Niche boards are hot!
[[image:i-am-hot.jpg:Hot!:left:0]]Via Bas van de Haterd en Larry Zeenny werd ik geattendeerd op twee nieuwe initiatieven. M-Freelance en The Consultancy Group. Daarnaast werd ik via collega jurylid van Digitaal Werven Gertjan van Laar attent gemaakt op een nieuwe website voor online marketing: Werkbank. Een initiatief van zijn bedrijf Onstuimig.
M-Freelance richt zich op de bemiddeling van freelancers op het gebied van marketing, verkoop, communicatie, vormgeving en website ontwikkeling. Het is ��n van de inmiddels vele sub-labels van Marketingfacts, waar ook al een sectie voor vaste banen was (laatste maand 9 vacatures, er wordt wel goed op geclickt!). Op M-Freelance staan nu 9 opdrachten uit, dus het volume moet nog komen.
The Consultancy Group is een wat unieker concept, waarbij een aantal medewerkers van de grote consultancy clubs (o.a. Deloitte, Accenture, Atos, Capgemini). Het leuke is dat er geen vacatures op staan, maar dat ze je begeleiden naar de club, die het beste bij je past. Kijk, da's nou nog eens anders en scheelt veel update werk. Inmiddels doen er 27 partijen mee.
Werkbank onderscheidt zich door eenvoud. Inmiddels staan er 56 vacatures live, niet ouder dan 7 dagen. Het leuke hiervan is dat je zelf achteraf bepaalt hoeveel de respons je waard was en dus betaalt. Uniek! Kijken hoe eerlijk die gierige Hollanders zullen zijn.
Opdrachten M-Freelance moeten inderdaad nog omhoog, nu 4 trouwens pas, geen 9. Maar dat is volgens planning als ik eerlijk ben. In april al 13 banen op Marketingfacts Jobs, dat loopt storm. Tot half mei zijn we al uitverkocht wat betreft doorplaatsingen naar de normale berichtenstroom (maximaal 2 per week namelijk, lezers staan voorop en die willen we niet teveel irriteren).
Wel uniek aan de M! Jobs vacatures trouwens is het open inzicht in aantal lezers (immers, het zijn net blog artikelen, dus je ziet precies hoeveel mensen de vacature hebben gezien). Dat neemt ook sterk toe deze maand. Bijna iedereen zit inmiddels boven de 300 lezers terwijl vorig jaar het gemiddelde op 271 lag. Wel merk je dat de functie en vooral ook de vacature tekst een hele grote invloed heeft op de reacties (er zijn klanten zonder reacties, er zijn klanten met meer dan 15 sollicitanten via M! Jobs).
Niche boards zijn inderdaad hot. Meer en meer krijg ik de vraag, welke boards moet ik gebruiken? Zelf geloof ik erg in community driven boards, zoals M! Jobs, villamedia, etc. Banen naar bestaande lezers brengen.