Opvolging leads

Afgelopen week vroeg een klant mij iets op papier te zetten over recruitmentevents. [[image:nationale_carrierebeurs.jpg::left:0]]Hij zag dit als een effectieve manier om personeel te werven. Het viel mij op dat deze klant de nadruk legde op het event zelf. De organisatie ervan, de inrichting van de stand, de standbemanning. Natuurlijk allemaal heel belangrijk, maar het allerbelangrijkste is toch de opvolging van het event. En daar ging het dus helemaal niet over.



Het belangrijkste van een event volgt dus ná het event. De opvolging. Afspraken die gemaakt zijn of toezeggingen die zijn gedaan moeten zo snel mogelijk opgevolgd worden. Zijn er NAW-gegevens verzameld dan moet daarmee aan de slag gegaan worden. Nabellen, een mailing of een e-mail sturen. En hoe eerder hoe beter. Op een event wordt immers geconcurreerd met andere organisaties. Grote kans dat iemand zijn gegevens bij meerdere organisaties heeft achtergelaten.

Ik weet niet hoe het met u ervaringen is met betrekking tot de opvolging van leads, maar de mijne zijn treurig. Een aantal voorbeelden van hoe het niet moet. Driekwart jaar terug was ik als marketing manager (een marketingmanager is over het algemeen budgethouder en dus interessant voor leveranciers) op een marketingbeurs. Uiteraard raak je met een aantal standhouders in gesprek. Vaak nuttige gesprekken. Op 1 stand liet ik mijn visitekaartje achter in ruil voor een cd-rom met adresgegevens van bedrijven. Op een andere in ruil voor een setje zelfklevend papier. Van beide organisaties heb ik tot op heden niets vernomen. Overigens ook niet van al die andere standhouders die mijn kaartje hebben gekregen…

Nog erger vind ik het voorbeeld van de bank met het leeuwenlogo. Ter voorbereiding op mijn zelfstandig ondernemerschap nam ik deel aan een Startersavond van de Kamer van Koophandel. In de pauze was er uiteraard uitgebreid tijd en ruimte om met de verschillende standhouders (met name banken en accountants) van gedachten te wisselen. Ik voerde een interessant gesprek met de leeuwenbank. De betreffende medewerker gaf me een goed gevoel en ‘sloot’ – heel goed – de deal door me naar mijn gegevens te vragen. Enkele dagen werd ik gebeld. Echter, het kwam op dat moment niet uit en ik vroeg de medewerker mij de volgende dag te bellen. Nooit meer wat van gehoord. U raadt het al, daar ben ik geen klant geworden. En ik was in ieder geval bereid er een gesprek aan te gaan. Een gemiste kans (klant) dus voor deze bank.

Maar bovenstaande voorbeelden geven wel aan hoe in Nederland met kapitaal, want dat zijn nawte-gegevens immers, omgegaan wordt. Hoewel bovenstaand geen voorbeelden zijn van een recruitmentevent, durf ik de stelling wel aan dat ook hier slordig met verkregen gegevens wordt omgegaan. En dat is doodzonde! Zonde van de tijd, het geld en de energie dat in een dergelijk event is gestoken. Want als een organisatie er alleen staat voor de employer branding dan zijn er goedkopere middelen.

1 antwoord
  1. Bas Westland
    Bas Westland zegt:

    @Marco: Opvolgen is een hele kunst. Laatst was ik op het Nationale e-HRM Congres in Mediaplaza. Heb – door simpelweg op te volgen met de mensen die ik daar sprak – al weer twee bezoekafspraken bij niet geringe clubs (één had er trouwens een leeuw in het logo ;-)). Het is echt allemaal niet zo moeilijk, maar je moet het wel DOEN!

    Beantwoorden

Reageer

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *