Mijn inspiratiesessie ‘Online arbeidsmarktcommunicatie’

Een inspiratiessessie ‘Online arbeidsmarktcommunicatie’ in een sprookjesachtig monument uit de 15e eeuw. Het klinkt misschien tegenstrijdig, toch werkt het. En het werkt goed ook, zo bleek afgelopen donderdag 15 mei.

600_363856902Als gast van HR Communicatie schuif ik aan, samen met collega Natasja Jansen, aan de goed gedekte lunchtafel in het karakteristieke Waaggebouw op de Nieuwmarkt. Er is overheerlijke tomatensoep,  volop keuze uit lekkere broodjes en de tafelgenoten zorgen voor interessante gesprekken.

De lunchtafel wordt al snel verruild voor de intieme ruimte waar we met zo’n 24 geïnteresseerden hartelijk welkom geheten worden door Inge Beckers van HR Communicatie. Voordat ik het vergeet: Inge verdient een compliment voor haar rol als gastvrouw, bij deze!

Sessie bij kaarslicht
Verlicht door een handjevol kaarsen en de zon die z’n weg vindt door de gordijnen stelt elke aanwezige zich voor (kan ik mooi het onlangs geleerde tijdens de workshop Elevatorpitch in de praktijk brengen). Wat aan de lunchtafel al duidelijk was, wordt tijdens deze voorstelronde nog eens bevestigd: het is een gemêleerd gezelschap van arbeidsmarktcommunicatie- en HR professionals. De onderlinge doelen verschillen, de rode draad is identiek: nog meer te weten komen over het mooie vak van arbeidsmarktcommunicatie.

Vertalen van bedrijfswaarden naar de carrière website
Ruud Schoen
 van Brand Engineers trapt af. Tijdens zijn sterke sessie wordt stilgestaan bij de het vertalen van bedrijfswaarden naar de werkenbij-websites. Ruud vertelt: ‘Communicatie, personificatie, duidelijkheid en originaliteit zijn de juiste mix voor elke werkenbij-site’. Ondersteund door mooie voorbeelden uit de internationale marketing wordt de link gelegd met arbeidsmarktcommunicatie.

tekst werkenbijMooi dat ook wordt stilgestaan bij het gebruik van beelden op werkenbij-sites: foto’s van (toekomstige) collega’s zijn én authentiek, sfeer verhogend authentiek en verlagen de drempels. Foto’s en contactgegevens van recruiters maken het persoonlijk en verhogen de conversie: de potentiele sollicitant weet waar hij / zij solliciteert.

Inzet van video bij arbeidsmarktcommunicatie
Timo Vorstenbosch van Zandbeek weet als geen ander hoe je eigen medewerkers inzet voor in- en externe communicatie. Timo’s uitgangspunt: ‘Hoe kan ik video inzetten voor meer engagement, fans en volgers? wordt overduidelijk tijdens sessie nummer 2 van de middag. Niet op z’n minst door de 10 concrete tips waar Timo zijn prettige sessie mee afsluit:

  1. Bereik je doelgroep
  2. Claim je domein
  3. Zorg voor een goed script
  4. Creëer iets dat men wilt delen
  5. Zorg voor publiciteit
  6. Parodieer jezelf
  7. Gebruik een held
  8. Do It Yourself
  9. Product placement
  10. Werk samen

Layar voor arbeidsmarktcommunicatie

sessiePaul van de Looij, directeur van Limebizz sluit de mooie middag af. Niet voordat Paul uitgebreid zijn visie deelt over het bij elkaar brengen van vraag en aanbod in de arbeidsmarkt, op een vernieuwende, innovatieve en ludieke wijze. Oftewel met de mobiele Layar, waarmee gebruikers allerlei zaken kunnen vinden gebaseerd op augmented reality-technologie. Wereldwijd is de app al 32 miljoen keer gedownload, geen 32 miljoen én 1 keer want een Layar-app voor mijn Windows-phone is nog niet beschikbaar.

layarAls het gaat om toepassingen van Layar in de arbeidsmarkt gaan de meeste voorbeelden over interne HR communicatie. Interessant is het voorbeeld van Timing Uitzendbureau, als werkzoekende kun je door je omgeving te scannen, lokale vacatures van Timing op je beeldscherm laten tonen. Een handige en innovatieve applicatie waarmee Timing haar uitzendkrachten eenvoudig banen aanbied via hun mobiel. Meer voorbeelden van de toepasbaarheid in externe arbeidsmarktcommunicatie blijven helaas achter. Mijn hamvraag is vooral: is Nederland al klaar voor deze (te) innovatieve wijze van arbeidsmarktcommunicatie?

borrelBorreltijd
Nog even napraten met de enorm leuke groep van aanwezigen onder het genot van een drankje aan de bar van In de Waag. Wat blijft het toch bijzonder om te ervaren hoe de passie voor arbeidsmarktcommunicatie mensen verbindt!

HR-Communicatie.nl organiseert ongeveer drie keer per jaar een ontmoeting. Dit doen zij altijd met een aantrekkelijk programma in combinatie met een gezellige netwerk borrel.

Dit gastblog op emploIT is geschreven door Nicol Tadema, tekstschrijver / eigenaar vantekstbureau Voor Tekst en Voor Vacaturetekst.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *