Smartphone scannen 2.0

Content Care QR codeSceptici roepen dat de QR code (een tweedimensionale streepjescode, ontwikkeld in 1994) zijn hoogtepunt wel gehad heeft en ook de Layer technologie lijkt niet de groei te maken die verwacht werd. Is het scannen met de smartphone dan al ten dode opgeschreven? Zeer zeker niet!

Op maat service bieden via de smartphone

Het gebruik van de smartphone voor het scannen van QR-codes, barcodes, streepjescodes enzovoort wordt momenteel naar een hoger niveau getrokken door mensen op maat service te bieden tijdens het winkelen. Hierbij gaat het niet om online winkelen maar juist om het in-store winkelen.

Albert Heijn biedt in veel van hun winkels al geruime tijd het zelf scannen van producten aan. In Emte winkels in Nederland wordt met behulp van het Re-Vision Omnichannel platform de functionaliteit nog verder uitgebreid: naast het scannen van boodschappen middels self-scanning, maken klanten gebruik maken van het loyalty programma Fijnproevers en ontvangen zij kortings coupons.

Smartphone scanIn de zeer nabije toekomst begint het boodschappen doen al thuis. Klanten maken online een boodschappenlijst, in de winkel downloaden ze deze naar hun smartphone middels de retailer app (of gebruiken een portable scanner van de winkel) en na het scannen bergen zij hun boodschappen direct op in hun boodschappentas. Wanneer de klant klaar is met winkelen gaat hij naar de zelfscankassa om af te rekenen. Het scannen van een QR-code sluit het winkelproces af, het bedrag wordt automatisch afgeschreven.

De functionaliteit is al beschikbaar, het is slechts een kwestie van tijd dat retailers dit implementeren.

Additionele mogelijkheden

Naast product informatie, zoals recept informatie, suggesties of alternatieven is het ook mogelijk om gepersonaliseerde service te bieden. Retailers kunnen er voor kiezen om klanten e-coupons aan te bieden precies op het moment dat zij naast een aanbiedingsproduct in de winkel staan of om klanten de mogelijkheid te geven hun intoleranties (of dieet) in te geven in hun klant profiel. Wanneer de klant een product scant dat een niet gewenst ingredient bevat dan ontvangen zij een waarschuwing.

De self-scan functionaliteit wordt ook ingezet in andere type winkels, denk bijvoorbeeld aan een kleding zaak. De klant is een jurk aan het passen, maar de maat blijkt niet juist. De klan scant de barcode op het kaartje met de smartphone en kan zelfstandig bekijken of de jurk beschikbaar is in een andere maat, in andere kleuren, welke items hierbij passen, enzovoort.

Shoppen wordt persoonlijker ondanks dat er minder interactie zal zijn met het winkel personeel. Heb je wel hulp nodig, dan druk je gewoon op de call-assistant optie.

Tesco subway shoppingVoordelen voor de retailer

Voor de retailer biedt self-scanning veel voordelen; de wachtrijen bij de kassa’s worden korter, de klanten tevredenheid neemt toe, het gemiddelde verkoopbedrag van een winkelbeurt stijgt en medewerkers kunnen efficienter ingezet worden.

Daarnaast is het mogelijk om mensen nieuwe vormen van winkelen aan te bieden. Zo biedt Tesco in de UK en in Zuid-Korea hun klanten de mogelijkheid om op unieke plekken  ‘verloren tijd’ te gebruiken om hun boodschappen te doen. Op het vliegveld scan je je producten om deze na je reis bij thuiskomst te ontvangen.

Sceptice beweren dat self-scanning diefstel bevordert. Daar zijn de retailers het niet mee eens. ‘Winkeldieven zullen altijd een manier vinden om hun slag te slaan’.

‘Smart’ winkelen is de toekomst

Een smartphone is niet meer weg te denken uit het straatbeeld, het scannen van producten zal over een aantal jaren ‘normaal’ zijn. Met je iPhone betalen door enkel nog je vinger op de Touch ID op het scherm te leggen is al mogelijk en de nabije toekomst kunnen we scannen met Google Glasses.