Plenaire start | De Wereld Werft 2012
ADHD-tje Jaap Vriend opent de conferentie De Wereld Werft 2012. Gezien zijn cv alleen een ceremoniële dagvoorzitter, of heeft hij als Ambtelijk Secretaris van de Randstad OR toch nog een target gehad? Komt met een heerlijk fragment waarin Obama zijn campagne vrijwilligers toespreekt. Het programma van De Wereld Werft voor vandaag belooft heel wat, kijken of ik nog wat ga leren en ontdekken.
De eerste sessie van deze plenaire start is van Annemieke Berends, Manager Corporate Recruitment, van zuivelmoloch FrieslandCampina. Ze vertelt over de integratie van Noord (Friesland) en Zuid (Campina), protestant en katholiek als opstap naar het vinden van de corporate story van die nieuwe fusie-organisatie. Zoekend naar de employer brand gingen ze op zoek naar verhalen in de landen waar ze actief zijn en “ontdekten” ze een aantal pilaren: farmer cooperative heritage, global agro-food player, en nog een paar. Erg corporate verhaal, pas op het laatst de vertaling naar het recruitmentvak. Wel leuk dat ze het bottom-up hebben gedaan.
Oeh, nu moet ik als ex-dienstweigeraar naar Kapitein Stephan van der Wal gaan luisteren (in vol ornaat), adviseur AMC bij Defensie. Stephan gaat vertellen over het werven van “elite-troepen”. O.a. het Corps Mariniers. Daar zal ik wel niet voor kwalificeren. Motto: “Werken voor defensie, je moet het maar kunnen”. Werken met Steam, Maximum en hebben zelf ook nog 11 man op AMC. Ja, zo kan ik het ook!
Defensie zet vooral in op Relatiemanagement via social media. Ze hebben nu 8 campagnes lopen. Hij spreekt elke 5 minuten zijn kick-back “Hans” in de zaal aan. Maakt het wel komisch. Het gaat om “de mannen die dingen doen, die wij nooit te horen krijgen”, oehhh, suspense. Nu even een padvinderfilmpje om te onderbouwen dat het geen kinderspel is. Laten we zeggen: als je smetvrees hebt, kun je beter niet voor ze gaan werken. Kapitein Stephan komt met nog een leuk campagnefilmpje waar een marinier een oud omaatje op de schouder neemt bij het zebrapad.
De hele actie heeft een landingpage, waar je je vorderingen bij kunt houden tijdens je online trainingsprogramma van 24 weken: 41 mio impressies, 161.000 clicks, 0,4% CTR. Na de aanmelding krijgen mensen een fysieke test, psychologische test, etc. Maar 10% haalt het. Voor de 500 man die ze zoeken moeten ze er dus 5000 interesseren. Aanvankelijk hadden ze daarna nog 50% uitval tijdens de opleiding. Door de veranderde selectie is dat gedaald naar 20-25%.
Goede vraag: “Hoe werf je in een krimpende organisatie a.g.v. bezuinigingen?”. Door uitstroom zijn er nog steeds mensen nodig. Nieuwe bezuinigingen – zegt de minister – zullen niet op personeel zijn. Maar toch moeten er 12.000 nog uit. Omscholen gebeurt ook. Momenteel gaan cavaleristen bijv. naar infanterie. Toch gaan er mensen uit.
Leuke quotes:
Kapitein Stephan: Burgersollicitanten noemen we “spijkerbroeken”.
Jaap Vriend: “We mogen vragen op kapitein Stephan pas op het eind afvuren.”
Laatste plenaire spreker bij deze plenaire sessie komt van Sogeti, Sander Duivestein, Social Media Trandwatcher. Leuke opening: wie neemt de smartphone mee naar bed? Naar wie kijk je als laatste: je partner of je mobiel. Schokkend aantal handen in de zaal! Mensen ervaren het niet hebben van hun mobiel “ik voel me dood”, “ik voel me incompleet”, ga zo door. We produceren bergen aan data en het komt steeds dichterbij. Denk aan de Nike Fuelband. Tandenborstel die communiceert met je tandarts. Voorbeelden tuimelen over zijn scherm, van eng tot freaky. En het produceert allemaal data.
Hij legt een mooie analogie met de telescoop en microscoop, die toepassingen kunnen we nu loslaten op data. Nu eindelijk de brug naar recruitment, je weet eigenlijk alles al over de kandidaat als die aan tafel komt. Dat geldt “both ways”, want privacy is schaars tegenwoordig.
Dan komt ie met het bekende privacy filmpje uit België. Conclusie: versnelling van verandering is de enige constante. Je bent gewaarschuwd! Zijn advies: innoveer en experimenteer.
Sander heeft ook een gratis trendrapport geschreven over de zwarte kant van sociale media. Gratis te downloaden. Als ik dat ga lezen, leer ik hopelijk wel wat nieuws. Mis nog even de slag naar werving en recruitment.