Monique de Jong en Lina Kucinskaite winnaars Juryprijzen “Meest Invloedrijke Recruiter” van 2018

Monique de Jong (Monique de Jong Recruitment)

Lina Kucinskaite (WeAreKeen)

Vrijdag 18 januari werden in de middag de publiekswinnaars bekend gemaakt van de verkiezing tot “Meest Invloedrijke Recruiter van 2018”. Vandaag, dinsdag 22 januari was het aan de vakjury om bekend te maken wie de winnaars waren van de juryprijzen. Dat gebeurde tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst van Recruiters United in Maarssen.

De juryprijzen worden dit jaar voor de tweede keer uitgereikt. Wie zaten er dit jaar in de jury?

  1. Gusta Timmermans (Voorzitter Recruiters United)
  2. Marco Hendrikse (Hoofdredacteur PW)
  3. Ronald van Driel (Docent Recruitment Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie)
  4. Tamara Rood (Winnaar Juryprijs 2017 en eigenaar van Redcruitment)
  5. Ellen van Hierden (Directeur Academy for Recruitment)

Wat heeft de jury beoordeeld? Ook dit jaar konden de genomineerden vijf videovragen beantwoorden op het Cammio-platform, waarin ze hun kennis, kunde en impact konden presenteren. Dit jaar hebben ze ook allemaal een video-training gekregen door Cammio op donderdag 20 december. Konden ze daar niet bij zijn, dan kregen ze de informatie opgestuurd.

De vijf vragen die ze moesten beantwoorden:

  1. Wat is je grootste recruitment-succes van het afgelopen jaar geweest?
  2. Wat is je belangrijkste recruitment-innovatie van het afgelopen jaar geweest?
  3. Wat heb je het afgelopen jaar gedaan om bij te blijven in het vak?
  4. Hoe heb jij je kennis over het vak het afgelopen jaar binnen en buiten je bedrijf gedeeld?
  5. Wat is volgens jou de belangrijkste recruitment trend voor 2019?

En wat vond de jury daarvan? Lees vooral verder!

Er waren 20 genomineerden die uiteindelijk de videovragen hebben beantwoord, 18 ervaren recruiters en 2 recruitment talenten. De jury vindt dat twee onvergelijkbare categorieën en wijst daarom in beide groepen één winnaar. Eén winnaar onder de ervaren recruiters en één onder de talenten.

Van alle genomineerden hebben de juryleden opgeschreven wat ze goed aan hun video vonden en wat nog beter zou kunnen. Hieronder per genomineerde een overzicht (in alfabetische volgorde van voornaam) om te beginnen met de …

Talenten

Sylvia Wools, Corporate Recruiter bij Achmea, check haar video-antwoorden hier:

Top:
– Hallo wervelwind! Lekker snelle video, maar let op je verstaanbaarheid.
– Een nieuwe website in 2 maanden live is een superprestatie.
– Verder mooi dat studenten, mee mogen kijken in de scrum-ruimte.
– Leuk om de communicatievoorkeur af te stemmen op kandidaat.
– Je bent enthousiast over het vak recruitment en begrijpt ook waar het bij recruitment om draait.

Tips:
– Maak meer concreet wat jouw verdienste hierin is geweest.
– Je zult echter wel iets meer de diepte in moeten en dat enthousiasme voor en kennis van het vak kun je meer uitdragen.

Lina Kucinskaite, Internal Talent Partner bij WeAreKeen, Lina’s video antwoorden op de vijf vragen:

Top:
– Your enthusiasm! Different persona’s, used smartly. You help people without a job.
– Crisp presentation, but be aware of wind noise.
– Keen learner. I feel like you really want recruitment to move ahead.
– International recruitment and participating in setting up new foreign offices.
– Good to see you invest in yourself and in others.

Tips:
– Great that you want to build real relationships, but how are you going to do that? Be more specific.
– Keep on learning and try to look more strategically at recruitment.
– Marketing is at the center point of all you do, try to create more of a mix.

Na al deze zaken met elkaar besproken en gewogen te hebben heeft de jury besloten dat Lina Kucinskaite het Meest Invloedrijke Recruitment Talent van 2018 is! ……..

Professionals

Bij de professionals (corporate, interim en agency) waren er 18 genomineerden die een video hadden ingestuurd met hun antwoorden op de vijf vragen. Wat vond de jury daarvan (in alfabetische volgorde van voornaam).

Ana Vera Baeza, als interimmer vanuit Talentsourcer werkzaam bij Evean als In-House Recruiter, Ana’s video antwoorden op de vijf vragen:

Top:
– Met enthousiasme heb je mooie resultaten bereikt binnen een wat traditionele organisatie. Top ook dat je Engelse boeken leest die wat minder voor de hand liggen.
– Mooi aantal hires, maar in welke tijd heb je dit gedaan en wat was jouw rol?
– Dat je mensen boven techniek stelt.
– Wat een resultaten! 2 hires pp per week. Top! Hands-on mentaliteit, praktisch en doortastend.

Tips:
– Om MIR te worden zul je nog meer naar buiten moeten treden. Zichtbaar zijn en kennis delen.
– Je verhaal was nog erg algemeen, probeer het wat concreter te maken.
– Probeer je verhaal met nog wat meer dynamiek te brengen.
– Je geeft aan dat stories steeds belangrijker gaat worden, ben benieuwd hoe je dat gaat uitrollen.

Bryan Peereboom, Talent Acquisition Manager, Wortell, Bryan’s video antwoorden op de vijf vragen.

Top:
– Met minimale middelen en grappige campagnes als bingo kandidaten verleiden.
– Aandacht voor zij-instromers.
– Mooie nadruk op candidate experience, referral en onboarding
– Je doet met een beperkt budget hele mooie dingen met de candidate journey en kunt de positieve resultaten daarvan laten zien.
– Klein budget, inzetten op referral. Investeren in de kandidaat en zijn ervaring. vernieuwend.

Tips:
– Maak je filmpje de volgende keer wat minder statisch.
– Je presentatie mag iets sprankelender, met iets meer energie. Nu komt het erg zakelijk over.
– Je hebt het over een uur spreektijd per maand, graag hoor ik hoe je de business meeneemt naast die spreektijd. Wat voor resultaten boek je en hoe doe je dat?

Charlie Windhorst, Corporate Recruiter bij Mirabeau, Charlie’s video antwoorden op de vijf vragen.

Top:
– Mooi succes met je hires, maar hoe heb je dit behaald?
– nFold kende ik nog niet.
– Je pakt vanuit een gedegen visie het recruitmentvak op. Prima ook, die trainingen aan de eigen collega’s.
– Centraal staat bij jou leren van en met elkaar. Actief bezig zijn met het vak, maar jezelf ook durven spiegelen aan je collega’s.
– Je geeft gastcollege’s en schrijft blogs.

Tips:
– Je verhaal mag concreter. Kennis mag je ook meer buiten delen. Wat ga jij met die recruitment-trends doen?
– Probeer zaken wat beter uit te leggen.
– Geef aan wat je eigen inbreng is, wat jij hebt gedaan. Nu heb je het regelmatig over ‘we’.
– Verdiep je verder in de  trends!

Falko Hage, als interimmer vanuit TalentMapper werkzaam voor de Rijksoverheid als Team Lead Talent Sourcing, Falko’s video antwoorden op de vijf vragen.

Top:
– Je bent een ontzettende doorzetter en doorbijter. In staat om ook in moeilijke tijden door te zetten. Je zet jezelf steeds verder op de kaart door trainingen te geven en te volgen. Mooi dat je meedenkt in e-learning oplossingen
– Top hoe je de trend, een krappe arbeidsmarkt uitwerkt, welke consequenties dit heeft voor jouw werk en je opdrachtgever.
– Het inzicht dat een latente kandidaat anders aan tafel zit.
– Je houdt internationaal je kennis bij, goed! Goed dat je verder hebt geprofessionaliseerd!

