Pullfactoren MKB onbekend

Volgens een bericht op express.be willen steeds meer mensen bij het midden- en kleinbedrijf werken. Dat blijkt uit een door Stepstone uitgevoerd onderzoek onder 31.000 personen. De informele- of familiesfeer, de open communicatie en een breder takenpakket worden als belangrijkste argumenten genoemd om voor het MKB te kiezen.

Een beperkt aantal argumenten dus, waar ook nog wel wat tegenin te brengen is. Het MKB kan als werkgever zeer aantrekkelijk zijn. Het communiceren van de voordelen van werken bij een klein- of middelgroot bedrijf, zou dan ook meer aandacht moeten krijgen. Dat begint bij op een rij zetten van die voordelen. Precies daar wringt de schoen een beetje.

Enkele jaren geleden moest ik voor het opzetten van een ‘MKB-tak’ van een grote uitzendonderneming de voordelen van het werken bij het MKB inventariseren. Uiteraard verzon ik er eerst zelf een aantal, voordat ik mij tot de deskundigen wende. Ik bezocht dus de relevante site van ondernemersvereniging MKB Nederland. Deze site toonde wat algemene gegevens over het werving- en selectieproces, maar geen argumenten waarom werken bij het MKB zo aantrekkelijk is. Aan de telefoon werd mij meer informatie beloofd. Ik ontving een algemeen folder over het MKB, met voorwoord van Loek Hermans. Dat dan weer wel, maar niet bepaald een publiekstrekker voor sollicitanten. Overigens wordt de betreffende site per 1 januari 2008 niet meer bijgehouden en wordt verwezen naar het CWI.

Ook een uitgebreidere speurtocht leverde niet veel (andere) argumenten op. En dat is natuurlijk jammer. Want een klein of middelgroot bedrijf kan een hartstikke leuke werkgever zijn. Maar onbekend maakt onbemind. Met als gevolg dat het midden- en kleinbedrijf problemen heeft met het vervullen van vacatures. En belangenorganisatie MKB Nederland schreeuwt ondertussen om ‘onothodoxe arbeidsmarktmaatregelen’.

Hoewel ik begrijp dat de 800.000 mkb-organisaties in Nederland geen eenheidsworst zijn. Dat iedere branche en organisatie zijn eigen dynamiek en cultuur kent, denk ik toch dat er ook genoeg overeenkomsten zijn. Wellicht dat MKB Nederland eens kan beginnen met het op een rij zetten van alle voordelen van het werken bij het MKB. En daarna actief de boer ermee op. Of het natuurlijk aan de professionals overlaten…

2 antwoorden
  1. Bas van de Haterd
    Bas van de Haterd zegt:

    Ik denk dat het MKB, elke organisatie op zich, moet beginnen met te stoppen te redeneren vanuit angst en te beginnen met te spreken vanuit kracht.

    Wat ik daarmee wil zeggen is dat ik heel vaak hoor: maar wij zijn geen ABN AMRO en hebben niet de bekendheid van Philips.

    Nee, maar je hebt ook niet de bureaucratie van deze bedrijven.

    Communiceren voor MKB’ers moet gaan vanuit kracht en het optimaal benutten van wat je wel hebt. Niet proberen te verdoezelen wat je niet hebt.

    Ik kan me een interview met Youri Mulder herinneren dat ik in dit geval typerend vind. Hij ging weg bij Schalke en kon naar FC Groningen. Maar salaris van Groningen is natuurlijk een schijntje bij dat van Schalke. Wat deed Groningen, die poogde een contact op te stellen waarin hij tot grote hoogte kon komen in salaris, er zat zelfs een clausule in wat Youri zou verdienen als Groningen de Champions league won. Daarop zei Youri: laat maar, ik stop met voetballen.

    Het ging hem namelijk niet om het salaris, maar om het plezier. En in plaats van dat Groningen hem een warm bed bood, een goede sfeer en de mogelijkheden die hij wilde om b.v. analist te worden bij Studio Sport, probeerde ze zich te meten aan Schalke.

    MKB bedrijven moeten uitgaan van hun kracht. Zo weet ik dat Sogyo mensen binnen haalt omdat ze veel flexibeler zijn dan de grote jongens (binnen een dag als het moet kan je worden aangenomen, maar als je een week bedenktijd wil mag dat ook).

    Zo ken ik IT bedrijven die motor rijdende IT’ers binnen halen omdat ze niet moeilijk doen over een auto of motor van de zaak, terwijl dat bij banken onmogelijk is vanwege de CAO, het risico, de regels, etc.

    Zo ken ik een bedrijf dat geen wervingsprobleem heeft omdat het in Nijmegen zit en op een vacature rustig 150 sollicitanten binnen krijgt. Maakt gebruik van de regionale kracht.

    Ga uit van je kracht, probeer niet je zwakte te verdoezelen. En je komt een stuk verder

    Beantwoorden
  2. Bas Westland
    Bas Westland zegt:

    @Marco: Nou, als MKB Nederland het laat liggen, moeten we maar eens gauw gaan denken over een niche w&s bureau voor het MKB of een niche job board voor het MKB. Overigens merk ik ook dat mijn MKB-klanten andere isen stellen aan de dienstverlening dan onze grote corporate klanten. Nu we een flexibel aanbod hebben gecre

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *