RA*W Career Day – Hoe word ik rijk, beroemd en gelukkig?
Met die vraag kwamen 60 jonge reclamemakers naar Spaces Herengracht. Op hun vrije zaterdag. De ambitie klotste tegen de wanden omhoog.
Op een mooie zaterdag, de 25e van oktober, organiseerden de helden van RA*W een Career Day. In de door Spaces beschikbaar gestelde ruimte was er plek voor 60 jonge talenten. Wellicht dat er volgend jaar naar een grotere locatie gezocht moet worden, gezien de gretigheid van de doelgroep. Binnen twee minuten waren alle tickets voor het gratis event al geclaimd. Niet zo vreemd, want de line-up was niet te versmaden. Zes eindbazen in hun eigen vakgebied kwamen hun kennis delen met de gretige aanwezigen.
First on deck was Ashley Vinson, Head of Brand Strategy Benelux, die praktische handvaten gaf voor een stuk personal branding op Twitter. In keurig Engels, met af en toe een fikse Nederlandse krachtterm, legde ze uit hoe het platform ingezet kan worden om carrière te maken. Volg en connect met de juiste mensen en denk na over hoe je jezelf presenteert. Eigenlijk was het heel makkelijk: #DoNotSuck.
Ook de boodschap van Astrid Prummel was verrassend simpel. Om met je kop in de Adformatie te komen hoef je alleen maar even contact op te nemen. Met voorbeelden als The Backpacker Intern spoorde ze haar publiek aan om actie te ondernemen. “Je hebt niets te verliezen, maar ga het gewoon doen. Pak dat podium”. De meegebrachte covers met andere jonge talenten die al wél stappen hadden gemaakt maakten duidelijk dat je niet alleen met je kop in, maar ook op de Adformatie kan komen, als je maar wat interessants te melden hebt.
Drieënzeventig slides over LinkedIn was zelfs met het energieniveau van Bas Westland een beetje veel om in een half uur te proppen. Daarom vroeg hij, nadat het eerste gesponsorde blikje Kornuit was opengetrokken, maar gewoon wat z’n publiek over LinkedIn en het onderhouden van een netwerk wou weten. Om zich vervolgens hardop verwonderd af te vragen hoe professionals, die betaald worden om communicatievraagstukken voor klanten op te lossen, deze vragen niet zelf konden beantwoorden. Bij de loodgieter lekt de kraan, zullen we maar zeggen.
Zit ik wel op de juiste plek? Hoe haal ik alles uit m’n contractbesprekingen? Hoe kan ik binnen mijn organisatie het beste groeien? Prangende vragen voor elke ambitieuze werknemer. Gelukkig kreeg iedereen 5 minuten privé de tijd om zo veel mogelijk informatie uit Adrienne Julius en Debby Zonneveld van de Result Recruiting Group te trekken. Werkgevers, bereid je goed voor op je volgende gesprek.
Maar ook al kom je tot de tanden bewapend met een strak onderhandelingsplan en de intentie om op je strepen te blijven staan naar dat gesprek, als je niet “goed in je lijf” zit ben je overgeleverd aan de genade van je ongetwijfeld charismatische gesprekspartner. Daar kwam Maximiliaan Winkelhuis, Trainer Communicatie & Leiderschap, wat aan doen. In een soms even ongemakkelijke als informatieve sessie van een uur werd er gesproken over vorm versus inhoud en het belang van non-verbale communicatie in je werk. Als je accountmanager de volgende meeting er opeens uitziet alsof hij je op gaat vreten, weet je hoe het komt.
Hoe driftig je ook aantekeningen maakt en de carrière tips doorvoert in de praktijk, als je niet langs de gatekeeper komt, kom je nooit bij je droombureau op de loonlijst. Sophie Worth, Creative Recruiter bij Wieden+Kennedy Amsterdam, kwam er voor zorgen dat toekomstige sollicitaties niet verdwijnen tussen het enorme volume aan berichten dat ze dagelijks ontvangt. Of nog erger, ongelezen de prullenbak in gaan. Ze hamerde er op om te denken aan de user experience van de ontvanger. Mijn portfolio.pdf is dus geen goede bestandsnaam om te zoeken in je downloadfolder. En als je eenmaal op gesprek mag komen, chill. Je zit daar omdat ze wat in je zien. Doe je huiswerk en je zal shinen als een discobal. Genoeg geleerd. Het was tijd voor bier.
Ook een sessie van RA*W bijwonen? Check https://www.rawadvertisers.nl/
Talent dat iets te melden heeft mag natuurlijk ook contact met ons opnemen, graag zelfs.
Dit artikel verscheen eerder op Pop The Campaign.