Tips:
– Geef goed aan wat jouw aandeel is in het geheel, bijvoorbeeld bij de innovatie.
– Probeer je video wat minder een “talking head” te laten zijn.
– Wat is nu exact jouw rol en het resultaat geweest? Hoe heb je de business meegenomen? Wat betekenen deze trends voor jou?

Ingrid Bredius, Recruitment Manager bij ITON en dochteronderneming QRC, Ingrid’s video antwoorden op de vijf vragen:

Top:
– Je bent enthousiast!
– Dat je de persoonlijkheid boven het CV stelt en het gesprek belangrijk vindt.
– Een hele goede trend.

Tips:
– Je bent minder concreet over wat je gedaan hebt en met welk resultaat. Dat kan professioneler.
– Probeer je antwoorden wat meer uit te diepen.
– Om MIR te worden zal echter onder andere meer (extern) kennis gedeeld moeten worden.
– Er is meer dan gesprekken, waarin maak je verder het verschil?

Ivo Bremer, Corporate Recruiter bij BAM, Ivo’s video antwoorden op de vijf vragen.

Top:
– Geweldig dat je een lange termijnplan samen met de business maakt, waarmee je echt het verschil gaat maken.
– Goed dat je statushouders inzet voor de organisatie.
– Je bent een recruiter met visie en ambitie!
– Je case – een recruitmentplan op basis van SSP – is erg goed.
– Van strategisch naar operationeel, door ook hiring managers een andere mindset mee te geven. Echt als adviseur optreden.

Tips:
– Je zult meer moeten laten zien hoe je kennis deelt. Vooral extern. Die mooie case, dat mag iedereen weten!
– Sommige zaken mogen wat concreter.
– Prima, de mindset van de business veranderen maar hoe doe je dat?
– De eerste filmpjes waren leuk, maar daarna val je wat in herhaling.
– Je trend is alleen intern gericht. Ik zou graag zien dat je meer over het vak heen kijkt.

Jamie van Raaij, Recruitment Consultant IT en Trainer bij Yacht, Jamie’s video antwoorden op de vijf vragen:

Top:
– Het onderhouden van de talentpool, dat wordt vaak vergeten bij bureaus.
– Leuk dat je traint binnen Yacht! 
– Ik schrok me de tandjes bij de afsluiting ;-)
– Fris en welbespraakt. Je hebt een duidelijke mening over wat belangrijk is. En dat is vooral een sterk netwerk dat opgebouwd wordt middels communities.
– De basis voor jou is om mensen blij te maken in werk. Top!
– Daarnaast ga je voor talentpools, veel werk, maar goed georganiseerd, superveel opbrengst.
– Je bent ontzettend gedreven.

Tips:
– Ik benieuwd naar JOUW rol.
– Je mag je kennis ook meer buiten delen (niet alleen intern en bij opdrachtgevers) zoek het vak en vakgenoten op.
– Je innovatie is een tikkeltje old skool

Linsey Sterk, Lead of Technical Talent Acquisition bij Alliander, Linsey’s video antwoorden op de vijf vragen:

Top:
– Recruitment is voor jou ook marketing. Je bent actief bezig om je resultaten te verbeteren en de candidate experience verder te verfijnen. Je bent zowel strategisch als innovatief bezig. Mooi!
– Top dat inzichten vanuit e-commerce / online marketing in het recruitmentproces worden meegenomen.
– Vacatureteksten ook in het Fries.
– Knap dat je zoveel technici weet te werven! Marketing opleiding vult goed aan! Je neemt de business echt mee o.b.v data.

Tips:
– Hoe je e-commerce meeneemt in recruitment, dat blijft wat onderbelicht.
– En dan vervolgens precies die opgedane ervaring en kennis delen met andere recruiters, dat zou echt top zijn.
– Je mag wat concreter zijn, met name bij de trends.

