‘Recruiters moeten straks omnipresent zijn’

Bas Westland: ‘Recruiters moeten straks omnipresent zijn’

Bas Westland

Het wordt voor recruiters in de toekomst steeds belangrijker om op álle relevante online platforms tegelijk aanwezig te zijn. Bedrijven die dat niet doen, missen de slag om schaars talent. Dat zegt Bas Westland van werving- en selectiebureau e-people.

Het schaarse talent in de markt verwacht dat je omnipresent bent, overal aanwezig, zegt Westland: ‘Ze gaan ervan uit dat je op Facebook, LinkedIn, Twitter, Youtube et cetera aanwezig bent, dat je de boodschap aan het specifieke medium aanpast en daarin tegelijk consistent en authentiek bent. Ze zien steeds meer organisaties die dat voor elkaar krijgen, en vragen zich af: “Waarom kan jij dat niet?” Ze willen bovendien dat jij naar hen toekomt, op hun digitale hangplek, in plaats van dat je ze naar hen probeert te lokken.’

Daarbij komt dat de klassieke advertenties en sollicitaties zullen verdwijnen: ‘Stel je bent meubelmaker, dan is een klassieke advertentie en sollicitatie toch bespottelijk? We zullen steeds meer gaan zien dat mensen gezocht en gevonden worden op manieren die aansluiten bij het specifieke beroep. Een creatief persoon zoek en vind je via Pinterest, omdat creatievelingen daar hun stijl kunnen laten zien. En voor sales-mensen is presentatie zo belangrijk dat je eerder een videoboodschap op Youtube verwacht. Stel dat je recruiter bent van een ziekenhuis: dan ga je straks dus je artsen, verpleegkundigen, schoonmakers en stafmedewerkers via heel verschillende kanalen zoeken en ze op andere manieren aanspreken. Welk kanaal en welke aanspreekvorm past bij deze doelgroep?’

Opkomst van mobile

Een andere ontwikkeling waar bedrijven echt bij aan móeten sluiten, is mobile. ‘Mensen zijn steeds vaker online, zelfs bij de bushalte en in de kassarij, en ze gebruiken daarvoor mobieltjes. Als online gebruik toeneemt, zal dus ook vaak het eerste contact met jouw bedrijf mobiel plaatsvinden. Wanneer mensen dan met een klein scherm onhandig moeten navigeren op een grote website, dan haken ze af. Alleen bedrijven die hierop inspelen met een speciale mobiele site, zullen het schaarse talent binnen weten te hengelen.’

Overigens zitten daar ook leuke en nieuwe ontwikkelingen in de pijplijn. ‘Stel dat je ergens inlogt bij Foursquare, dan kun je natuurlijk de dagaanbiedingen in je pushberichten stoppen, maar je kunt er ook aan toevoegen dat je nog een filiaalleider zoekt.’

Opkomst social media

Kijken we naar het recente verleden, dan is de opkomst van social media zonder twijfel de meest fundamentele verandering binnen de recruitmentwereld van de afgelopen jaren, zegt Westland. ‘Wie had gedacht dat jobboards zoals Monsterboard zouden moeten strijden voor hun voortbestaan? Maar ja, waarom zou je als bedrijf veel geld betalen voor profielen die je ook bij LinkedIn ziet?’

Overigens is gratis minder goedkoop dan het lijkt. ‘De out-of-pocketkosten zijn beduidend lager, dat klopt. Maar omnipresent zijn vergt veel inzet in manuren. Bedrijven hebben moeite met een advertentie van vijfduizend euro, maar aan salaris voor een recruiter ben je zo hetzelfde kwijt. En ook het omnipresent zijn kost geld. Dan verzuip je zó in alle informatie, dat je rendement laag is terwijl er wel kosten gemaakt worden.’

Videosollicitaties

In de Verenigde Staten wordt het steeds gebruikelijker om te solliciteren met een videoboodschap. Wordt dat in Nederland ook populair? ‘Dat hangt heel erg af van het type functie. Voor sommige functies is het bijzonder relevant, maar andere groepen kun je er juist mee afschrikken. Dan schiet je je doel voorbij omdat talenten aan je voorbij lopen.’

Video is op zich een goede manier om in contact te zijn, zegt Westland: ‘Ik gebruik zelf vaak tools als Skype en Facetime om de échte sollicitatiegesprekken met mijn klanten voor te bereiden. Je voegt een extra dimensie aan het gesprek toe, zonder dat mensen lang in de auto hoeven zitten. En daardoor ben je ook nog eens veel sneller in het proces, een skypeafspraak is immers makkelijker gepland dan een fysieke ontmoeting.’

Referral recruitment

De laatste jaren is altijd veel verwacht van referral recruitment. Hoe terecht is dat? ‘Ik ken maar weinig bedrijven die er echt succesvol mee zijn. In de eerste plaats moet je betrokken en enthousiaste medewerkers hebben; de hypotheekwerkers gaan hun beste vrienden er niet bij lappen. Dat engagement moet dus allereerst op orde zijn. Daarnaast is er nog een technische beperking. De meeste tools die dit proberen te regelen zijn nu nog zo slecht geïntegreerd met de platforms waar mensen al actief zijn, dat het in de praktijk heel erg veel gedoe is.’

____________________________________________________

Flexcongres 4 april 2013 Houten
Bas Westland is spreker op het congres Flex: nu en in de toekomst
Dit bericht verscheen eerder op PenOactueel.nl