QR-code: een oudje met potentie

QR

Eind januari verscheen er een artikel in de media dat er een heuse QR-code commissie is gevormd om een halt toe te roepen aan ongeoorloofd gebruik van QR-codes. De commissie pretendeert dat iedere marketingcampagne waar een QR-code onderdeel van hoort te zijn, door de commissie getest zou moeten worden om teleurstelling te voorkomen. In het artikel staat dat “Uit onderzoek blijkt dat mislukte campagnes met een QR-code meestal worden toegeschreven aan de QR-code zelf”. Onterecht volgens de commissie want een QR-code levert altijd winst op mits deze bewust wordt ingezet.

Sinds de lancering van de QR-code in 1994 is er een haat-liefde verhouding met marketeers ontstaan. Het lijkt erop dat de commissie wil bereiken dat het stukje ‘haat’ verdwijnt en de potentie van de QR-code weer naar boven komt.

De QR-code is een goed voorbeeld van iets wat gratis beschikbaar wordt gesteld ook verkeerd gebruik tot gevolg van kan hebben. Het aantal gratis QR-code generatoren is aanzienlijk en slechts zelden wordt er uitleg bij gegeven hoe je de code moet inzetten nadat je deze hebt aangemaakt. Met tot gevolg dat de QR-codes op verkeerde plaatsen worden gebruikt (op een website, i.p.v. een persoonlijke foto op social media of als logo van een online groep) en nutteloos of verminderd effectief worden ingezet.

Call-to-action van offline naar online.

Een QR-code is een call-to-action om mensen te begeleiden van offline naar online. Het afgelopen jaar heb ik onderzoek gedaan naar de inzet van QR-codes. De conclusie van dit onderzoek is dat wanneer de QR-code niet effectief in wordt gezet, dit zelden ligt aan de QR-code zelf, slechts een keer leverde het scannen van de QR-code geen resultaat op. In 99% van de gevallen ligt het aan het online resultaat dat mensen krijgen na het scannen van de code.

Enkele voorbeelden van QR-codes die landelijk ingezet zijn en beter kunnen;

  • De Droomvlucht actie van Melkunie en De Efteling heeft ongetwijfeld minder opgeleverd dan voorspeld aangezien je na het scannen van de code op het melkpak op een website terecht kwam op een website die niet responsive was (niet geschikt was voor gebruik met een mobiele telefoon).
  • QR-codes op bushokjes met ‘Use your phone to INTERACT’ erop toonde een melding dat er binnenkort meer informatie getoond zou worden, geen doorklik optie, niks. Twee maanden later was deze melding nog hetzelfde. Hoezo interact? Is het niet al na de eerste scan, dan ben je mensen zeker na de tweede keer scannen kwijt.
  • QR-codes op Knex speelgoed verpakking brengt mensen naar het Knex YouTube kanaal, echter daar staan ook video’s tussen die geliked zijn door Knex, maar die niets met dit speelgoed te maken hebben. Dit komt uiteraard niet professioneel over en kan er ook voor zorgen dat mensen doorklikken naar het andere filmpje en kwijt ben je ze. De filmpjes waren ook niet geschikt voor de doelgroep.

Niet landelijk maar toch zeker een leuk voorbeeld; in Gent zijn in het centrum QR-codes verwerkt tussen de klinkers op straat. Dagelijks lopen hier honderden mensen overheen, de codes zijn van winkels in de winkelstraat en sluiten zo dus goed aan bij de doelgroep, maar er is blijkbaar geen toezicht op of de code blijft werken. Na twee keer een bedrijf te hebben gescand dat niet meer bestaat ben je er klaar mee en wordt de code een van de vele steentjes op straat.

Voorbeelden van QR-code die wel werken:

  • QR-code op de verpakking van het Mc Donalds Happy Meal-cadeautje; hoewel jonge kinderen niet de doelgroep zijn voor het kunnen scannen van een QR-code is het toch nuttig. Ouders komen terecht op een pagina met doorklik-keuzes die leuk zijn voor kinderen of erop gericht zijn om ouders meer te betrekken bij McDonalds.
  • Hema biedt extra service door via QR-codes op hun producten meer productinformatie te geven.
  • Lassie begeleidt mensen naar een website die volledig geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers, met recepten, de producten, en andere nuttige informatie.
  • Croma zorgt voor meer klantenbinding door mensen via de QR-code naar YouTube te begeleiden waar je filmpjes te zien krijgt met een kok die bakt met Croma.
  • Bij veel makelaars zie je tegenwoordig een QR-code op hun pamfletten staan waardoor mensen begeleid worden naar de online pagina van de desbetreffende woning. Het zou nog beter zijn wanneer zij mensen na het scannen een filmpje laten zien van de binnenkant van de woning, het uitzicht, voorzieningen in de omgeving, enzovoort zodat mensen echt een indruk van de woning en de omgeving krijgen. Geef ze ter afsluiting direct de mogelijkheid om een bezichtiging in te plannen en je maakt het mensen wel heel eenvoudig.

De voorbeelden zijn eindeloos, van zowel goed gebruik als niet goed gebruik.

De oplossing ligt bij de QR-code generatoren.

In mijn optiek zou de QR-code commissie zich moeten richten op de QR-code generatoren i.p.v. op de gebruikers van de QR-code die slechts onwetende zijn en juist gebruik maken van een QR-code omdat het gratis is en eenvoudig te genereren. Gebruikers denken ongetwijfeld ‘hoezo tijd en geld verspillen door het te laten controleren door een commissie en zo vooraf inzicht te geven in mijn marketingcampagne’ en dat is te begrijpen. Voor niets gaat de zon op, een commissie kan niet belangeloos alle campagnes controleren.

Een QR-code generator kan op verschillende manier ondersteuning bieden om zo een kwaliteitsslag te genereren in het gebruik van QR-codes; Verschaf mensen de mogelijkheid om informatie te lezen over het effectief inzetten van QR-codes en check van de URL’s die ingegeven worden.

  • Verwijzen ze naar een website, dan dient de generator te controleren of deze responsive is.
  • Verwijst de URL naar een app, dan dient de generator te controleren of deze zowel geschikt is voor Android, Windows en iOS telefoons.
  • Verwijst de URL naar een social media kanaal dan dient de generator te controleren op de aanwezigheid van posts en contact informatie.

De QR-code bestaat al meer dan tien jaar en mensen zijn sceptisch over het gebruik (logisch, de eerste vijf jaar werd de code te pas en te onpas gebruikt), toch zit er zeker nog potentie in!

2 reacties
  1. Kim
    Kim zegt:

    Oooohh zeker ‘au’ in meervoud, want uiteraard is dit artikel geredigeerd. Ik heb geen onderzoek kunnen vinden. Geïnstalleerd wil niet zeggen dat ze het ook gebruiken, dus dat zou ook meegenomen moeten worden in het onderzoek. Ik zal eens nadenken over de mogelijkheden van een onderzoek, dank je wel voor de tip!

    Groeten, Kim

    Beantwoorden
  2. Marnix van de Veen
    Marnix van de Veen zegt:

    Volgens mij is het grootste probleem dat mensen de codes niet scannen. Is er ook een onderzoek hoeveel procent van de smartphonegebruikers een QR-code-scanapp geïnstalleerd heeft? Ik vind het zelf een mooie tool, maar zou alle ‘verzenders’ van QR-codes adviseren om ook een (korte) URL te plaatsen, net zoals bij het gebruik van NFC of BTLE beacons.

    Oh, en “meer als tien jaar”? Au…

    Beantwoorden

Reageer

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *