Oproep: Wie kent de echte WYSIWYG-bedrijven van IT-Nederland?

Deze week heb ik gepoogd een discussie aan te zwengelen binnen onze redactie over authentieke bedrijven. De reden daarachter is dat ik meer en meer bedrijven tegenkom, die in hun drang naar profilering zichzelf volledig zijn kwijt geraakt. Hun boodschap naar de (arbeids)markt is totaal niet in overeenkomst met de realiteit. De afgelopen weken heb ik veel bedrijven mogen bezoeken in het kader van de voorbereiding van de launch van het Microsoft TalentLab en daar vielen me een aantal dingen bij op.

Allereerst dat een aantal van de betrokken bedrijven aanvankelijk hun ‘about us’-sectie van de homepage hadden gekopieerd als introductietekst op de portal. Probleem is dat die teksten vaak door Corprorate Communication Professionals worden geschreven en we weten allemaal wat er dan uitkomt. Vaak dezelfde buzz words, waardoor je op zo’n portal de één niet meer van de ander kunt onderscheiden. Wij hebben geprobeerd om de echte identiteit boven te krijgen en hopelijk is ons dat gelukt. Grappig is wel dat er toch ook een paar echt authentieke bedrijven tussen zaten, waarbij dat totaal niet nodig was. Meest frappant vond ik mijn bezoek aan SBA in Waalwijk. Nou ben ik als Brabander natuurlijk bevooroordeeld, helemaal omdat Waalwijk dicht bij mijn geboortestad Tilburg ligt, maar toch. Als je hun website ziet is die simpel, helder en to-the-point, zonder kil te zijn. Dat was het bedrijf nou ook. Brabants gezellig – de koffiejuffrouw komt nog langs, vijver met goudvisjes in de hal – maar wel hard werken voor een mooi en helder resultaat voor de klant. Ze leveren 100% voorspelbare (qua kosten en tijd) implementaties van Dynamics toegespits op twee specifieke sectoren, die ze al jaren kenden, ook voordat ze Dynamics hadden omarmd. En ze hadden nog een bedrijfsfilm op DVD ook, en dat met 16 man personeel. Prachtige ‘hut’ en mijn nominatie voor de W(hat)Y(ou)S(ee)I(s)W(hat)Y(ou)G(et)-TOP 10. Wie volgt?

2 antwoorden
  1. Bas Westland
    Bas Westland zegt:

    @ Bruno: Tsja, om dat te kunnen doen zou ik Unilever ook van binnen moeten kennen en dat doe ik dus niet. Iemand die Unilever van binnenuit kent en Bruno gelijk kan geven of genadeloos ;-) onderuit kan halen?

  2. Bruno Braakhuis
    Bruno Braakhuis zegt:

    Als (corporate) communicatie professional voel ik me aangesproken! Employment Branding is hot. Eigenlijk onterecht, want wat we kenden als arbeidsmarktcommunicatie is al tamelijk gevestigd. Maar het is in die zin waar wat je zegt, dat je merkt dat door de hype eromheen bedrijven wel eens op zoek zijn naar de juiste toon. Dat is niet altijd gemakkelijk, vooral niet wanneer je als bedrijf moet vissen in een nagenoeg lege zee. Overbevissing treft blijkbaar niet alleen onze vissersvloot! Dan strijden de pragmatiek van de werving en de authenticiteit met elkaar.
    In de ideale situatie is het merk in zowel zijn externe en interne communicatie, als in zijn arbeidsmarktcommunicatie gebaseerd op dezelfde merkpersoonlijkheid en is de bewijsvoering van de belofte(n) gebaseerd op waarheden (en dus op authenticiteit). Alleen de doelgroep en de propositie zijn anders. Daar zijn mooie theoretische modellen voor, waarvan die van Unilever m.i. het meest uitgebreid en onderbouwd is. Aan jou de vraag of Unilever dan zou voldoen aan jouw wysiwyg-criteria… Ben benieuwd!

Reacties zijn gesloten.