Martijn Smit, als Interim Recruitment Manager werkzaam bij Transdev vanuit AdverOnline, Martijn’s video antwoorden op de vijf vragen:

Top:
– Geweldig wat je bij Transdev doet, maar vertel hier meer concreet over.
– Wat fijn dat je ons vak en jouw vakgenoten verrijkt met je kennis! Wil je dat blijven doen?
– Mooie waarschuwing voor technologie die niet ondersteunend, maar bepalend wordt ingezet.
– Mooi om te zien hoe je je kwetsbaar opstelt, oa bij de beantwoording van de vraag wat je grootste succes was in 2018.
– Je bent overal, doet alles, leeft Recruitment.
– Veel energie, mooie stappen en projecten waarbij je in no time een complete recruitment-afdeling de grond uit stampt.

Tips:
– Jouw innovatie is het product dat je verkoopt?
– Probeer wat minder een ‘talking head’ te zijn in je video-antwoorden.
– De wijze waarop je kennis vergaart (‘je leeft die shit’) en verspreidt is indrukwekkend. Echter, dat heeft een schaduwkant. Je weet en ziet zoveel, en dat wil je allemaal laten zien. Daardoor niet altijd focus op 1 trend, ontwikkeling of innovatie.

Michelle Thijssen, Managing Consultant HR bij Personato, Michelle’s video antwoorden op de vijf vragen:

Top:
– Dashboard gebouwd voor de klant en daarnaast heb  je jezelf verder verdiept in Lean. Mooi om te zien dat je ook over de recruitment-schutting kijkt.
– Leuk steeds, die concrete fysieke voorbeelden.
– Fris. Je vertelt vlot. Weet goed wat je wil vertellen. Je zegt ook wel de juiste dingen, maar blijft echt ‘keurig binnen de lijntjes’.

Tips:
– Je grootste prestatie had wat concreter gemogen.
– Niet echt uitschieters. Het mag allemaal wat uitgesprokener.
– Je zit erg veel op data, er is meer. Haal je kennis en onderbouwing ook bij vakgenoten en elders.

Milou van Regteren, Recruitment Consultant Finance & HR bij Independent Recruiters, Milou’s video antwoorden op de vijf vragen:

Top:
– Je bouwt een relatie op, dat is goed om te horen. Maar hoe doe je dit?
– Je probeert weg te blijven bij de clichés en je aandacht voor efficiencyverbetering is top. Maar daarin blijf je wel iets teveel hangen, waardoor andere punten, zoals het extern delen van kennis, onderbelicht blijven.
– Je aandacht voor de kandidaat.
– Verder mooi dat je jouw mede-recruiters actief opzoekt!

Tips:
– Ik ben op zoek naar concrete uitleg over wat je hebt gedaan en met welk resultaat.
– Je geeft aan dat het niet alleen over aantallen gaat, maar die doen er wat mij betreft toch echt wel toe.

Monique de Jong, als Interim Recruiter o.a. werkzaam voor Domus Magnus, Monique’s video antwoorden op de vijf vragen:

Top:
– Hulde! Wat een geweldige recruiter ben je. Je weet in alle facetten door je onderzoek en nauwgezetheid het verschil te maken. Je kijkt naar alle details, maar vooral naar de beleving van de kandidaat. Chapeau!
– De meeloop-knop.
– Top dat je marketinginzichten verwerkt in recruitment en creatief en out of the box denkt. En mooi ook om te zien dat het effect heeft en dat je met een relatief beperkt budget al veel kunt bereiken.
– Duidelijk en concreet verhaal wat je hebt gedaan en met welk resultaat. Gaaf dat je dit voor elkaar hebt gekregen. Aanvulling van marketing op je kennis. Je hebt ook doorontwikkeld nadat alles eenmaal stond.

Tips:
– Ga vooral zo door.
– Plaats trends in een breder perspectief.
– Benieuwd hoe je de business hebt meegenomen, daar had ik graag iets over willen horen. Ik had graag een innovatie gehoord waar je mee aan de slag gaat.

