (tsja, we waren met z’n 3-en dus ieder moest zijn eigen zitrij ivm de anderhalve meter), we een heel tof borrelpakket voor elke winnaar van Fromagerie Kef hadden geregeld, de gepersonaliseerde certificaten thuisbezorgd had gekregen door mijn huisdesigner Nikolai himself  (en ze ook had ingelijst), konden cameraman Ruben Stam van Rust Productions, aubadebrenger Jaap Somsen van Somsen Music (als je wel eens een rondvaart in 020 met accordeon hebt gehad, zou je hem kunnen kennen) en ik zei de gek om 8 uur in de ochtend op pad naar Maaskantje (!) om daar de wissellijst en de kroon op te halen bij Arnold Janssen, winnaar van de Juryprijs van 2019.

Als eerste brachten we daarna een bezoek aan Angelique Vierhout van Sterksen in Roosendaal, winnaar van de Carerix Publieksaward voor Meest Invloedrijke Agency Recruiter. Haar hond werkte in het begin niet mee, maar uiteindelijk lukte het ons om haar de award te overhandigen, Jaap zijn speciaal voor haar geschreven lied ten gehore te laten brengen en haar het borrelpakket te overhandigen.

Angelique had haar categorie ruimschoots gewonnen, zoals wel blijkt uit nevenstaand uitslagenlijstje. Al waren maar 463 stemmen van haar 746 stemmen geldig, toch bleef ze Irina den Hartog van Actief Werkt voor, die na correctie 264 stemmen van haar 394 uitgebrachte stemmen over had. Cleo van Amelsfort-Pinck van Independent Recruiters had nog een pittige eindspurt, maar uiteindelijk waren haar 179 geldige stemmen (van de 252 uitgebrachte) niet voldoende voor de hoofdprijs in deze categorie. Wie deden er nog meer mee in deze categorie en wat waren hun stemmen aantallen:
4. Annelies Brouwer met 156 stemmen
5. Suzanne Copier met 68 geldige stemmen
6. Milano Naarden met 59 geldige stemmen
7. Chavez Peters met 49 geldige stemmen
8. Pieter Doesburg met 42 geldige stemmen

Onze tweede stop was in Oud-Beijerland onder de rook van Rotterdam. Daar bezochten we Deniz Bican van SKS Professionals die van start tot finish de Talent categorie heeft geleid. Ik mocht hem daarom de WeAreKeen Publieksaward overhandigen voor Meest Invloedrijk Recruitment Talent. Hij had 173 geldige stemmen (van de 283 uitgebrachte stemmen), Tom van Dijk van JOIN Recruitment kwam nog heel dichtbij met 153 geldige (van de 247 uitgebrachte) stemmen. Remo Langeweg had 75 geldige stemmen.

Toen was Duh Haag aan de beurt waar Sebastiaan Cové van Time to Hire maar liefst twee Awards in ontvangst kon nemen, namelijk de Talmark Publieksaward voor Meest Invloedrijke Recruitment Marketeer én de Cammio Overall Publieksaward voor Meest Invloedrijke Recruiter. Lang leidde Stefan Niemer van WeAchieve de marketingcategorie, maar in de laatste 48 uur zette Sebastiaan een eindspurt in en sleept de prijs binnen. Overall was Angelique Vierhout (winnaar in de Agency categorie) lange tijd aan het stuivertje wisselen met Stefan, totdat Sebastiaan ook daar rechts inhalend voorbijkwam. Pikant is wel, dat Stefan toch Angelique voorbij is gegaan doordat hij meer geldige stemmen had!

En nu de harde getallen voor de Marketing Award:
1. Sebastiaan Cové 628 geldige stemmen (van 830 totaal)
2. Stefan Niemer 412 stemmen (van 597 totaal)

En de Overall Award (TOP 10):
1. Sebastiaan Cové 619 geldige stemmen (van 827 totaal)
2. Stefan Niemer 449 stemmen (van 654 totaal)
3. Angelique Vierhout 443 stemmen (van 719 totaal)
4. Martine Bom 331 geldige stemmen
5. Babette Naglé 230 geldige stemmen
6. Irina den Hartog 223 geldige stemmen
7. Cleo van Amelsfort-Pinck 161 geldige stemmen
8. Fabienne Verwer 147 geldige stemmen
9. Annelies Brouwer-Kraaijeveld 132 geldige stemmen
10. Maud Kuipers-Macharia 119 geldige stemmen

Terug naar onze roadtrip. Na Den Haag hadden we Vleuten als de volgende bestemming. Wie we daar bezochten? Martine Bom van Volkerrail, die na een bloedstollende strijd met Babette Naglé van CWS Nederland met slechts 5(!) stemmen verschil van haar won. Martine had 264 geldige stemmen, Babette 259. Martine’s optreden in de “talkshow” van Aaltje Vincent op LinkedIn, de dag voordat de stembussen sloten, zal daarbij van doorslaggevend belang geweest zijn. Martine mocht de Independent Recruiters Publieksaward voor Meest Invloedrijke Corporate Recruiter in ontvangst nemen. In deze categorie volgden de andere genomineerden op gepaste afstand. Fabienne Verwer van InSpark, Sander Smorenberg van de NS, Tristan van Putten van Van Dorp Installaties, Jordy de Vries van Prodapt en Luuk Jan Feitsma van GoDataDriven volgden in die volgorde op gepaste afstand van deze twee kemphanen (of kemphennen?).

 

Luuk Jan Feitsma neemt zijn Jury Award in ontvangst

Van Vleuten was het maar een klein stukje naar Utrecht waar we de eerste Jury Award konden uitreiken, namelijk de Independent Recruiters Jury Award voor Meest Invloedrijke Corporate Recruiter. En ook hier was het heel spannend tussen (wederom) Babette Naglé en Luuk Jan Feitsma van GoDataDriven. Het juryberaad moest zelfs enige tijd gestaakt worden, omdat de stemmen staakten (klein nadeel van 4 juryleden). Na het reces besloot de jury de award uiteindelijk toe te kennen aan Luuk Jan. De jury was diep onder de indruk van wat Babette had bereikt met haar 24 lentes, maar heeft uiteindelijk gekeken naar wie de meeste impact binnen en buiten de eigen werkgever heeft gehad en daarop won Luuk Jan het.

Kijk vooral zelf de filmpjes terug van alle strijdende corporate recruiters (klik op hun naam) waarin ze de jury vragen beantwoorden en vorm zelf je mening. Hieronder de tips en de tops van de jury toegevoegd.

Luuk Jan Feitsma
+ Dit is de eerste kandidaat waarvan ik het idee heb dat hij niet gladjes een verhaal aan het opzeggen is.
+ Bij terugval van vacatures een talentpool onderhouden zodat je daarna binnen 1 maand 10 mensen kun aannemen, is een uitstekende prestatie binnen jullie domein.
+ Goede trend (purpose driven recruitment) waarbij je de verbinding maakt met huidige situatie en meteen ook de meerwaarde (content!) ervan aantoont.
– Als om de belangrijkste innovatie wordt gevraagd, maak dan een keuze en noem (alleen) de belangrijkste.
– Je mag hier en daar wat concreter worden in je antwoorden.

Babette Naglé
+ Babette is een voorbeeld voor ons vak: jong in het vak, oprecht en met een duidelijke mening geeft zij recruitment een gezicht binnen CWS.
+ Ze is zeker binnen haar bedrijf heel erg invloedrijk.
+ Met een business case aantonen dat dure bureaus helemaal niet (altijd) nodig zijn om vacatures in te vullen.
– Bij de trendvraag wordt gevraagd om relevantie en visie. Je gaat echter vertellen wat je er zelf allemaal aan doet. Probeer je aan de vraag te houden.

Martine Bom
+ Het CV en de brief weghalen bij procedures waar dat niet van belang is.
+ Heldere en transparante wijze van spreken.
+ Een stevige recruitment business partner die breder en voorbij hypes durft te kijken.
+ Kennisontwikkeling, het volgen van een opleiding recruitment marketing.
– Het allerbelangrijkste kanaal voor kennisontwikkeling was sparren met andere recruiters, zo geef je aan. Je vermeldt dat echter in de laatste twee seconden en werkt het niet uit, jammer.

Fabienne Verwer
+ Je bent gedreven en laat vernieuwing zien
+ Een eigen virtuele assistent (laten) ontwikkelen
– Probeer niet teveel te automatiseren, blijf contact met je kandidaten zoeken
– Probeer wat concreter te zijn in je antwoorden (aantallen en percentages)

Sander Smorenberg
+ Een trend gekozen (data driven recruitment) en daaromheen een consistent verhaal verteld.
– Schets de context. 102 vacatures vervuld, is natuurlijk veel spectaculairder als (later) blijkt dat dit IT-vacatures zijn!

Tristan van Putten
+ Tachtig mensen aannemen in je niche door mee te denken en het thuisfront niet te vergeten, is een slimme recruiter aanpak.
+ Kennis van de arbeidsmarkt delen naar HR voor een functiehuis is heel praktische en belangrijke toepassing in het delen van je kennis.
– Benoem een echte innovatie. Dit was meer een groot succes.

En na Utrecht gingen we de A2 verder af naar het noorden, want er mistte nog een Publieksaward, namelijk de Compagnon Publieksaward voor Meest Invloedrijke Interim Recruiter. In Amsterdam mochten we deze award overhandigen aan Maud Kuipers Macharia. Zij wist met 187 geldige stemmen deze award te winnen en hield daarmee Michelle de Bruijn (147 geldige stemmen), Jurriaan Pennartz (112 geldige stemmen) en Mariëlle Makkinjé (49 geldige stemmen) achter zich te laten.

En toen liep het inmiddels tegen vier uur in de middag en was het tijd om af te reizen naar het “hoge” Noorden, want de laatste twee juryprijzen mocht ik gaan overhandigen in Wormer, boven Amsterdam. Want ook in de Marketing categorie was het niveau zo hoog dat de Jury vond dat daar een aparte award moest worden toegekend, naast de Corporate categorie waar het niveau ook hoog was.

Marcel Borst, de koning van recruitment in Nederland

Uiteindelijk was er erg weinig discussie binnen de jury over de winnaar in de Marketing categorie en ook weinig discussie wie de Overall winnaar zou moeten zijn. Dat was namelijk in beide gevallen Marcel Borst. Unaniem waren ze in hun keuze. Want welke recruiter heeft nou zijn eigen zelf ontwikkelde recruitment marketing methodiek? De recruitment cycle. Juist, Marcel dus.

Wat zei de jury over de door Marcel ingezonden video-antwoorden?
+ Goeie gast, mooie presentatie, weet exact waar hij mee bezig is.
+ Met hetzelfde budget als in 2019 twee keer zoveel mensen aannemen.
+ Niks op aan te merken.
+ Het zelf ontwikkelde model dat heel succesvol lijkt. En daarnaast: compliment dat je ook gewoon je MIR-concurrenten noemt als ‘kennisbronnen’.
– Let op de kwaliteit van de filmpjes. Let op het geluid.

Wie waren zijn concurrenten in de Marketing categorie? Dat waren Jeroen Vermeulen, Sebastiaan Cové en Stefan Niemer.

Check hieronder hun filmpjes en het jury commentaar
Jeroen Vermeulen
+ Goed om te zien wat je binnen en buiten met kennisontwikkeling doet.
+ Je kijkt naar andere vakgebieden en wat je daarvan kunt leren ten aanzien van recruitment.
– Probeer concreter antwoord te geven op de vragen.
– Je geeft aan het engineering team van een start up te hebben geworven. Geef aan om hoeveel vacatures het ging. Daarmee kun je nog meer glans aan die prestatie geven.

Stefan Niemer
+ Je hebt veel breder gekeken dan sec recruitment om ervoor te zorgen dat cliënten zorginstelling geholpen worden.
+ 33 blogs geschreven en recruitment podcasts opgenomen, die inmiddels meer dan 1000 keer beluisterd zijn.
– Zorg dat je het juiste antwoord bij de juiste vraag geeft.

Sebastiaan Cové
+ Je hebt oog voor de toekomstbestendigheid van je organisatie en recruitment, door trainen collega’s, plannen schrijven en uitvoeren en het ontwikkelen van een assessment.
– Als je vermeld dat je blogs hebt geschreven en video’s hebt gemaakt, vermeld dan waar deze gepubliceerd zijn en wat de impact was.

Maar zijn we er dan al? Nee natuurlijk! Want er waren ook nog inzendingen voor de jury in de andere categorieën (agency en interim, bij de talenten waren geen deelnemers), maar de jury heeft besloten geen categorieprijs toe te kennen dit jaar. Ook daar heeft de jury  tops en tips gegeven. Wie waren nog meer zo “gutsy” om zich op video te presenteren aan de jury én jullie? Klik op de namen voor de video’s.

Agency categorie

Angelique Vierhout
+ 33% groei in interim recruitment en niemand die stopt in 2020 is bijzonder goed. Dan heb je je commerciële proces op orde en de juiste kwaliteit.
– Probeer de vragen te beantwoorden en je te beperken tot één prestatie of innovatie en die wat meer uit te werken.

Annelies Brouwer-Kraaijeveld
+ Je hebt goed jezelf in de breedte op de kaart gezet.
+ Welbespraakt. Helder verwoord.
+ Pleitbezorger voor remote recruitment.
– Beperk je tot het beantwoorden van de vraag. Haal er niet teveel bij. Benoem het belangrijkste.

Irina den Hartog
+ Het is niet vanzelfsprekend om binnen een blue collar uitzendbureau recruitment op de kaart te krijgen / houden. Aantal interessante dingen gehoord.
+ Je adviezen steeds onderbouwen door eerst te analyseren en (zoals bij de innovatie) een business case op te stellen.
– Je presentatie mag wat meer naturel en spontaan.

Cleo van Amelsfort-Pinck
+ Een innovatie die niet echt spectaculair lijkt, maar door het efficiëntere proces zit je wel eerder aan tafel bij de klant met de juiste kandidaat. En dat is succes!
– Richt je concreet op het beantwoorden van de vraag die voorligt.

Milano Naarden
+ Je vasthoudendheid om toch iemand – waarvoor je veel moeite hebt gedaan om haar binnen te halen – te plaatsen.
– Leg je innovatie helder(der) uit. Is ongetwijfeld een mooie innovatie, maar komt niet goed uit de verf.

Interim categorie

Jurriaan Pennartz
+ Door de context te schetsen waarin je aan de slag moest, is duidelijk hoe jouw prestaties zich verhouden tot die van anderen.
– Beschrijf je trend als trend. Nu beschreef je een oplossing.

Michelle de Bruijn
+ Vind het heel goed hoe je de GGD hebt geholpen en daar ben je ook zeker heel invloedrijk geweest.
+ Concreet en lekker praktisch.
+ Heel goed dat je zo met personal branding bezig bent. Is voor alle recruiters goed, maar zeker voor een interimmer.
– Speeddaten, 10-minutengesprekken lijkt me een mooie innovatie in deze context. Had graag nog wat meer gehoord over hoe je dat voor elkaar hebt gekregen.

Maud Kuipers-Macharia
+ Het ontwikkelen van een model om het recruitmentvak echt verder te helpen.
– Vertel bij de trend niet hoe je hier als organisatie mee moet omgaan, wat je moet doen. Blijf bij de vraag en vertel over de trend zelf.

Bedankt!
Uiteraard moeten we wat mensen bedanken voor deze editie van de verkiezing tot Meest Invloedrijke Recruiter. Om te beginnen onze juryleden Arnold Janssen, Gusta Timmermans, Koen Roozen en Marco Hendrikse, die er aardig wat nakijkuurtjes op hebben zitten.
En niet te vergeten onze onbezoldigde notaris Rogier van Meer, die al jaren alle stemmen controleert op geldigheid.
En last but not least, onze sponsoren, Cammio, Carerix, Compagnon, Independent Recruiters, Talmark en WeAreKeen, maar in het bijzonder Walter Hueber, Reinald Snik, Frank Roders, Olfertjan Niemeijer, Ricardo Risamasu en Doeke Geertsma. Dank voor jullie steun, ook in deze bizarre tijden.

En uiteraard gaan we in 2021 weer een #MIR2021 starten met deze keer Marcel Borst in de jury als vervanger van Arnold Janssen. Laten we hopen dat we dat dan begin 2022 met een mooi award event kunnen afsluiten!