Ongelukkig in nieuwe baan

[[image:image9_copy1.jpg:Ongelukkig:left:0]]Tijdens een seminar sprak ik vandaag een aantal oude bekenden. Leuk om even bij te paraten dus. Drie van hen hadden sinds kort een nieuwe baan. Ik was dus voorbereid op een stortvloed van enthousiasme, maar niets bleek minder waar helaas. Allen hadden ze het nog niet of niet meer naar hun zin bij hun nieuwe werkgever of op hun nieuwe plek. Ik probeer hier zeker niet mijn gelijk te bewijzen (zie mijn eerdere bijdrage), maar treffend is het toch wel weer.

Even voor de duidelijkheid. De personen die het betreft zijn geen groentjes. Het zijn stuk voor stuk mensen met een flinke dosis ervaring. De betrokkenen zijn met geheel eigen motivaties op hun nieuwe werkplek terecht gekomen. Daar kon ik niet echt een overeenkomst in ontdekken. Wel kreeg ik bij allen het gevoel dat ze wat onbezonnen het avontuur zijn aangeegaan. Ze leken zich niet echt goed in hun nieuwe werkgever te hebben verdiept. Het verhaal van de betrokkenen aan tafel tijdens de sollicatetiegesprekken was goed, dat trok hen. Ik vraag mij echter af of dit ook een eerlijk verhaal was. De problemen waar ze nu tegenaan lopen hadden ze naar mijn mening voor een groot deel vooraf al kunnen ontdekken. Een beetje navragen in het eigen netwerk had zeker geholpen. Maar ook een eerlijk sollicitatiegesprek (van beide kanten) had de huidige ontevredenheid voorkomen.

Daarom een oproep aan alle mensen die vanuit de werkgever een sollicitatiegesprek voeren. Ik begrijp dat het in de aantrekkende markt moeilijker wordt om de juiste mensen te werven. Maar met mooie verkooppraatjes bereik je enkel op korte termijn resultaat. De mensen die ik heb gesproken gaan binnenkort op zoek naar een andere baan of zijn al op zoek. Hun verhaal gaat snel rond in de markt (gelukkig voor u noem ik de bedrijfsnamen niet) en dat is niet best voor het imago verzeker ik u. Aan de andere kant een advies voor de sollicitanten. Ga alleen bij een bedrijf of organisatie solliciteren waarvan je zeker weet dat je daar wilt gaan werken. Dat betekent dus dat je vooraf nagaat wat voor bedrijf het is, hoe mensen het werken voor dat bedrij ervaren. Vraag gewoon eens rond in je netwerk wat zij van een bepaald bedrijf/organisatie vinden en of ze vinden dat jij daar bij past. Dat voorkomt ongelukken, dat beloof ik.