Pia de Wijer, Senior Recruitment en Executive Search Consultant bij Hofstad search, Pia’s video antwoorden op de vijf vragen:

Top:
– Je deelt je kennis met je klant.
– Je verhaal over executive onboarding coaching.
– Je wisselt origineel – zoals de executive onboarding coaching af – met ‘managementspeak”.

Tips:
– Hoe maak je impact met en op het vak? Je verhaal is wat algemeen en wat minder concreet.
– Sharing = caring en high tech – human touch zijn exponenten van “managementspeak”. Dat mag, maar werk het uit. Licht het dan toe. Wat betekent het voor jou? Hoe ga je er zelf mee om?
– Je mag je wat meer verdiepen in de trends.

Reggie Ebbe, Global Tech Recruiter bij Coolblue, Reggie’s video antwoorden op de vijf vragen:

Top:
– Voor jou is recruitment een feestje en dat zie je. De humor en de energie spat van je af.
– Erg leuk filmpje.
– Die Unox muts!
– Ik heb wel gelachen. Je bent een enthousiaste verschijning. Je geeft de kandidaat tips, niet alles automatiseren. Juist! Persoonlijke touch is belangrijk.

Tips:
– Verder geef je aan dat tools de toekomst zijn, maar welke dan? En hoe ga je deze toepassen?
– Je leuke filmpje gaat een beetje ten koste van het secuur beantwoorden van de vragen. Daardoor komt het er niet altijd even goed uit. Wellicht gebeurt het wel, zit het er wel in, maar dat wordt in het filmpje niet (altijd) duidelijk. Jammer! Daarnaast mag het extern gericht zijn, kennisdeling iets meer.
– Geef een voorbeeld wat je aan de persoonlijkheid van een recruiter zou willen zien.
– Je had meer de inhoud op kunnen zoeken in je filmpje. Ik wil graag weten wat jij gedaan hebt, hoe en met welk resultaat!

Silvie Forger-van Steensel, Talent Recruiter bij Stedin, Silvie’s video antwoorden op de vijf vragen:

Top:
– Goed dat je de business meeneemt in het werven en selecteren op soft skills. Je neemt de business goed mee in het interne proces.
– Geeltjes met feedback van collega’s en hiring managers.
– Top dat je interne klanten meeneemt in het proces, waardoor je als recruitment (nog) serieuzer wordt genomen.
– Ik ben onder de indruk van de manier waarop je recruitment samen met de business hebt opgepakt en iedereen hebt meegenomen in je verhaal. Jouw integrale aanpak en branding maken het verschil.

Tips:
– Toch wel op zoek naar jouw rol, meer concreet, wat was je resultaat en wat heb je gedaan om dit te behalen?
– Soms iets minder een container poneren.
– Voor een MIR moet je je echter ook extern profileren Daar kun je dus steviger op inzetten.

Stéphanie Springer-Hendriksen, Recruiter, Talent Acquisition Specialist en Trainer bij YER, Stéphanie’s video antwoorden op de vijf vragen:

Top:
– Mooi dat je verschillende talentprogramma’s hebt bedacht en uitgerold.
– Je bent terecht trots op het opzetten van het talent development programma.
– Frisse presentatie.
– Mooi, adviseurs voor hun loopbaan. Je investeert echt in deze doelgroep. Marketing voor recruiters, een eigen identiteit.

Tips:
– Je geeft aan dat data geen trend meer is, en dat is het wel. Je mag je wat verder hierin gaan verdiepen.
– Het lijkt echter alsof je een klein beetje in ‘talent development’ blijft hangen. Om MIR te worden zul je nog veel vaker en verder ‘de wijde wereld’ in moeten!
– Eigen kennis op peil houden, mag wat concreter.
– Deel je kennis ook eens met vakgenoten en haal daar ook eens je kennis. Niet alleen intern en bij je opdrachtgevers.

Teddy Dimitrova, als Talent Manager a.i. werkzaam bij mycujoo via Scale Force Talent, Teddy’s video antwoorden op de vijf vragen:

Top:
– Je denkt na over het efficiënter maken van het proces. Je hebt de focus op de mens maar hoe ga je dat doen?
– Je deelt je kennis.
– I like the human touch and the effort you put in collecting and sharing knowledge. You seem all into recruitment.
– Geweldig hoe jij jouw kennis weet te delen en op wat een originele manier!

Tips:
– Meer concreet had ik willen weten hoe dingen worden aangepakt en met welk resultaat.
– Antwoord bij je grootste prestatie had wat concreter gemogen.
– Maybe your answers could be a little bit shorter :-)
– Je bent alleen in jouw grootste prestatie en innovatie niet voldoende concreet.

Tessa de Jong, als Corporate Recruiter a.i. werkzaam bij Koopman Logistics vanuit FYGI – Happy Recruiters, Tessa’s video antwoorden op de vijf vragen.

Top:
– Je bent op de werkplek, verdiept je echt in de doelgroep. Je schrijft blogs en bent creatief. Geweldige online campagne. Super dat je niet alleen leest, maar ook de literatuur toepast. Heel energiek!
– Frisse, sprankelende presentatie. Claimt een aantal dingen, maar geeft daar ook meteen een verklaring bij en voert bewijs aan. De wet van snuf is ook zeer origineel.
– Veel bezig met eigen ontwikkeling en overdragen van kennis.
– Alumni voor je organisatie, gastcolleges geven, in gesprek met de doelgroep

Tips:
– Durf te kiezen, zeker bij de trends voor 2019, en beschrijf het dan als trend en niet als advies.
– Probeer concrete resultaten te nomen bij grootste prestatie.
– Je vertelt over het opdoen van kennis maar hoe pas je die toe? Ik ben op zoek naar resultaten.

De jury heeft in deze categorie vooral lang moeten wikken en wegen tussen Monique de Jong en Martijn Smit. Ook Bryan Peereboom, Ivo Bremer en Tessa de Jong scoorden hoog bij de jury. Maar in tweede instantie ging het vooral tussen Martijn en Monique. Beiden waren erg sterk in hun video presentatie. Maar uiteindelijk heeft de jury besloten dat Monique de Jong de Meest Invloedrijk Recruiter van 2018 is!

Prijs

Monique (op afstand, ze was op de Filippijnen) en Lina hebben tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst een mooi certificaat uitgereikt gekregen uit handen van initiatiefnemer. En uiteraard mogen ze aanschuiven aan de Ronde Tafel met de winnaars van de publieksprijs: Michelle Thijssen, Bryan Peereboom, Tessa de Jong en Sven Zegers.

Ook de aanwezige publiekswinnaars Michelle Thijssen, Bryan Peereboom, Tessa de Jong en Sven Zegers, kregen van Bas Westland nog een certificaat uitgereikt.

Alle genomineerden zijn daarnaast “special guest” van Emerce en Bas Westland tijdens Emerce Recruitment op 4 april a.s., een event wat je niet wilt missen als “invloedrijke recruiter”. Verder krijgen alle prijswinnaars  twee vrijkaarten voor de nu al legendarische Recruitment Night, die avond in Panama.  Alle andere genomineerden krijgen daar ook een vrijkaart voor en een kortingscode om hun netwerk uit te nodigen.

Dank

Aan alle juryleden voor hun tijd en aandacht. Aan Recruiters United voor het mogelijk maken van de uitreiking. Aan Cammio voor het ter beschikking stellen van hun platform en de support aan de genomineerden. En last-but-not-least: dank aan alle genomineerden die het lef hebben getoond om zichzelf openlijk op video te presenteren aan hun vakgenoten en het publiek.

What’s next?

Uiteraard is er eind dit jaar weer een verkiezing tot “Meest Invloedrijke Recruiter van 2019”. De organisatie heeft veel geleerd van deze nieuwe opzet en ziet, samen met de jury, nog kansen tot verbetering. Die zullen we de genomineerden ook zeker nog gaan vragen. Heb je zelf nog verbetersuggesties, ik hoor ze graag via bas@baswestland.com!

0 reacties

Reageer

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *