Stepstone = klantonvriendelijkheid

Al jaren plaatsen wij al onze vacatures op Stepstone, daarnaast maken we soms ook gebruik van hun CV-database die dan wel niet de kwaliteit heeft van een Monsterboard of Jobbingmall, maar ja, je weet nooit onder welke steen (!) goudhaantjes zich verstoppen.

In 2005 heb ik een interessant contract gesloten met de toenmalige manager van Stepstone Careerportal, een deal die eind dit jaar zou aflopen.

Wat schetst mijn verbazing toen Stepstone mij ineens de toegang tot hun website ontnam omdat zij een andere visie op de werkelijkheid hebben dan ik.
Ik zal jullie niet teveel vermoeien met de details, maar het komt erop neer dat ST van mening is dat het contract loopt tot eind juni en ik een contract heb afgesproken met de toenmalige account manager wat loopt tot eind 2007. Ondanks de belofte van hem dat hij het in hun Management informatie systeem zou zetten heeft hij dat niet gedaan (of iemand anders heeft het ge-delete). Conclusie: ik trek aan het kortste eind.
Maar ik hield hoop. Ik ben tenslotte een gewaardeerde klant die al een kleine € 20.000 heeft gespendeerd in de afgelopen jaren. Als dienstverlenende organisatie (ST) wil je die niet kwijt en doe je bij een dispuut op zijn minst een geste richting klant. Toch? Niet dus, niet bij Stepstone. Stepstone schrijft klantvriendelijkheid met kleine letters, als ze al überhaupt in hun vocabulaire voorkomt.. Niets, maar dan ook niets dan vasthouden aan hun versie van de waarheid. Ook toen ik zei dat ik hun opstelling wel erg star vond en dus overweeg om in 2008 weg te gaan: Niets!
Ze zeiden zelfs trots dat ik nog steeds gebruik kan maken van Careerportal waar ik nog wel toegang tot had tot eind 2007.
Even voor de mensen die geen idee hebben wat Careerportal (CP) is: CP is begin 2001 opgezet door 2 slimme jongens te weten Ricardo Risamasu en Bram Polak die met CP de samenwerking tussen W&S bureaus (gesproken kandidaten én opdrachtgevers) geprofessionaliseerd hebben. Ze hebben dat zó goed gedaan dat Stepstone Careerportal heeft gekocht in 2004. Nu, jaren later heeft Stepstone ervoor gezorgd dat Careerportal een langzame dood is gestorven.

En tussen neus en lippen vertellen ze me wel dat ik nog gebruik kan maken van hun dode zusje. De tranen springen in mijn ogen van hun goedheid.

Goed, en hoe nu verder. Ik had op micro niveau binnen mijn organisatie al een onderzoek laten doen vóór dit dispuut over de kwaliteit van Stepstone en de overallconclusie daarvan was een mager zesje. Het zal jullie niet verbazen dat ik jullie Stepstone niet zal aanraden als vacature board. Ik voel me ongeveer net zo als Bas Westland is behandeld in de bus. (zie https://emploit.nl/pivot/entry.php?id=159#body ) Alleen werd in niet gered door een allochtoon. ;-))

7 antwoorden
  1. Rutger
    Rutger zegt:

    @ Arnoud: Ze zijn in ieder geval meer klantvriendelijk dan Stepstone, maar dat is zelfs de gemiddelde gemeenteambtenaar ;-) FF serieus: NVB is zeker niet onvriendelijk, maar ook toen zij verkocht gingen worden (uit m’n hoofd een jaar of 2 geleden) behandelden ze trouwe klanten ineens minder vriendelijk. Ik herinner me nog mijn mail aan de directeur van NVB (Jan-Peter Cruiming) of hij het normaal vond dat ik van het ene op het andere jaar een prijsverhoging voor mijn kiezen kreeg van meer dan 500 %. ‘De reactie was toen goh, dat is wel veel’ ‘Ik wil je dan een aanbod doen en de prijs verhogen naar meer dan 300%. Needless to say dat ik ook daarop niet ben ingegaan.

    Verder is het een volle, wat mij betreft niet altijd ge-update database. En qua vacatures plaatsen: Vooral veel en te eenheidsworst, maar dat kan een keuze zijn van NVB.

    Beantwoorden
  2. Michel
    Michel zegt:

    @Wilco/Rutger: er wordt al over nagedacht en aan gewerkt ;-)

    Een benchmark voor vacaturesites gebaseerd op de input van klanten van die vacaturesites om de kwalitatieve respons van vacaturessites zichtbaar te maken. Zo kan je dan straks aflezen voor specifieke vacatures welke jobboard de beste respons geeft en wat je daarvoor betaalt danzij de ingegeven informatie door andere bedrijven.

    Alle input en gedachten hierover zijn welkom, neem dus gerust contact op per mail!

    Beantwoorden
  3. Rutger
    Rutger zegt:

    @wilco:

    Goed idee, laten we het dan groter aanpakken zodat er een soort marktwerking ontstaat, ik kan al doorplaatsen op een aantal andere grote blogs.
    Wie doet er mee?

    P.S. De trend dat VC’s langzamerhand de jobboard opslokken is m.i. een slechte trend.
    Ze sturen op cijfers en in relaties, hoe lang bestaand (en vaak goed) zijn ze zo goed als niet ge

    Beantwoorden
  4. Wilco
    Wilco zegt:

    Misschien moeten we eens een jobboard review maken. MB doet het qua klantvriendelijkheid bij ons in ieder geval niet veel slechter dan Stepstone. Alleen de CV database blijf toch wel interessant.

    Beantwoorden
  5. Bas
    Bas zegt:

    @Rutger: Tsjonge, lekker is dat. Typisch gedrag van een bedrijf waar de sales alleen op korte termijn resultaten worden afgerekend. Ik ben al eerder gestopt met ze vanwege te lage rendementen. Overigens heb ik een aantal maanden geleden ook van VNU (Computable, Intermedair, Emerce, Tweakers, etc.) afscheid genomen, omdat ze eenzijdig een enorme ’take it or leave it’ prijsverhoging invoerden. Zelfs nadat ik de Sales Manager aan tafel had ge

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *